Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakningsoskärpa på nästan alla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

WillimRautio

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 550D med ett 18-135mm objektiv. Har inte haft kameran i cirka en månad. Jag har upplevt ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska åda bot på.

Det är så att typ 9 av 10 bilder som jag fotar, är det skakningsoskära på, det spelar ingen roll vilken brännvidd jag fotar med, det spelar heller ingen roll om jag kör med manuella eller automatiska inställningar. Det enda som jag kan göra för att inte få skakningsoskärpa är att ställa kameran på stativ o sätta på självutlösaren. Men jag tycker inte att det ska behöva vara nödvändigt. Ska man inte kunna fota normala bilder med en sådan kamera med det objektivet i dagsljus utan att behöva använda stativ?

Jag har tidigare erfarenheter av diverse Nikon kameror (D40, D70, D3000 och nån mer) och aldrig upplevt samma problem. De objektiv jag använt til de kamerorna är normalobjektiv (18-55, förutom till D70n som hade ett 18-70 objektiv.)

Så om någon kan tala om för mig hur jag ska göra för att i högsta grad undgå detta problem vore jag ytterst tacksam.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Canon EOS 550D med ett 18-135mm objektiv. Har inte haft kameran i cirka en månad. Jag har upplevt ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska åda bot på.

Det är så att typ 9 av 10 bilder som jag fotar, är det skakningsoskära på, det spelar ingen roll vilken brännvidd jag fotar med, det spelar heller ingen roll om jag kör med manuella eller automatiska inställningar. Det enda som jag kan göra för att inte få skakningsoskärpa är att ställa kameran på stativ o sätta på självutlösaren. Men jag tycker inte att det ska behöva vara nödvändigt. Ska man inte kunna fota normala bilder med en sådan kamera med det objektivet i dagsljus utan att behöva använda stativ?

Jag har tidigare erfarenheter av diverse Nikon kameror (D40, D70, D3000 och nån mer) och aldrig upplevt samma problem. De objektiv jag använt til de kamerorna är normalobjektiv (18-55, förutom till D70n som hade ett 18-70 objektiv.)

Så om någon kan tala om för mig hur jag ska göra för att i högsta grad undgå detta problem vore jag ytterst tacksam.
Vad har du för slutartider?
 

js1

Aktiv medlem
Fast om han använder stativ så blir det skarpt. Det talar ju för att hans prylar är ok.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag bör ju inte svara egentligen, men med tanke på erfarenheten av en trave andra kameror måste vi nog utgå ifrån att fotografen har tänkt på den saken.

Per.
Tja, det utgår inte jag ifrån eftersom jag ställer frågan. Innan jag spekulerar i trasiga delar tycker jag det är intressant att veta vilka slutartider som gällt. Skakningsoskärpa är ju oftast direkt kopplat till det. Med tanke på att bilder med stativ dessutom blir skarpa tycker jag det verkar mer troligt att inställningarna bör justeras än att utrustningen är trasig.
 

WillimRautio

Aktiv medlem
Brukar aldrig ha slutartider längre än 1/4 sekund utan stativ. Det kan bli oskarpt om jag har stativ också, men sätter jag på självutlösare så brukar det funka om jag har stativ. Har läst foto två år på gymnasiet så ja, jag har tänkt på det där med slutartider. Men hur jag än bär mig åt så lyckas det nästan alltid bli något i bilden som blir väldigt oskarpt. Kan det ha att göra med att det är jag som är väldigt darrhänt av mig eller kan det vara något fel på mina grejor?

Har testat stänga av bildstabilisatorn och ta en bild, men det blir ungefär samma resultat då jag har den på och när jag har den avstängd.
 

niclasgille

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Canon EOS 550D med ett 18-135mm objektiv. Har inte haft kameran i cirka en månad. Jag har upplevt ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska åda bot på.

Det är så att typ 9 av 10 bilder som jag fotar, är det skakningsoskära på, det spelar ingen roll vilken brännvidd jag fotar med, det spelar heller ingen roll om jag kör med manuella eller automatiska inställningar. Det enda som jag kan göra för att inte få skakningsoskärpa är att ställa kameran på stativ o sätta på självutlösaren. Men jag tycker inte att det ska behöva vara nödvändigt. Ska man inte kunna fota normala bilder med en sådan kamera med det objektivet i dagsljus utan att behöva använda stativ?

Jag har tidigare erfarenheter av diverse Nikon kameror (D40, D70, D3000 och nån mer) och aldrig upplevt samma problem. De objektiv jag använt til de kamerorna är normalobjektiv (18-55, förutom till D70n som hade ett 18-70 objektiv.)

Så om någon kan tala om för mig hur jag ska göra för att i högsta grad undgå detta problem vore jag ytterst tacksam.
Tycker det låter underligt att du inte sätter skärpan på mer än 10% av dina bilder, i synnerhet om det är dagsljus. Hur illa är skärpan då? Är det märkbart även när du kollar på bilden i anpassat läge till skärmen? Eller är det endast i 100% visning du märker det? Har du testat att stänga av bildstabiliseringen och ta ett kort på frihand? Ta en bild, 135mm, f/8, 1/250 och öka ISO så exponeringen blir rätt om så krävs, på frihand och se om den blir skarp. De flesta lyckas få en skarp bild med så pass kort slutartid. Du kan köra mer vidvinkel men jag tycker det är lättare att se om skärpan sitter om du kör längre brännvidder om du fokuserar på något specifikt. Om IS är trasigt i gluggen kan det vara så att den "skakar till" och faktiskt orsakar oskärpa. Testade nyligen i en butik just en EOS 550D med 18-55IS och lyckades få en skarp bild på frihand så långt ner som 1/16, så du skall absolut kunna få så skarpa bilder som kameran kan prestera med 18-135. Hoppas du får ordning på problemet!
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Brukar aldrig ha slutartider längre än 1/4 sekund utan stativ. Det kan bli oskarpt om jag har stativ också, men sätter jag på självutlösare så brukar det funka om jag har stativ. Har läst foto två år på gymnasiet så ja, jag har tänkt på det där med slutartider. Men hur jag än bär mig åt så lyckas det nästan alltid bli något i bilden som blir väldigt oskarpt. Kan det ha att göra med att det är jag som är väldigt darrhänt av mig eller kan det vara något fel på mina grejor?

Har testat stänga av bildstabilisatorn och ta en bild, men det blir ungefär samma resultat då jag har den på och när jag har den avstängd.
Det är väldigt svårt att hjälpa dig utifrån den info du ger men 1/4 sekund (0,25 sekunder) är definitivt en slutartid som ger skakningsoskärpa om du inte är stadig på handen, särskilt vid längre brännvidder.

Du skriver också att vissa delar i din bild blir oskarpa. Om det innebär att det finns skarpa delar i samma bild handlar det inte om skakningsoskärpa.

Får du skakningsoskärpa vid 1/125 och kortare slutartider på lägsta brännvid?
 

Kvitung

Aktiv medlem
inte under 1/4? så har du faktisk själv svarat på frågan.

Jag går inte under 1/60 i normala fall. testa 1/250 1/125 1/60 och se vad som händer

armbågar tryckt mot kroppen, kontrollera andningen smek av fotot
 

WillimRautio

Aktiv medlem
Menar ju förstås ej längre slutartider än 1/4. Jag kan ladda upp några foton här lite senare ikväll nu. Jag har en liten fundering om det kan göra någon skillnad om jag tar dän uv filtret på kameran, men vågar man ta ut kameran utomhus utan det på? Hur som helst, jag laddar upp några av mina misslyckade bilder så får ni bedöma vad som kan ha gått fel med dessa bilder.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har en liten fundering om det kan göra någon skillnad om jag tar dän uv filtret på kameran, men vågar man ta ut kameran utomhus utan det på?
Jag äger ett enda UV-filter som satt på ett objektiv jag köpte och det filtret ligger och skräpar i bokhyllan. Kameran har varit utomhus flertalet gånger... ;)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Oj! så 1/4 betyder att du behöver stadid hand, IS samt att motivet är statisk (byggnader odyl). Allat annat rör sig snabbare, gåendes, vinden etc.
När du skrev att du har erfarenhet av andra kameror, menar du att du ägt dom och lärt dig behärska dom eller du har typ hållit i kompisare kameror?

/Stefan
 

CLP

Avslutat medlemskap
En gammal "tumregel" har vart ( 1/brännvidden ), för att mäkta med att hålla hyggligt still på fri hand.

Sedan får man väl förlänga tiden 2,3 eller fyra steg från det, beroende på vad bildstabiliceringen klarar av. Bara för att få en fingervisning om det är någon idé att bränna av en bild eller ej.

Så en 85mm glugg skulle önska en tid på 1/85s eller snabbare och med en stabilicering som "kanske lyckas" stabilicera 3 steg "ibland" skulle tiden kunna bli ca: 1/10s. Alltså fortfarande snabbare än 1/4s.

Om än det är fel på bildstabben, skulle jag rekommendera att öka Iso eller se till att skaffa mer ljus till motiven. Även om bildstabilicering är ett toppenverktyg ibland, så är fortfarande stativ och kanske någon alternativ utlösningsmetod grejjer om man vill få den där lilla extra kicken i skärpa. Förutsatt att inte motivet rör sig för snabbt förståss, och då med stabiliceringen avslagen för att inte skapa oskärpa själv!
 

erro.se

Aktiv medlem
Menar ju förstås ej längre slutartider än 1/4. Jag kan ladda upp några foton här lite senare ikväll nu. Jag har en liten fundering om det kan göra någon skillnad om jag tar dän uv filtret på kameran, men vågar man ta ut kameran utomhus utan det på? Hur som helst, jag laddar upp några av mina misslyckade bilder så får ni bedöma vad som kan ha gått fel med dessa bilder.
Måste bara fråga... du har altså läst foto två år på gymnasiet? Och har koll på slutartider? Och anser då att 1/4 sekund bör ge skarpa bilder på fri hand? Och tror att kameran går sönder utomhus utan UV-filter?
 

Lars_E

Aktiv medlem
Bilder!
Det och vilka inställningar du har haft, ev. stativ osv för varje bild.
Då först kan du få bra feedback.
 
ANNONS