Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550D VS Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

nallepuh

Medlem
Ångest!
Det är nog det bästa ordet att beskriva mina känslor kring detta köp.


Jag är nybörjare gällande systemkameror även om jag fotat lite med min Rollei SL35 (helmanuell från mitten av 70-talet) samt gått ett par kurser på ABF med fototips och framkallning av S/V bilder. (och kört kompakt-digital ett tag)


Det kommer att bli lite virrigt för er att hänga med i mina tankegångar, men jag ska försöka hålla det på en vettig nivå.


Budget: totalt ca 12-14 000

Önskemål: bra bilder med stor variation (makro till långzoom). Fotar mest familj/semester, natur/djur och önskar ta lite hobbybilder (motorcyklar).
Tänkt uppsättning (med tanke på pris):
Nikon 18-105 kit samt 70-300
Canon 18-55 kit samt 70-300 (+ möjlighet med Rollei objektiv, mer om det längre ner)
Annars hade jag gärna tagit något mer macro-objektiv, typ sigma 17-70, istället för kortzoomarna.


Har läst flera recensioner om D5000 och några få med 550D (har inte hittat allt för många än så länge).

Fördel Nikon (vad jag fattat/tror):
* Bildkvaliteten. De bilder jag sett så är 550D lite "kladdig" i konturerna gentemot Nikon (CA? pga mindre sensor och med mer Mp eller beror på objektivet?)
* verkar hantera extrem-ljusa & -mörka områden bättre (sol/skugga)
* något billigare

Fördel Canon (vad jag fattat/tror):
* 18Mp?
* maxbegränsa ISO-valet för kameran
* objektiven har fått lite bättre kommentarer än Nikons
* möjlighet att sätta på mitt Rollei(zeiss) 50/1.8 och Voigländer 135/4 (bajonettadapter)


Frågor:
1) Spelar CA man ser i bilderna så stor roll för en hobbyfotograf?