Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550D VS Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

nallepuh

Medlem
Ångest!
Det är nog det bästa ordet att beskriva mina känslor kring detta köp.


Jag är nybörjare gällande systemkameror även om jag fotat lite med min Rollei SL35 (helmanuell från mitten av 70-talet) samt gått ett par kurser på ABF med fototips och framkallning av S/V bilder. (och kört kompakt-digital ett tag)


Det kommer att bli lite virrigt för er att hänga med i mina tankegångar, men jag ska försöka hålla det på en vettig nivå.


Budget: totalt ca 12-14 000

Önskemål: bra bilder med stor variation (makro till långzoom). Fotar mest familj/semester, natur/djur och önskar ta lite hobbybilder (motorcyklar).
Tänkt uppsättning (med tanke på pris):
Nikon 18-105 kit samt 70-300
Canon 18-55 kit samt 70-300 (+ möjlighet med Rollei objektiv, mer om det längre ner)
Annars hade jag gärna tagit något mer macro-objektiv, typ sigma 17-70, istället för kortzoomarna.


Har läst flera recensioner om D5000 och några få med 550D (har inte hittat allt för många än så länge).

Fördel Nikon (vad jag fattat/tror):
* Bildkvaliteten. De bilder jag sett så är 550D lite "kladdig" i konturerna gentemot Nikon (CA? pga mindre sensor och med mer Mp eller beror på objektivet?)
* verkar hantera extrem-ljusa & -mörka områden bättre (sol/skugga)
* något billigare

Fördel Canon (vad jag fattat/tror):
* 18Mp?
* maxbegränsa ISO-valet för kameran
* objektiven har fått lite bättre kommentarer än Nikons
* möjlighet att sätta på mitt Rollei(zeiss) 50/1.8 och Voigländer 135/4 (bajonettadapter)


Frågor:
1) Spelar CA man ser i bilderna så stor roll för en hobbyfotograf?
1a) Förstoringar upp till plansch-storlek, påverkas de?
2) Vinst/förlust med 18Mp kontra 12Mp?
3) Överväger rollei-möjligheten för att välja Canon?


Angående de gamla objektiven till min Rollei SL35:
Rollei 50mm är väldigt bra, tycker jag. Sticker det ut lite ur bygg/bildkvalitetssynpunkt, någon som vet? Skulle det fungera bra som makroobjektiv? Har en försättlins på +3 diopter och 50mm blir väl ca 80mm på en crop-sensor? Risken är väl att man kommer för nära om man försöker ta på någon insekt. Linsen passar också på 135/4, men hur är skärpedjupet på ett sådant objektiv? De flesta macro verkar ju vara ljusstarka. Med dessa objektiv så kan man bara köra manuellt eller bländarläget. Så dessa objektiv kan inte ersätta famlij/porträtt/inomhus objektiv (köra manuellt för att fota en vild 2-åring kräver sin man)


Jag kommer väl någon gång i framtiden uppgradera/uppdatera mig, men att ta steget till fullformat är inte troligt (för mycket pengar för denna hobbyn. MC:n ska ha sitt också). Kommer nog harva runt i 550d/50D/D90/D5000-klassen.

Min ingenjörs-hjärna säger till mig att ta D5000 då de bilder man kommit över samt graferna på www.dxomark.com visar mot Nikons bättre bildsituation, men nyfikenheten på nyare/fräschare 550D lockar lite. Filmmöjligheten på 550D är bättre, men långt ifrån ett avgörande för mig. Kan kanske vara en kul grej någon gång.


Hoppas någon kan bolla dessa tankar med mig och se på dessa tankar med mer foto-erfarenhet än mig.
 
Det finns en lång tråd om Canon 450D vs Nikon D5000, har du läst den?

Per.

Den tråden är väl inte så mycket att ha som referens då pajkastningen är ett faktum där. Dessutom är nog D550 en bättre kamera än föregångaren.

Jag tror att du blir nöjd vilken av dessa kameror du än köper. Handlar nog mer om vilken du tycker känns bäst i handen. Canon EOS 550D har väl fått något bättre i tester av vad jag sett. Men båda kameror kan leverera kanonbilder. Tror Canon kameran har bättre filmfunktion än D5000. Jag har själv D5000 och är mycket nöjd med den. Det enda jag kan komma på som jag tycker är lite dåligt med D5000 är den låga upplösningen på skärmen. För dessa pengar kan du kanske även kolla in t.ex. Pentax K-7, Nikon D90 samt Canon EOS 50D. Åk till en fotoaffär och kläm och känn lite och se vilken som känns bäst för dig.
Lycka till.
MVH/Danne
 
Tack för infon.

Har inte sett tråden, men det känns som det är lite för stor skillnad mellan 450 och 550 för att få mig ta ett beslut.
Ska kika igenom den, då det kanske kan ge något.

Jo, antagligen har du helt rätt att det är nog egentligen bara gå och klämma & känna på dem och köpa den ena. Högst troligt så blir jag nog nöjd oavsett. Jag är dock alltid så här när man ska handla något lite dyrare. Ska analyseras så jag får bästa möjliga till min budget. Ska jag hoppa upp ett snäpp D90, 50D etc så drabbar det lite objektiv-budgeten. Det är därför jag har lagt mig på denna nivån, för att kunna få in lite större omfång i mitt inköp.

Angående makro / nära makro-bilder. Kan man ta vettiga sådana med de objektiven jag har som primära val (dvs nikon 18-105, 70-300 alt Canon 18-55, 70-300)?
 
Tack för infon.

Har inte sett tråden, men det känns som det är lite för stor skillnad mellan 450 och 550 för att få mig ta ett beslut.
Ska kika igenom den, då det kanske kan ge något.

Jo, antagligen har du helt rätt att det är nog egentligen bara gå och klämma & känna på dem och köpa den ena. Högst troligt så blir jag nog nöjd oavsett. Jag är dock alltid så här när man ska handla något lite dyrare. Ska analyseras så jag får bästa möjliga till min budget. Ska jag hoppa upp ett snäpp D90, 50D etc så drabbar det lite objektiv-budgeten. Det är därför jag har lagt mig på denna nivån, för att kunna få in lite större omfång i mitt inköp.

Angående makro / nära makro-bilder. Kan man ta vettiga sådana med de objektiven jag har som primära val (dvs nikon 18-105, 70-300 alt Canon 18-55, 70-300)?

Hejsan!
Helt rätt att kolla upp noga innan man köper. Det är ju ganska mycket pengar det rör sig om så då gäller det att vara säker på sin sak. Smart att köpa ett billigare hus och bättre objektiv. Är osäker på hur dessa, (jag antar att du syftar på kit objektiven?), fungerar till macro. Skulle dock inte tro att det är några vidare macro objektiv.
Lycka till med köpet.
MVH/Danne
 
ANNONS