Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för förfalskad CS4 på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Varning för förfalskad Adobe CS4 Extended Engelsk version Brand New på Tradera. Jag ropade in den för 960 kr. Hade tänkt använda den på min andra laptop. Programmet gick att installera med serienummer och det gick att köra två gånger men det gick inte att aktivera vilket medförde att det alltså inte gick att använda.
Bad att få pengarna tillbaka av säljaren som har traderaAlias powersales och heter
Gats Liekans 18-01 ocean dr, 33009 hallandel beach, United States men tror ni han brydde sig om det…Har kontaktat Adobe som fick sju stycken fotografier av programmet och då kunde de konstatera att Adobe inte fabricerat det. Det är dock mycket välgjort och inplastat och serienumret är printat på samma typ av skrivare som Adobe använder. Har även gjort en formell piratanmälan till Adobe i USA som tydligen kommer att agera rättsligt mot säljaren.Har även kontaktat Tradera och gett dem en länk till den tekniskt ansvarige på Adobe. Trots detta ligger dessa förbannade förfalskade program kvar på Tradera eftersom de inte kan ta bort något ”på rykten av Traderaanvändare”. Jag har meddelat Tradera att det är risk för att Tradera kan åka dit för medhjälp till bedrägeri…/Harald
 

Joel.S

Aktiv medlem
Lustigt att Tradera inte bryr sig.... Men dom tjänar väl pengar på skiten ändå, förmodligen det enda som spelar nog roll från deras sida.
 

ronic

Aktiv medlem
Jag blir lite osäker på ditt inlägg. Menar du att det är en piratkopia du köpt vilket är äkta vara utan tillstånd eller ett ickeAdobe program där de inte vill kännas vid programmet/källkoden? Hoppas du menar det förstnämnda.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag förstår inte alls vad du menar…
Förpackningen har rätt tryck och text och rätt inplastning och rätt plastlåda och rätt tryck på skivorna och rätt bifogade papper och rätt syntax på serienumret som är printat på rätt sorts tape med rätt sorts skrivare. Programmet är dessutom troligen rätt till sin funktion eftersom det kräver godkänt serienummer… Får det inte godkänt serienummer tar det stopp precis som på äkta varor… Min gissning är att om man gav ett äkta serienummer så skulle det funka…

Off the record kan man få veta att produkten kan vara gjord utan tillstånd med Adobes utrustning. Det skulle alltså kunna vara ett insiderjobb men Adobe säger att de inte vet…

Hur kan något vara äkta vara utan tillstånd…
/Harald
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Ok att det finns oseriösa säljare men det är ju nästan samma skam att vara oseriös köpare. För det är ju inte speciellt seriöst att köpa licensierad programvara till det priset på tradera. Köp i bokhandeln så får du en produkt som du kan klaga på direkt på inköpstället och slipper på så vis att gå omvägar via fotosidans forum...
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
men hallå, köper man ett program som cs4 för under en tiondel vad det kostar nytt, bör man då inte förstå att det är fråga om en kopia? Säg ETT skäl till att det skulle kunna vara äkta?
 

Haraldus

Aktiv medlem
Det finns många skäl till att ett pris kan vara lågt. Är det kanske bekant att företag kan gå i konkurs och då kan priset bli vad som helst. Det är ju dessutom så att engelska versionen av just Photoshop är mycket billigare än den svenska speciellt i USA. Min Adobe creative suite derign premium är t ex tre gånger dyrare på svenska än den engelska i USA. Jag har fyra äkta licenser av adobeprogram köpta i Sverige till svenskt pris. Min avsikt med att ha ytterligare en licens är att ha den på en laptop utan att få upp det förbannade registreringsfönstret varje gång man startar PS. Man får ju, enligt lisensavtalen, installera sin PS på två datorer om man bara kör på en i taget. Detta fjanteri med att alltid få upp registreringsfönstret varje gång man startar PS har jag felanmält i åratal till Adobe som registrerat felet men inte brytt sig om att lösa det. Jag har en ny felanmälan liggande hos Adobe angående detta fel. Nu gäller det även en lisens som endast är installerad på en dator.

På frågan om jag inte tyckte att priset var ett varningstecken så är mitt svar nej. På auktioner blir det ibland billigt och ibland dyrt. Vissa på FS verkar ju bli nästan hysteriska när någon t ex utannonserar en 7D med utropspris en krona. Då blir det ofta en lång tråd med besvärjelser av självutnämnda moralväktare. I ett fall jag väl känner till så var det många som ondgjorde sig över denne ”oseriöse” annonsör men han var seriös, det kan jag intyga. Orsaken till hans låga utrop var att han ville ha fart på budgivningen.
/Harald
 

Woolalan

Ny medlem
Samma säljare lurat mig

Jag köpte Photoshop CS3 Extended som beskrevs "från ett litet parti äkta exemplar från en upphörande återförsäljares lager".
Programmet gick inte att aktivera och Adobes manuella registrering bekräftade att serienumret inte existerar i deras databas. När jag jämför förpackning med det ex jag köpt direkt från Adobe märks det att trycket på kartongen är sämre.

Bokstäverna i den finstilta texten är inte jämntjocka, och i de rastrerade delarna av färgtrycket syns typiska raster-på-raster mönster som skvallrar om att ett originaltryck skannats om. Även färgåtergivningen är undermålig.

Trots att jag betalat genom Payson Garanti och klickat att jag underkänner varan, kommer jag troligtvis ändå inte att få tillbaka mina pengar eftersom säljaren måste "godkänna returen" - och varför skulle han göra det? Det ända man lär få av honom är offentlig negativ feedback i stil med "BAD BUYER AND WORST SALES EXPIRIENCE, BAD BUYER, VERY BAD BUYER" som drabbade en CS4-köpare som sagt "piratkopia!" i sin feedback.

Samma säljare (samma emailadress) agerar även på den jättelika världssajten eBay (som även äger lilla svenska Tradera) under ett annat alias som jag ännu inte lyckats identifiera.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Varning för förfalskad Adobe CS4 Extended Engelsk version Brand New på Tradera. Jag ropade in den för 960 kr. [...)

Jag har meddelat Tradera att det är risk för att Tradera kan åka dit för medhjälp till bedrägeri…/Harald
1. Som andra sagt: Du tycker inte att priset på varan borde gjort klart för dig att det antagligen handlat om en kopia eller en defekt produkt?

2. Det kommer du inte långt med. Tradera kan inte åka dit för medhjälp till bedrägeri - hur skulle det gå till? Bedrägeri är ett uppsåtsbrott, dessutom. Det är säljaren som har det ansvaret, och det kan inte vara på något annat sätt. En del av grejorna på Tradera och Blocket är stöldgods (rent statistiskt) och det kan inte websiten gärna hållas ansvarig för. De kan heller inte åka dit för brott mot upphovsrättslagen, vilket antagligen är det aktuella brottet om nu programboxen är förfalskad.

Det finns också alternativa möjligheter: Programvaran kan ha varit öppnad (ytterhöljet) och serienumret kan vara "förbrukat" genom att ha använts till en kopia. Detta kan vara registrerat/aktiverat och därmed förbrukat och sedan har någon tagit tillbaka den "oöppnade" förpackningen i retur.

Det låter kanske som jag tycker du är dum; det är du inte. Du är lurad, men kanske på ett annat sätt än du tror, och det kan nog tänkas att säljaren kan vara i lika god tro som du.
 

KGS

Aktiv medlem
men hallå, köper man ett program som cs4 för under en tiondel vad det kostar nytt, bör man då inte förstå att det är fråga om en kopia? Säg ETT skäl till att det skulle kunna vara äkta?
Det går att köpa CS4 för under 3.000 i Sverige, som student på högskola mm. Sådana kan säkert komma ut på marknaden då o då.
 

Woolalan

Ny medlem
Lurad+lurad+lurad+...

1. Programvaran kan ha varit öppnad (ytterhöljet) och serienumret kan vara "förbrukat" genom att ha använts till en kopia. Detta kan vara registrerat/aktiverat och därmed förbrukat och sedan har någon tagit tillbaka den "oöppnade" förpackningen i retur.
2. ...det kan nog tänkas att säljaren kan vara i lika god tro som du.
1. Min CS3 från samma säljare är helt klart inte en återförsluten originalförpackning med förbrukad kod utan en slarvig kopia med falsk kod.
2. Kan det vara en slump att TVÅ andra kunder anmält i deras feedback att deras PS CS4 är förfalskad?

Hur som helst; slutsatsen av denna tråd bör vara att
a. man kan inte handla Adobe från "powersales" på Tradera
b. man kan nästan inte köpa programvara på Tradera överhuvudtaget.
På Adobes hemsida kan man klicka på "Report piracy" och vidare på "caution with auctions".
 

EdgeCrusher

Ny medlem
Varning för förfalskad Adobe CS4 Extended Engelsk version Brand New på Tradera. Jag ropade in den för 960 kr. Hade tänkt använda den på min andra laptop. Programmet gick att installera med serienummer och det gick att köra två gånger men det gick inte att aktivera vilket medförde att det alltså inte gick att använda.
Bad att få pengarna tillbaka av säljaren som har traderaAlias powersales och heter
Gats Liekans 18-01 ocean dr, 33009 hallandel beach, United States men tror ni han brydde sig om det…Har kontaktat Adobe som fick sju stycken fotografier av programmet och då kunde de konstatera att Adobe inte fabricerat det. Det är dock mycket välgjort och inplastat och serienumret är printat på samma typ av skrivare som Adobe använder. Har även gjort en formell piratanmälan till Adobe i USA som tydligen kommer att agera rättsligt mot säljaren.Har även kontaktat Tradera och gett dem en länk till den tekniskt ansvarige på Adobe. Trots detta ligger dessa förbannade förfalskade program kvar på Tradera eftersom de inte kan ta bort något ”på rykten av Traderaanvändare”. Jag har meddelat Tradera att det är risk för att Tradera kan åka dit för medhjälp till bedrägeri…/Harald

Åh nej ....buhuuuu... Tanka ner en äkta fungerande version på nätet och lägg pengarna på utrustning ist. Skulle aldrig i mitt liv betala för mjukvaror. Lägg lite tid på att hitta seriösa nerladdningar och sluta grina för att du var blåögd. Och nej företagen dör inte för att du tankar ner en piratkopia. Dom lever på att sälja till skolor och företag. Oss som privatkunder är inte värt skvatt igentligen.
 

matlep

Aktiv medlem
Åh nej ....buhuuuu... Tanka ner en äkta fungerande version på nätet och lägg pengarna på utrustning ist. Skulle aldrig i mitt liv betala för mjukvaror. Lägg lite tid på att hitta seriösa nerladdningar och sluta grina för att du var blåögd. Och nej företagen dör inte för att du tankar ner en piratkopia. Dom lever på att sälja till skolor och företag. Oss som privatkunder är inte värt skvatt igentligen.
Intressant inställning.
 

Woolalan

Ny medlem
hmm...

...företagen dör inte för att du tankar ner en piratkopia. Dom lever på att sälja till skolor och företag. Oss som privatkunder är inte värt skvatt igentligen.
En del programvaror är upplagda efter EdgeCrushers princip: Jag har använt Zone Alarms basic firewall and AVGs free antivirus i många år, båda är light-versioner gratis till privatpersoner med betalversioner till företagskunder.
Men jag försöker överlever på mitt skapande, så jag har lite svårt för idén att det är OK att stjäla eller skänka bort det som andra mödosamt plitat ihop.
 

EdgeCrusher

Ny medlem
Jag anser inte att man stjäl när det gäller mjukvaror. Därimot skulle jag aldrig kunna ta " eller stjäla" som ni uttrycker er en kamera, bil eller någons plånbok. Men en film som är upplagd på nätet , bilder som ligger på nätet osv tycker jag inte direkt det är fel att hämta hem dock skulle jag inte säga att tex jag tog det här kortet eller så. Tycker ni själva att det är rimliga pengar för Photoshop eller 3dstudio max ? för en privatperson altså ? Eller ta ett CAD program ? Vem fan KAN och VILL betala tiotusentals kronor för en skiva med ett program ? Lika så cd-skivor med musik. Åt helvete för dyrt! Inte rimligt med nästan 200kr för en cd-skiva med musik på.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Åh nej ....buhuuuu... Tanka ner en äkta fungerande version på nätet och lägg pengarna på utrustning ist. Skulle aldrig i mitt liv betala för mjukvaror. Lägg lite tid på att hitta seriösa nerladdningar och sluta grina för att du var blåögd. Och nej företagen dör inte för att du tankar ner en piratkopia. Dom lever på att sälja till skolor och företag. Oss som privatkunder är inte värt skvatt igentligen.
Fel fel fel!
De förlorar eftersom de då inte får sälja photoshop elements som riktar sig till vanliga privatpersoner
 

matlep

Aktiv medlem
Jag anser inte att man stjäl när det gäller mjukvaror. Därimot skulle jag aldrig kunna ta " eller stjäla" som ni uttrycker er en kamera, bil eller någons plånbok. Men en film som är upplagd på nätet , bilder som ligger på nätet osv tycker jag inte direkt det är fel att hämta hem dock skulle jag inte säga att tex jag tog det här kortet eller så. Tycker ni själva att det är rimliga pengar för Photoshop eller 3dstudio max ? för en privatperson altså ? Eller ta ett CAD program ? Vem fan KAN och VILL betala tiotusentals kronor för en skiva med ett program ? Lika så cd-skivor med musik. Åt helvete för dyrt! Inte rimligt med nästan 200kr för en cd-skiva med musik på.
Det spelar väl för tusan ingen roll om det är ett program eller en kamera. Det är stöld i vilket fall som helst. Det finns ju billigare alternativ till bildbehandlingsprogram om du inte har råd. Tex Gimp. Eller så gör du som många andra och går en distanskurs gratis på högskolan och får köpa hela CS sviten för ca 3000:-

Det går inte att rättfärdiga piratkopiering i något fall. Tyvärr.
 
ANNONS