Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedgradera: EOS 60D till PEN E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Utvandraren

Aktiv medlem
Hej!

Jag har under flera års tid nu glidit från att ha fotografering som hobby till att fotografera mina hobbyn, och har nu börjat fundera på att byta ut min EOS 60D mot något lite mindre och lättare. Jag håller på med saker av denna typ, http://yetirides.blogspot.com/2011/02/full-moon-overnighter-on-skis.html, samt en hel del cykling där jag inte ens har med systemkameran, utan bara kör med en Canon S90-kompaktkamera.

I praktiken har jag den senaste tiden bytt objektiv ganska sällan, trots att jag har ett antal av dem, och Canons alldeles hyfsade 15-85 mm zoom (motsvarar ungefär 24-135 mm) har varit på 90 procent av tiden. Nyligen var jag till den lokala Rajala-butiken och kollade upp mindre alternativ (Olympus PEN och Sony NEX) och blev intresserad en PEN-systemet.

Jag har givetvis läst testerna på nätet, men har någon konkreta erfarenheter av skillnaden i bildkvalitet mellan en Olympus PEN och ett DSLR-system. På ISO högre än 1600 inser jag att skillnaden är märkbar, men hur är det med andra situationer.

Ett system med en E-P3, kitobjektivet(14-42mm), den billiga 40-150 zoomen samt vidvinkelzoomen 9-18 mm är vad jag har i tankarna. Allt detta väger mindre och bör ge mera flexibilitet än mitt nuvarande system.

Åsikter?
 
Många stirrar sig blinda på sensorstorlekar, men läser att du har erfarenheter av Canon S90, vilken ju har en alldeles utmärkt liten sensor på en kompkatkamera. Jag har en liknande Olympus XZ-1 med sensorstorlek i samma härad och är både förvånad och nöjd över hur många bra bilder och hur enkelt det är att åstadkomma dessa med så små medel. Fast XZ-1 har en väsentlig egenskap som gör den så bra, nämligen ett ljusstarkt och skarpt objektiv.

Visst, det finns tidpunkter och ljusförhållanden där kompaktkamerorna kommer till korta, t.ex. kan man ju inte byta objektiven.

Både Panasonic och Olympus har ju några års erfarenheter av MFT-systemet. Glädjande är att se att några av de tidigaste akilleshälarna nu verkar vara åtgärdade, såsom video, fokus, ... På samma sätt optiken spelar en väsentlig roll för XZ-1, det torde även i något mindre grad optiken spela för PEN-kamerorna. Nu börjar det ju dyka upp bra optik som täcker allt från vidvinkel och till kort tele. Är du fågelfotograf, bör du nog fortfarande stanna med en DSLR.

P.S: Fantastiska bilder i mycket fint månljus. Bildmotiven är statiska, så stativ och låga ISO-värden torde vara möjliga. Glöm inte heller bort att bildstabiliseringen IBIS fungerar utmordentligt bra både i XZ-1 och i PEN kamerorna.
 
Ja, sensorstorleken är ju en sak för sig. Canon S90 är en alldeles utmärkt kamera som trots sin lilla sensor ger mycket bra bilder. Objektivet är också ljusstarkt, även om optiken annars kommer lite till korta jämfört med den in systemkameran.

Jag antar att en E-P3 inte klarar av att filma i lika bra som en EOS 60D i förhållanden som i denna video (http://www.youtube.com/watch?v=cbtHdqXC7Bc), men annars bör den väl klara videofilmning hyfsat väl.

Bilder i månljus (tack för kommentaren) och liknande situationer är inget problem, då jag ändå använder stativ och låg ISO. Fågelfotografering har jag inte sysslat med på länge, och kommer knappast att återuppta heller inom överskådlig framtid. En aspekt som jag också måste erkänna lockar mig är en fungerande kontrastdetekterande autofocus. Trots att jag har låtit kalibrera mitt 60D / 15-85 mm-system bidrar inexaktheten till en del kasserade bilder. Inte mycket, men i alla fall.

Jag tror mig trots allt ha en hyfsad bild av vad jag kanske ger mig. Bildkvaliteten går nog ner lite, då närmast vid höga ISO, men systemet blir lättare och smidigare, vilket i sin tur kanske medger andra bilder. Det är också fråga om att inse vad som är bra nog för mig, och inte nödvändigtvis ha det allra bästa, vad det sen innebär.
 
Du kallar din tråd "Nedgradera:..."
Ett annat sätt att se på saken är att om du byter system till något som passar dig bättre så är det att på sätt och vis att "uppgradera"... :)

Det finns ibland en "övertro" på tyngd och storlek när det gäller utrustning. Inte sällan läser man att "man får vad man betalar för" och "det ENDA som duger är ditt eller datt".
Och visst, en fullformatare med ljusstark L-optik må ge "bättre" bilder än vad jag får ut av min Panny G3:a (jag har gjort den resa du funderar på!) men frågan är hur stor denna skillnad är i praktiken - ute i fält - och när jag behöver den? (Om jag nu behöver den...)

Jag tycker det är kloka tankar du har, en mindre kamera som är med tar ju faktiskt bättre bilder än en klumpigare som inte är med... ;-)
 
Nedgradera är ungefär vad reaktionen var i kamerabutiken när jag var dit. Då det gäller bildkvalitet är det nog fråga om en nedgradering, även om det i de flesta fall inte har någon som helst betydelse. Kvaliteten är säkert bra nog.

Det tar några veckor innan E-P3 kommer till försäljning, så jag hinner ju kontemplera saken ännu. Men tills vidare har jag inte hittat några problem i mitt resonemang.
 
Nedgradera är ungefär vad reaktionen var i kamerabutiken när jag var dit.
Ja, jo... Men det är väl inte så förvånande egentligen...

Då det gäller bildkvalitet är det nog fråga om en nedgradering, även om det i de flesta fall inte har någon som helst betydelse. Kvaliteten är säkert bra nog.
Beror lite på vilken kamera du jämför med och i vilka situationer. Du får en ny kamera med nyare sensor, nyare signalbehandling etc. Sådant påverkar också...

Men tills vidare har jag inte hittat några problem i mitt resonemang.
Det gjorde inte jag heller och därför bytte jag ... :)
 
Man måste ha en kamera som passar till det man gör, det kvittar ju om detta är en 4-kg D3x+300/2.8 eller en vattentät sportkompakt.

Ordet "nergradera" är ju därför lite malplacerat eftersom du har identifierat vad du vill ha och behöver. Byt.
 
Nåja, ordet nedgradera var medvetet lite provokativt. Ett bra ord på engelska vore downsize, men jag kommer nu inte direkt på något motsvarande på svenska.
 
Nja, jag tror väl inte att teknikutvecklingen har tagit några större språng det senaste året så man ska nog inte hoppas för mycket i just den aspekten.
Jag påstår inte heller att några "större språng" har tagits, bara att en utveckling skett, vilket är ett faktum. Hur mycket? Ja, din gissning är lika bra som min.
Poängen i det jag ville framföra - som du eventuellt missade - är att teknik inte är statisk. Det rör på sig... ;-)
 
Jag påstår inte heller att några "större språng" har tagits, bara att en utveckling skett, vilket är ett faktum. Hur mycket? Ja, din gissning är lika bra som min.
Poängen i det jag ville framföra - som du eventuellt missade - är att teknik inte är statisk. Det rör på sig... ;-)
Visst har "utveckling skett" men kanske inte så mycket i fallet P3. Vad jag förstår har den samma gamla sensor som satt redan i P1. Det skulle alltså innebära att P3 har en ännu äldre sensor än 60D.
 
Visst har "utveckling skett" men kanske inte så mycket i fallet P3. Vad jag förstår har den samma gamla sensor som satt redan i P1. Det skulle alltså innebära att P3 har en ännu äldre sensor än 60D.

Då man inte fotograferar med en "sensor" utan med en kamera (som är summan av alla komponenter), så verkar ju Ep3:an bättre på flera punkter än EP1:an, enligt de som haft en för användning (inte jag, då). Så visst har utveckling skett
 
Sensorbaser utvecklas hela tiden, precis som bilmotorer gjorde "förr i tiden". Även om Volvos uråldriga B23-block tillverkades (basformen till den iaf) mellan 1976 och 1998 kan man ju inte med godaste vilja i världen säga att en 240 från 76 hade "samma motor" som den sista 940 som gick ut från bandet -98.

Samma skillnad (i sensorer) finns mellan Sonys A700 fram till Nikons D5000 - basen i sensorn är samma byggblock, men i stort sett allt är i detalj förbättrat / trimmat / utvecklat till en betydligt bättre sensor.

För övrigt innehåller en Leica M9 "samma sensor" som Oly E-1 från 2002 om vi nu ska hård-dra "samma sensor"-linjen... :)
 
E-P3 videokvalitet - AVCHD

Jag antar att en E-P3 inte klarar av att filma i lika bra som en EOS 60D i förhållanden som i denna video (http://www.youtube.com/watch?v=cbtHdqXC7Bc), men annars bör den väl klara videofilmning hyfsat väl.

Trion med nya PEN kameror har äntligen fått en effektivare kompressionsalgoritm i och med AVCHD, men
minst lika viktigt är förbättringarna på hur videoinformationen "binnas" i stället för som förrut bara kastas vid reduceringen ned till videostandarderna 720p och nu också 1080i. Så äntligen börjar Olympus kameror börja leverera video med acceptabel kvalitet, även om Panasonic är "king of the hill" på den fronten. (Såg det på Olympus "launch"-presentation som temporärt fanns på Singapore-siten Club-Snap.) (Dessutom fortfarande trist att inte de Europeiska 50Hz varianterna stöds.)
 
Ingen E-P3

Rajala hade ett erbjudande som jag inte kunde motstå. Nu har jag en E-P2 med 14-42 mm och 40-150 mm objektiv, samt en löstagbar elektronisk sökare. Om jag är nöjd med systemet köper jag ännu vidvinkelzoomen (9-18mm).

Nu återstår bara att testa det hela. Med mycket stor sannolikhet säljer jag bort min 60D.
 
Lycka till, jag tror att du kommer att bli mycket nöjd.

Och så har jag ett litet tips, som kanske eller kanske inte, kan passa dig. Jag har nyligen skaffat en Peleng tiltadapter, tillverkad av Hartblei. Den funkar med M42-objektiv, alltså gamla Pentax och en del annat. Tillsammans med en 24 eller 28 mm av bra kvalité är den ett väldigt fint komplement för att kunna ta bilder med skärpan utsträckt efter ett annat plan än parallellt med sensorn. Jag såg dina bilder på trädstammen och svamparna, och då tänkte jag att där skulle jag ha tiltat.

http://foto.ifokus.se/discussions/4e52677c88f472714400d658-ny-leksak-igen#participating-2
 
Senast ändrad:
Visst är den lite svår att använda, men däri ligger ju en utmaning. Jag tror att man kan få in känsla för hur det funkar, och med lämpligt stöd kanske det rentav är ganska enkelt. Jag har provat att hålla kameran vid knäet och vinkla för skärpa från helt nära till oändligt, och det går att lära sig vilken vinkel som krävs vid en viss höjd över marken.

Med stativ är det inte så svårt, men utmaningen är att ta på fri hand. Jag tog en bild där en mycket liten svamp, ungefär en centimeter hög, står i förgrunden. Med bättre objektiv tror jag att resultatet kan bli bättre. Det är taget med zoomen, och den har ganska stor krökning av bildfältet. Jag ska försöka hitta objektiv som tecknar bättre.
 
Nu har jag haft en Olympus E-P2 i snart två månader och är fortfarande nöjd med bytet. De ursprungliga objektiven 40-150 mm och 14-42 mm Mk 2 har nu kompletterats med en 9-18 mm vidvinkelzoom, precis som jag planerat. Troligen köper jag också Panasonic 20/1.7-pannkakan inom en snar framtid, men sedan bör jag inte ha desto mera behov av optik.

Bildkvaliteten är precis som jag trodde fullt tillräcklig och begränsningarna ingen överraskning: Det dynamiska omfånget är kanske ett drygt steg sämre och prestandan på höga ISO:n nästan två steg sämre än på 60D. Inget jag inte kan leva med, och det kompenseras av att jag kan ta med kameran vid betydligt flera tillfällen, som t.ex detta och detta.

Några tester av prestandan i månljus med stativ verkar lovande. Det största problemet är man måste fokusera mot månen för att autofokusen få tillräckligt med kontrast för att fungera, men så var det väl också med 60D, om jag inte minns fel.

PA141716.jpg


Videoprestandan är sämre än på 60D, men skillnaden i hyfsat ljus är inte så stor som man skulle tro (time lapsen med annan kamera).
 
ANNONS