Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra mappstruktur i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har strukturen "datum" direkt under min bildmapp i Lightroom. Nu har jag importerar en stor mängd gamla bilder och det blir en lååång lista under mappen "bilder". Kan man enkelt ändra strukturen till "år/månad/datum" direkt i Lightroom?
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Du får skapa mappar för år resp månad och dra dom till rätt ställe.

Det är viktigt att du flyttar dom i Ligtroom, annars kommer LR tappa sökvägen till bilderna.

Gäller det gamla bilder du inte hunnit göra så mycket med, kan du ju strukturera om mapparna innan du importerar dom.

Tänk på att det är strukturen på din hårddisk du ska fixa, inte i LR (strukturen på LR mappar ju din hårddisk). Själv använder jag Breeze downloader sedan gammalt. Har konfigurerat så bilderna lägger sig i en mapp då bilderna är tagna. Har en mappstruktur med årtal och undermappar.

Strukturen har jag haft sedan jag började fota digitalt. Funkar bra för mig, det var bara att suga in gamla bilder till LR. Ta dig en ordentlig funderare över din mappstruktur om du inte har gjort det klart sedan tidigare.

Lotta
 

erro.se

Aktiv medlem
Det finns, vad jag vet, inte någon enkel funktion i LR för att flytta bilder som redan är importerade. Vid import kan däremot LR själv skapa datumbaserade mappar, t.ex. enligt ÅÅÅÅ/MM/DD, enligt det daturm bilderna är tagna.

En beskrivning av min mapp-struktur:
http://sprng.me/e3st9
 

Drogen

Aktiv medlem
Anade det. Jag har redan börjat skapa nya mappar samt "dra och släppa". Fr.o.m. nu importerar jag enligt ÅÅÅÅ/MM/DD i stället. Eftersom man hoppar lite mellan mapparna snabbsamling, senaste importen samt de senaste "fysiska" mapparna så blir det långt att scrolla med tio års bilder under samma mapp.
 
Flytta och synkronisera

Skulle vilja komma med en följdfråga när det gäller att flytta bilder mellan olika mappar. Oavsett på vilket sätt jag flyttar bilderna så får jag "tillbaka" dem i den mapp jag flyttat dem ifrån när jag synkroniserar. Hur gör jag för att undvika detta om jag nu vill synkronisera eller är det det man ska ge tusan i.
Tommy
 

erro.se

Aktiv medlem
Låter konstigt. Om du verkligen flyttar dem så borde de inte finnas kvar i den mapp de ursprungligen fanns i, och de borde därmed inte kunna hittas när du synkar. Kan du beskriva bättre hur du gör?
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Skulle vilja komma med en följdfråga när det gäller att flytta bilder mellan olika mappar. Oavsett på vilket sätt jag flyttar bilderna så får jag "tillbaka" dem i den mapp jag flyttat dem ifrån när jag synkroniserar. Hur gör jag för att undvika detta om jag nu vill synkronisera eller är det det man ska ge tusan i.
Tommy
Jag använder engelsk version och du får ursäkta om jag inte kommer på de svenska beteckningarna.
Synkronisering har inte optionen att flytta bilder. Du kan Importera nya bilder, ta bort "missing photos" och synka metadata. Kan det möjligtvis vara så att du har felaktiga länkar, tar bort dessa och återimporterar bildern?. Det är enda sättet jag kan komma på är att du återimporterar bilderna och då flyttar till en annan mapp.

Verifiera att du inte har några frågetecken. Viktigt att flytta inifrån LR, annars måste man tala om den nya sökvägen för LR.
Jag skulle ha ett fönster med utforskaren parallellt uppe med LR. Detta för att verkligen se vart bilderna ligger på hårddisken när du flyttar omkring bilder.

Bifogar Synchronize Folder dialogen samt några nyttiga länkar

Här en guide om synkronisering

LR3 Help

Lightroom 4: Importing and Organizing Your Images

Hoppas det var till någon hjälp

/Lotta
 

Bilagor

Hej igen!
Tack för snabb respons. Nu ser jag! Jag har lyckats importera dubbellt av dessa bilder, måste bero på det. Testat att flytta andra bilder och det funkar fint.
Tommy
 
ANNONS