Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är ett bra pris på Nikon 50/1,2 AI-S?

Produkter
(logga in för att koppla)

khashayar

Medlem
Hej!

Undrar om någon här har en uppfattning om vad ett vettigt pris på ett använt Nikon 50mm f/1.2 Ai-s är. På produktsidan finns det några få recensioner och två av recensenterna har fått tag på exemplarer som kostat dem 2500 respektive 1200 kronor. Är det väldigt billiga exemplarer?

Vad är detta objektiv värt (om man inte är i akut behov av det)?

Tackar!
 
Första frågan är såklart vilket skick objektivet befinner sig i.
1200 känns väldigt billigt, någonstans kring 2000 eller så borde vara mer normalt.
Det händer väldigt sällan att de dyker upp begagnade.
En 1,4/50 i normalt slitet skick går för 900-1300 kr. Ca.
Hur mycket extra är du villig att betala för ett halvt bländarsteg?
 
3000:- eller mer om skicket är gott, skulle jag säga. Men då får det inte vara torr känsla i fokusringen eller nåt sånt förstås.

Det är inte det halva bländarsteget man betalar för tycker jag, utan för att det är DET skarpaste 50-millimetersobjektivet som finns till Nikon, vid bländare f/2. Sopar banan med ett nytt 50/1,4 AF-S.
 
jpgrahn, tack för svaret.

Jag tänker mig en glugg i normalfint skick med normal slitage efter ett antal år.

Jag hade för mig att just denna glugg var lite dyrare när den gick att hitta, inte minst för att den verkar ha lite kultstatus. Men också, som jag har förstått det, inte för det lilla extra ljus man får vid f/1.2 (jämfört med f/1.4), utan snarare för att det är det skarpaste av nikons normalobjektiv vid f/2. Sen är också bildkvaliteten/bildkaraktären väldigt speciell jämfört med en 50/1.4 (som jag redan har).

Grejen är att jag har fått ett erbjudande att köpa detta objektiv från utlandet till ett pris som i svenska kronor hamnar på runt 3500, men undrar vad priset brukar vara när/om det dyker upp i Sverige. Eftersom jag inte är i akut behov av gluggen så kan jag alltid vänta...
 
3000:- eller mer om skicket är gott, skulle jag säga. Men då får det inte vara torr känsla i fokusringen eller nåt sånt förstås.

Det är inte det halva bländarsteget man betalar för tycker jag, utan för att det är DET skarpaste 50-millimetersobjektivet som finns till Nikon, vid bländare f/2. Sopar banan med ett nytt 50/1,4 AF-S.

Ah, du hann före!

3000 kr säger du...
 
ANNONS