Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allroundobjektiv till Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

ThereseWB

Medlem
Hej!

Behöver nu lite rekommendationer vad beträffar ett bra allroundobjektiv till min Nikon D3100. Det jag vill fota är porträtt, landskap, djur. Budgeten jag har tänkt kan sträckas upp till ca 6000 kr.
Har själv tittat lite på 18-200 mm alt 70-300 mm. Ja som sagt är jag lite vilse i den här objektivsdjungeln o behöver nu lite input.

Tacksam för svar o tack för visat intresse!
 

borstar_micke

Ny medlem
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR plus tidigare nämnda Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED om du kan leva med 2st objektiv och 100mm extra brännvidd :), annars funkar ju 18-200vr helt ok.

Har både 18-105 o 18-200 hemma just nu, och 18-105 är faktiskt riktigt bra.

cameranu.nl har rktigt bra priser på samtliga objektiv, samma pris för 18-105+70-300 som för 18-200, definitivt är det trevligt med zoom till 300mm, men skall du bara ha ett så är ju 18-200 givet.
 

Minita

Aktiv medlem
Nu har jag även hittat ett annat objektiv som kan tänkas kanske vara bra. Det är ett Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di VC.
"Bra objektiv"? Tänk på att större omfång på optiken medför alltid en massa kompromisser. Ett riktigt "bra" objektiv är ett med fast brännvidd men det är kanske inte så praktiskt. En lagom kompromiss brukar vara ett litet omfång som t.ex. 24 - 70. Ungefär i det omfånget har väldigt många tillverkare "bra" optik. Sedan är det upp till dig vilka krav du ställer. Mitt råd till dig är m.a.o. köp inte för stort omfång. En bra optik överlever lätt din kamera. Om det blir dags att uppgradera huset, så slipper du även köpa ny optik.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Okej... bara en liten fråga. Är den ovannämnda länken okej att beställa ifrån?
Japp, lika bra som att beställa från Sverige. Det som tillkommer är €20 i frakt, ingen tull eller moms eftersom det är inom EU och garantierna är desamma som i Sverige. Det är bara priserna som skiljer :)
 

ThereseWB

Medlem
"Bra objektiv"? Tänk på att större omfång på optiken medför alltid en massa kompromisser. Ett riktigt "bra" objektiv är ett med fast brännvidd men det är kanske inte så praktiskt. En lagom kompromiss brukar vara ett litet omfång som t.ex. 24 - 70. Ungefär i det omfånget har väldigt många tillverkare "bra" optik. Sedan är det upp till dig vilka krav du ställer. Mitt råd till dig är m.a.o. köp inte för stort omfång. En bra optik överlever lätt din kamera. Om det blir dags att uppgradera huset, så slipper du även köpa ny optik.
Okej... så du rekommenderar 18-105 eller 18-200?
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag har redan 18-55 mm VR fick det som kitobjektiv när jag köpte kameran.

Nu har jag även hittat ett annat objektiv som kan tänkas kanske vara bra. Det är ett Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di VC.
Då har du ju redan ett allroundobjektiv, och du behöver knappast skaffa ytterligare en zoom som överlappas samma omfång. Sikta nu på några fasta gluggar för högsta bildkvalitet, eller skaffa en vidvinkelzoom och sedan en telezoom. Då har du det du behöver, ja du kan lägga till en makroglugg också.
 

ThereseWB

Medlem
Då har du ju redan ett allroundobjektiv, och du behöver knappast skaffa ytterligare en zoom som överlappas samma omfång. Sikta nu på några fasta gluggar för högsta bildkvalitet, eller skaffa en vidvinkelzoom och sedan en telezoom. Då har du det du behöver, ja du kan lägga till en makroglugg också.
För en som inte är så bevandrad i objektivsdjungeln så skulle jag gärna vilja få förslag på objektiv.
 

ThereseWB

Medlem
Du kan väl inte mena att 18-55 är allt man behöver för porträtt, landskap och djur ??
Tipset om 70-300 tycker jag är bra, tillsammans med 18-55 är det ganska bra faktiskt.
Tack så hemskt mycket för det tipset! :)

Nä jag tyckte också att det lät konstigt med att inte köpa nåt annat än 18-55mm då är det ju ingen vits med att köpa en systemkamera heller ju.
 

Minita

Aktiv medlem
Systemkamera köper man för att du kan skräddarsy din utrustning. Vissa köper en systemkamera och en s.k. "walk-a-round" optik". Dvs ett objektiv med stort zoomomfång som t.ex. 18 - 200. De använder kameran i princip som en kompakt med kvaliten på bilderna blir högre och de är nöjda.

Generellt skulle jag vilja råda till följande

Välj enbart märkesoptik - då minskar dina val ytterliggare. Ett val som kan diskuteras naturligtvis men det är likafullt mitt råd.

Välj ett omfång på ca 10 - 22 till landskap. En rolig brännvidd att arbeta med.
Behåll ditt kit objektiv. Det är faktiskt rätt hyggligt.
Välj 70 - 200 till "övrigt" ev utöka till 300. Då har du utan vidare även till djur.
 

ThereseWB

Medlem
Systemkamera köper man för att du kan skräddarsy din utrustning. Vissa köper en systemkamera och en s.k. "walk-a-round" optik". Dvs ett objektiv med stort zoomomfång som t.ex. 18 - 200. De använder kameran i princip som en kompakt med kvaliten på bilderna blir högre och de är nöjda.

Generellt skulle jag vilja råda till följande

Välj enbart märkesoptik - då minskar dina val ytterliggare. Ett val som kan diskuteras naturligtvis men det är likafullt mitt råd.

Välj ett omfång på ca 10 - 22 till landskap. En rolig brännvidd att arbeta med.
Behåll ditt kit objektiv. Det är faktiskt rätt hyggligt.
Välj 70 - 200 till "övrigt" ev utöka till 300. Då har du utan vidare även till djur.
Det jag nu har bestämt mig nästan för är att beställa ett 70-300 mm Nikkor samt att för porträttfoto beställa ett Nikon AF-S DX 35/1,8 G. Vidvinkelzoom kan jag tänka mig är ett häftigt objektiv att fota landskap med men det får bli lite senare när plånboken tillåter. Nikons objektiv är inte de billigaste men det kanske får bli att investera i ett sånt lite senare.

Tack för rådet :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Eftersom du har en D3100 som saknar inbyggd autofokusmotor är du nästan hänvisad till zoomar eftersom de flesta fasta objektiv i rimlig prisklass är av AF-typ och alltså saknar fokusmotor. AF-S 35/1,8 och i viss mån AF-S 50/1,4 är väl egentligen de enda fasta objektiven du kan få in i din budget då. Vet du skillnaden på Nikons AF och AF-S system?

Mitt råd är fortfarande Nikons 70-300 VR till att börja med. Tycker du att 18 mm inte räcker som vidvinkel kan du köpa en ultravidvinkel, t.ex. 10-20 mm.


Angående märkesgrejer så tänker jag faktiskt diskutera det :) Vad gäller många objektiv finns det ingen orsak att välja något annat än original, men när det gäller 17-50/2,8 så är ju original minst dubbelt så dyr som Tamron och Sigma och saknar stabilisering vilket de andra erbjuder. Samma sak med macro, där finns det också flera modeller som är billigare och lika bra som original om man inte behöver supersnabb AF och skottsäker byggkvalité. Det finns till och med objektiv som Nikon inte ens erbjuder, som macro över 105 mm (med undantag för AF 200/4), 70-200/2,8 till humana priser och vad gäller supervidvinklar till DX, speciellt ljusstarka, är det också lite tunnsått i jämförelse.
 

ThereseWB

Medlem
Eftersom du har en D3100 som saknar inbyggd autofokusmotor är du nästan hänvisad till zoomar eftersom de flesta fasta objektiv i rimlig prisklass är av AF-typ och alltså saknar fokusmotor. AF-S 35/1,8 och i viss mån AF-S 50/1,4 är väl egentligen de enda fasta objektiven du kan få in i din budget då. Vet du skillnaden på Nikons AF och AF-S system?

Mitt råd är fortfarande Nikons 70-300 VR till att börja med. Tycker du att 18 mm inte räcker som vidvinkel kan du köpa en ultravidvinkel, t.ex. 10-20 mm.

Jag ska erkänna att jag är ganska novis inom detta område men vill lära mig mer. När jag letar efter objektiv som passar till min kamera söker jag på cyberphotos hemsida o väljer objektiv med inbyggd motor.

Tack för vägledningen. Då kanske det till o börja med blir ett 70-300mm o kan då istället köpa ett stativ ;)
 

Minita

Aktiv medlem
Det jag nu har bestämt mig nästan för är att beställa ett 70-300 mm Nikkor samt att för porträttfoto beställa ett Nikon AF-S DX 35/1,8 G. Vidvinkelzoom kan jag tänka mig är ett häftigt objektiv att fota landskap med men det får bli lite senare när plånboken tillåter. Nikons objektiv är inte de billigaste men det kanske får bli att investera i ett sånt lite senare.

Tack för rådet :)
Till renodlat porträttoptik hade jag inte valt 35 mm med en snäv budget. Varför inte ett 60 mm macro? Då får du macro för lite större föremål som blommor och större insekter och du får en väldigt fin brännvidd för just porträttfoto. 35 är väldigt ljusstark men du får finare bakgrund (bokeh) med en lite längre brännvidd. Väljer du 35/1,8 för ljusstyrkan eller för möjligheten till ett kort skärpedjup?
 

ThereseWB

Medlem
Till renodlat porträttoptik hade jag inte valt 35 mm med en snäv budget. Varför inte ett 60 mm macro? Då får du macro för lite större föremål som blommor och större insekter och du får en väldigt fin brännvidd för just porträttfoto. 35 är väldigt ljusstark men du får finare bakgrund (bokeh) med en lite längre brännvidd. Väljer du 35/1,8 för ljusstyrkan eller för möjligheten till ett kort skärpedjup?
Ja, det var nog mer det med ljusstyrkan samt skärpedjupet men det där med macro låter intressant.
 
ANNONS