Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,8 II och Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS

Markus-L

Aktiv medlem
Jag har en Canon 1000D med kitobjektivet 18-55. Tänkte komplettera väskan och har några frågor.

Då jag inte riktigt vet vad jag föredrar att fota har jag fastnat för Canon EF 50/1,8 II och Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS.

55-250 känns som att det skulle passa bra för stundande Thailands resa för att fota på utflykter. Det kommer även passa för idrott och djur fotografering..

50/1,8 känns som att det skulle passa för foto inomhus (då jag fått för mig det tar bra bilder i "mörker" utan blixt) bra för porträtt samt att det kanske passar bra på bröllop med? Det sistnämnda vore det väldigt bra om det passar till då jag ska på två i sommar.. Är detta objektiv bra för landskap? Ska jag satsa på ett med zoom istället?



Är jag ute och cyklar eller är det två bra objektiv till min väska som jag inte vill fylla på så mycket mer efter detta.

Bättre förslag för ung. samma peng?

Tacksam för svar. Är grön på objektiv så krångla inte till svaren =)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
nej, du är helt rätt ute och du har själv motiverat varför, så köp dessa, bättre får du inte för pengarna, vare sig vad gäller optisk kvalitet eller användningsområde.
 

continental

Aktiv medlem
Jag har den kombinationen Du tänker på;
EF-S 18-55IS
EF-S 55-250IS
EF 50/1.8 II

De funkar bra och anledningen till att Jag fortsätter att leta objektiv är nog mest för att stilla köphungern:) I verkligheten klarar Jag mig ganska långt med dessa tre.
Debåda Du funderar på är billiga/prisvärda och där EF50 får ses som ett riktigt kap. Oerhört mycket ljusstarkare än det 18-55 som Du redan har.

Lycka till
 

mapem

Aktiv medlem
Dessutom ger 50mm/1,8 bättre färger och kontrast än kitgluggen, som inte är dålig skärpemässigt men lite "tråkig" enligt min mening. Din tilltänkta kombination är bra. Så småningom kanske du vill komplettera med mer vidvinkel också, och då finns Canon 10-22 men också Sigma 10-20 som är nästan lika bra men betydligt billigare.
 
ANNONS