Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D610?

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Vad tror ni om denna? Ska tydligen vara mer eller mindre exakt som D600 fast utan problem med fläckar osv. Kan ju vara värt det om priset är det samma eller billigare t.om.

När tror ni att vi kan få se denna i affärerna? :)
 

SAMD

Aktiv medlem
En diskret fråga?

Vad tror ni om denna? Ska tydligen vara mer eller mindre exakt som D600 fast utan problem med fläckar osv. Kan ju vara värt det om priset är det samma eller billigare t.om.

När tror ni att vi kan få se denna i affärerna?

Ni får det att låta som att alla med D600 har problem med fläckar, är det så? Menar ni att en majoritet har det så undrar jag hur ni kan veta det?
Det vore konstigt att komma med en D610 med enda skillnaden att den inte har problem med fläckar.
Finns det andra problem med D600 än fläckarna? Jag har inte hört något men jag vet ju inte allt.

Mvh från en nyfiken Sven
 

correctamundo

Aktiv medlem
Ok, problem med AF också, Men jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du utveckla lite?
På nikons hemsida står det att det är 39 punkter, men du kanske menar något annat.

Mvh Sven
Det är inget problem med AF, som är på 39 punkter, 33 från f/5,6. De är dock lite centrerade och hela systemet är inte lika avancerat som det på D700, D800 etc.
 

SAMD

Aktiv medlem
Det är inget problem med AF, som är på 39 punkter, 33 från f/5,6. De är dock lite centrerade och hela systemet är inte lika avancerat som det på D700, D800 etc.

Jag förstå, och det vore nog en dålig affärsidé att göra en billigare kamera bättre än de avancerade.
Ur Nikons perspektiv alltså.

//Sven
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag hade en D600 under en kort period. Hann dock med att ta rätt många bilder och passera gränsen för när oljespill och damm skulle ha uppstått. Upplevde inga av de problem som andra skrivit om. Af var mycket bra när ljuset var ok. I mörker fokuserade den sämre än min D800 men skillnaderna var inte speciellt stora. Den skall ju ha ungefär samma af som D7000 men de flesta menar ju på att den har både snabbare och säkrare af än D7000. Jag fotade basket utan probvem med min D600. Om af på D600 varit ytterligare snäppet bättre tror jag den skulle stjäla väldigt mycket köpare från D800. Typ ungefär som D700 gjorde från D3, och D800 gör från D4.
 

Jens Boström

Aktiv medlem
Vill också tro att problemen är överdrivna. Min funkar hur fint som helst. Upplever AF som minst lika snabb som D300, spridningen av punkter har inte varit något problem i någon situation än, mycket rapp och följsam!
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Skulle ju kunna vara en marknadsstategisk åtgärd att byta namn på D600 för att kunna kalla den "New & improved". På så sätt hoppas man kanske locka till sig kunder som annars tvekar pga alla forumdisskussioner om oljeproblem.

Min egen erfarenhet är nog att alla mina kameror blivit lika smutsiga (D5000, D90, D7000) det var bara det att ingen annan lipade över det så jag orkade inte heller.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Sant 39. Problemet är mer att dem bara täcker 20% av sökarytan.
Nej, problemet är att folk har vant sig vid att AF-sensorerna täcker nästan hela bildytan (som på crop-kameror). Innan digitalkamerorna kom var det bara proffsmodellerna som hade mer än en eller ett par sensorer. Min F90x hade en enda AF-sensor och den var riktigt vass på sin tid!

Visst, Nikon har haft en del inkörningsproblem med D600 men det har man även haft med D800 (left focus mm), trots det har de båda sålt som smör. Det är dock alltid de missnöjda kunderna som hörs mest, oavsett hur många som är nöjda.

Om du verkligen tror att D610 kommer vara den första digitala fullformatskameran med AF-sensorer hela vägen ut till bildkanten så lär du bli väldigt, väldigt besviken (om och) när den lanseras.
 
ANNONS