Annons

Vad är detta för objektiv? - Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingston

Aktiv medlem
Har köpt en begagnad canon 5d och tänkte börja med att köpa ett objektiv till ett hyfsat pris och hittade detta på cyberphoto:Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till Canon EOS
Det kostar 1 680 kr vilket gör mig lite skeptisk. Är kvaliten katastrofal? Fungerar det med 5D?

Någon som känner till detta objektiv?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Här har du ett test av objektivet, visserligen Pentaxvarianten, men spelar ingen större roll - de är nog ingen skillnad annat än fattningen mellan dem.

http://www.photozone.de/pentax/281-tamron-af-70-300mm-f4-56-ld-di-macro-pentax-k-review--lab-test-report

Tolkar man svaret så är det ett oki objektiv - iaf upp till 200mm, men kanske inget att skriva hem till mamma om. Vinjetering och kantskärpa blir självklart värre problem på en 5D, men jag vet inte - personligen har jag aldrig test eller tror jag, ens sett detta objektiv - det fungerar säkert, men har troligen en och annan optisk defekt - en defekt om du skall köra med en 5D som saknar dammskakfilter är att det inte är IF och antagligen är en lysande dammsugare för att damma ner din sensor.

Fotosidan betyg:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1530

Det går ta fina bilder med det iaf ;):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1967840.htm
 

Kingston

Aktiv medlem
Aj då, det där med dammsugaren lät ju inte så bra.

Fast bilderna verkar bli ok.

Tack för svaret!
 

Janne H

Aktiv medlem
Har köpt en begagnad canon 5d och tänkte börja med att köpa ett objektiv till ett hyfsat pris och hittade detta på cyberphoto:Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till Canon EOS
Det kostar 1 680 kr vilket gör mig lite skeptisk. Är kvaliten katastrofal? Fungerar det med 5D?

Någon som känner till detta objektiv?
Som med så mycket annat så får man vad man betalar för när man köper objektiv...
Lägg hellre någon tusenlapp till så får du ett betydligt bättre objektiv.

Mvh.

/Janne Höglund
 

bengt-re

Aktiv medlem
Aj då, det där med dammsugaren lät ju inte så bra.

Fast bilderna verkar bli ok.

Tack för svaret!
Ingen katastrof ju - blåspip och tänka på att inte zooma in och ut om man står i en dammstorm bara ;) 70-200 f/4L USM (IS) har den underbara fördelen att den inte drar in damm i kameran - bara det samt den bättre skärpan och fast bländare (som inte ändras vid zoomning) gör de värda varenda krona tycker jag och 70-200 är i teorin 100mm kortare, men om det billigare objektivet ändå inte presterar över 200mm så är det ju i prakten ändå ett 70-200 och dessutom så tål alla canons 70-200 en 1,4x TC och då har du ju 280mm iaf vilket är så nära 300 att skillanden kan kvitta. Och just det, men 1,4x TC så landar du på f/5.6 vilket råkar vara samma som tamronet. Men på ett sätt sak samma - tamronet duger säkert bra!
 

Kingston

Aktiv medlem
Jag borde kanske leta lite bättre begagnat ojebtiv istället för att köpa ett nytt sämre.
 

bengt-re

Aktiv medlem
En begagnat 70-200 f/4L USM är en strålande kamrat i väskan och dessutom väldigt prisvärd och tålig. Det finns folk som har ett canonhus bara för det objektivet då det konstaterat att det är billigare att köpa en begagnad 30D och sätta dit ett 70-200 f/4L USM än att skaffa motsvarande objektiv till hans ordinarie system. Men återigen, även "sämre" objektiv kan man ta strålande bilder med - mitt mest hatade teleobjektiv som jag till slut gav bort (Sigma 100-300 F4.5-6.7 DL) har jag tagit några av mina absolut bästa bilder med - iofs trots istället för tack vare objektivet, men ändock med objektivet. Så stirra dig inte blind på vad alla prylgalningar (jag inräknad) säger, det är fortfarande fotografen och tillfället som gör bilden mycket mer än prylarna. Dock är 70-200 f/4L USM en gillad pryl som har följt med mig från analoghus, till APS-C hus och tillbaka till digitala fullformatshus och den sviker aldrig trots att jag har misshandlat det rejält genom åren. Den är lätt, smidig, säker och snabb af, har ftm, tyst af, hyggligt dammtät, if, skarp, tål 1,4xTC, har bra kontrast och fina färger och är skarp, tja - svårt att ogilla ett sådant objektiv - jag köpte mitt begagnat för 4000 har jag för mig...
 

yalazy

Aktiv medlem
Grattis till köpet av en 5D :) Följ rådet och köp en 70-200/4L begagnad. Enastående bra köp! Du kan inte få bättre bildkvalitet i en zoom för de pengarna
 

Kingston

Aktiv medlem
Ok, tack för alla tips. 70-200/4L verkar var det mest förespråkade, ska kolla upp det. Det är kanske inte så smart att köpa ett som dammar ner kameran.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Tja, trist att städa sensor, men det finns ju fler objektiv som drar in damm - macrobjektiv brukar vara duktiga på det också. Problemet är enkelt - ändras objektivets volym så måste samma mängd luft in och ut när man focuserar och zoomar. Denna luftväxling sker med ofilterad luft och är det damm i luften så blir det damm i optik och eller spegelhus - damm i spegelhuset letar sig förr eller senare till sensorn. 5D har inte något skakande filter så det blir att blåsaa och svabba lite oftare än med hus som har skakfilter.

Objektivbyte drar också in damm och även om man har skakfilter så måste man ändå hålla rent - fast inte lika ofta.

BTW:
Tamron har ju precis släppt en ny lågpris telezoom med bildstablisering - kanske ett alternativ?
SP 70-300mm/4-5.6 Di VC USD heter det visst - nyhet finns att läsa på:
http://www.fotosidan.se/cldoc/44084.htm
 

PerKr

Aktiv medlem
Ok, tack för alla tips. 70-200/4L verkar var det mest förespråkade, ska kolla upp det. Det är kanske inte så smart att köpa ett som dammar ner kameran.
damm-problematiken lär du ha med i stort sett alla otätade zoom-objektiv (om du inte tänker begränsa dig till L-objektiv). 70-300 fick väl hyfsat resultat i FOTO:s test har jag för mig så jag skulle inte förkasta det rakt av, men 70-200/4L är förstås ett skarpare objektiv (men jag önskar att det fanns i svart).
 

bengt-re

Aktiv medlem
ANNONS