Annons

Canon 50/1,8...vad tycker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Har köpt ett 50mm 1,8, skitbilligt, 800 spänn på Rajala.
Har hört mycket gott om det, trots att det är väldigt plastigt, men att det är väääldigt bra i mörka situationer pga stor bländare.
Det är bara det att det inte går att hitta fokus när det är lite mörkt, och då menar jag inte kolsvart, utan ganska mörkt, som ett vanligt vardagsrum en kväll med tv på och ett par smålampor i några hörn i rummet.
Omöjligt att fokusera.
Gick ut i köket, där det är ljust med lysrör på, inga problem med fokus.
Provade även med blixt, så den har en hjälplampa att fokusera med, men icke.
Även med min externa blixt som skjuter iväg ett rött hjälpljus så funkade inte.

Satte på mitt 18-135 och det fokuserade direkt i mörkret, inga problem, men eftersom det bara är 3,5 så behövs lite längre tid, eller blixt, men det funkar bättre i mörkare situationer än det andra, som borde funka bättre i mörker.
Det går inte att fokusera manuellt så det blir bra heller.

Så hur upplever ni era 50mm:are?

Ris och ros.

Ska ju tillägga att jag vet, det ÄR billigt och man kan inte räkna med att det ska vara lika bra som ett liknande för 3-4 tusen mer, men ändå, vill bara veta hur ni tycker, och hur ni använder erat.
Har ni upplevt samma?


Har en canon eos 7d, ifall ni undrar.


Mvh Reino
 

Kippan

Aktiv medlem
Jag är jättenöjd med mitt och jag har det till samma kamera som du :)
Men det är plastigt och rasligt men för pengarna svårt att slå tycker jag !!!
 

Kirshim

Aktiv medlem
jag har inte haft så stora problem med AF i skum belysning som du beskriver utan tycker den funkar riktigt bra...
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker det är ett av de mest överskattade objektiven här på fotosidan. AF är sisådär, skärpan medioker vid full öppning. På en crop-sensor tycker jag brännvidden är för kort för att vara perfekt till porträtt och för långt för att funka till allmänfoto.

Men visst, det är ett mycket prisvärt objektiv.

Att det skulle vara extremt svårt att få fokus vid dåligt ljus känner jag inte igen.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag gillar det, glädjer mig att ett så billigt objektiv kan vara såpass bra.
Jag känner inte igen dina problem med fokusproblem i dåligt ljus. Det fungerar bra med både min 20D och 5D. Jag använder i princip alltid mittenfokuspunkten och siktar, utan att tänka på det, på kontrastrika områden, det hjälper mycket, åtminstone med mina kamerahus.
 

Glennzki

Medlem
Plastic Fantastic

Hej!

Jag anser att EF 50mm f/1.8 aer ett underbart objektiv pa manga sett. pa cropsensor aer det perfekt da det blir 80mm, och enligt valdigt manga sa aer just 75-85 optimalt for portratt.

Det aer aven fantastiskt skarpt pa f/5.6. Manga objektiv som aer t.ex f/4 blir inte bra i bildkvalitet forran f/8-11.

och funkar bra att anvanda redan vid 2.5. att man ska anvanda det vidoppet ar nastintill dumt, det aer det med MANGA objektiv, da inget objektiv presterar som bast med lagsta f/stop mojligt. Sa att man klagar pa dess prestation daer aer ju meningslost.

Jag studerar pa en fotokurs i Nya Zealand daer vi fotograferat bl.a charts for att kolla skarpa, vinjettering, och Fringing. (Grona och roda kanter pa vissa element i bilden). Kan aven dar lagga till att "Plastic fantastic" Placerar sig valdigt vael bland canons L-optik ocksa.
Jag som intresserar mig for portratt tycker objektivet aer fantastiskt. och att det aer nagot som borde finnas i allas kamera vaska. Da det just aer sa extremt prisvart.

- Namnet Plastic fantastic aer just darfor.
 

rcjd

Avslutat medlemskap
Använde 50/1,8 i flera år. Var mycket nöjd med den vad gäller skärpa. Fokuseringen är inte fullt lika bra och jag kan delvis känna igen mig i TS beskrivning om hur objektivet fungerar i dåligt ljus. Men att den inte alla skulle fixa att fokusera i sämre ljusförhållanden stämmer inte in på mitt exemplar.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Det jag lärt mig genom åren är att det inte är hur snabbt objektivet är som är begränsningen utan faktiskt i hur svagt ljus jag verkligen kan fokusera.
Gäller AF som manuell fokusering.
Speciellt om jag fått ett hus i näven som har mikroprismor på mattskivan är jag rökt när det skymmer, jag ser helt enkelt inte.
Då kan jag sitta på stativ, ha hur stor bländare jag vill etc.
Kan jag inte sätta fokus blir det ju inget.

Alltså känner jag igen dina problem med EF50/1.8 och jag hävdar att du helt enkelt upplever en konsekvens av att gluggen är snabb.
Skulle du ens försöka ta en bild under samma förhållanden med kitobjektivet på 55/5.6?
Försök!
Den har en AF jobbar ungefär lika "dåligt" men eftersom du inte förväntar dig att den ska funka under de förhållandena är det inget problem.

F.ö. har 50/1.8 ett smaknamn som jag tycker är rätt bra "Nifty fifty" vilket översatt till svenska blir ungefär "behändiga femtian", vilket den verkligen är. Kul glugg som jag gillar skarpt.
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag har nog hittat felet...TRASIGT:((

Fokus ringen låser sej ibland, går inte helt smärtfritt, om man säger.
Det hackar och jag ser att när jag fokuserar på nått och tittar på objektivet
så ser jag att der rycker till väldigt konstigt och att det stannar till.

När jag försöker manuellt så får jag ta i ganska rejält och känner att det måste vara nått inne
i själva objektivet som är knas.

Får lämna in det och hoppas på ett nytt.

SKIT OCKSÅ


Mvh Reino
 

jelu1661

Aktiv medlem
Du har väl inte missat att du måste slå om AF/MF-knappen till MF för att det ska gå bra att fokusera manuellt?
 

Kirshim

Aktiv medlem
tycker du ska reklamera, även om det är billigt så ska du ju ha ett som funkar när du precis fått det...
 

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Liksom du så har mina 50mm (2st) strulat i lite dunkelt ljus med AF, men det är ju ingen biggie egentligen, den jagar lite men hittar oftast. Dom små kronorna man lägger ut för en knivskarp glugg som 1.8 faktiskt är så kan ju inte allt vara på topp.. på med MF och styr upp själv liksom / alt. införskaffa en schysst blixt.
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag gillar det inte....
Låter högt, fokuserar långsamt, inte alls så skarpa bilder. Visst kan man få en skarp bild då & då, men inte så ofta som jag önskar. Köpte ett för ca 3 mån sen, men använder det inte alls längre....
 

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Jag gillar det inte....
Låter högt, fokuserar långsamt, inte alls så skarpa bilder. Visst kan man få en skarp bild då & då, men inte så ofta som jag önskar. Köpte ett för ca 3 mån sen, men använder det inte alls längre....
Måndagsglugg alt. felhanterande?
Man ska ha höga krav på denna glugg då den är kvivskarp, men man lär sig ju mer man använder sig av den. Det är en bra glugg att avancera med efter kitglugg som så många börjar med.
 

Melmis

Aktiv medlem
Måndagsglugg alt. felhanterande?
Man ska ha höga krav på denna glugg då den är kvivskarp, men man lär sig ju mer man använder sig av den. Det är en bra glugg att avancera med efter kitglugg som så många börjar med.
Kanske är ett måndags..... faktiskt!!
Spelar inte så stor roll för mig nu, jag har köpt ett 24-70. Där kan man snacka om knivskarpt!!!! Men även väldigt stor prisskillnad så klart. Men jag är SÅÅÅÅÅ nöjd!!!!!
 

bengt-re

Aktiv medlem
Är verkligen 24-70 så mycket bättre vid f/2.8 gentemot EF 50 f/1.8? Enligt tester så är mittenskärpan på EF50 f/1.8 ganska mycket bättre än vad 24-70 presterar vid 50mm vid f/2.8. Givetvis är 24-70 ett mycket bättre objketiv byggkvallitémässigt och dessutom en zoom, men att den är skarpare rätt focuserad vid f/2.8 bör inte stämma.
 

mapem

Aktiv medlem
Fullt öppen är EF 50/1,8 bara skarpt i mitten, men det kanske inte spelar så stor roll vid porträttfotografering då man ändå vill ha oskarp bakgrund. Bländar man ner till 4 är det skarpt över hela bilden. Jag har aldrig märkt av några fokuseringsproblem. Det är ett trevligt objektiv i vissa situationer, t ex när man vill fota människor inomhus i dåligt ljus. Men jag tycker brännvidden är för lång för min 40D.

Jag använde det ändå ganska mycket ett tag, men sedan jag ersatte kitobjektivet 18-55 med en skarpare och ljusstarkare normalzoom blir min 50/1,8 mest liggande, trots att det är bättre på just 50 mm.

Om jag ska ha en fast ljusstark glugg vore det intressantare med en 24 eller 28 tycker jag. Men på de brännvidderna är min Sigma 17-70/2,8-4,5 skarpare än Canons fasta utbud för rimliga pengar.
 

jobe69

Avslutat medlemskap
Livet är egentligen för kort för 50mm f/1.8

85mm f/1.2 II är hyfsat.
Vi borde starta en rörelse där vi alla träffas och kastar våra 50:eek:r så långt vi kan på en tipp. Och så fotograferar vi det.
Skaffa en bättre lins.
 

rogka566

Aktiv medlem
85mm f/1.2 II är hyfsat.
Vi borde starta en rörelse där vi alla träffas och kastar våra 50:eek:r så långt vi kan på en tipp. Och så fotograferar vi det.
Skaffa en bättre lins.
Nu tar du allt i.. 50 1.8 är fin för sitt pris. Locka nu inte in fler i utrustningsdjungeln. De som redan är där smörjer Canon fint ändå..

De gånger jag har problem med AF, brukar jag skicka upp (vi amatörer har ju en sådan) blixten vid fokuseringen.
 
ANNONS