Annons

Canon EOS M?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag köpte en i julklapp till mig själv. Har bara använt den ett par dagar och jag gillar den.

Marknaden kanske inte har jublat över den men det gör ju att den nu säljs för riktigt bra pris.

Jag har den som komplementkamera men jag skulle inte vilja ha den som enda kamera. Den hamnar på något vis i ett mellanläge. Inte tillräckligt liten för att kunna var en "pocketkamera" och inte tillräckligt kompetent för att vara den perfekta allroundkameran.

Vad skall du använda den till?
 

BluseD

Aktiv medlem
Märkligt - satt tidigare ikväll och letade lite info om den för ett eventuellt inköp för att ta med på fester osv.

Kort så är det en Canon 650D i sensor och bildkvalité med en riktigt bra filmfunktion, något som däremot inte är så bra är autofokusen som drar ner det hela betydligt, den skall vara märkbart och irriterande långsam.
Det kom en firmwareuppdatering ganska kort efter kameran släpptes som gjorde den bättre men fortfarande inte riktigt bra.

Är långsam autofokus inte ett problem så kan det nog vara en trevlig kamera, det finns lite recensioner på youtube att titta på, sök på tex "Digital Rev tv Canon EOS M".
För ca 1300kr kan man få en adapter som gör att även EF/EF-S objektiv passar vilket är trevligt om man har en annan Canon systemare också.
 

MariaAriam

Avslutat medlemskap
Jag vill ha en bra kamera som inte är så "stor" som en systemkamera men som ändå är lika bra. Fotar mina barn och mina resor mycket. Kör just nu mycket på autofokus men vill lära mig att använda menyerna och ta bättre bilder.

Har kollat lite på Nikon1-serien och så den här. Vet ni någon annan kamera i den här storleken som är en riktigt bra kamera utan att för den delen kosta skjortan?
 

AFJ

Aktiv medlem
Kolla lite på Canon 100D - det är en "riktig" systemkameran men ändå otroligt liten. En sådan skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha som enda kameran. Den kan i princip göra allt som de större modellerna kan, men den är förstås för stor för att gå ner i fickan.

Personligen tycker jag inte att storleken är så avgörande. För mig är handhavandet, känslan och resultatet viktigast.

Nikon 1 har jag ingen praktisk erfarenhet av men jag tror inte dess bildkvalité riktigt kan mäta sig med EOS M.

Sony har en del "små" systemkameror där sensorn är fullstor men formatet är litet. Problemet med dessa (liksom med EOS M) är att om man vill ha ett zoom-objektiv på så är inte kameran så liten längre.
 
Jag har en EOS M och det är en riktigt bra andrahandskamera, perfekt på fest och resor.
Fokusen blev bättre sen dom släppte den nya mjukvaruuppdatering!
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag köpte för några veckor sedan ett paket med kamerahus, objektiv, blixt, väska och 16 GB minneskort för just under 3500 kr. Måste väl betraktas som ett bra pris för en kamera med APS-C sensor. Jag är väldigt nöjd med kameran men som någon redan skrivit kanske man inte ska välja den som enda kamera om man är van vid en kamera med knappar och rattar. Man använder ju skärmen för de flesta inställningar på EOS-M. Autofokushastigheten tycker jag inte är något problem.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag behöver dock en förstahandskamera eftersom min gamla är en Canon 300D och därmed är från stenåldern.
Om du är van att fota med en sökare så kanske det känns lite ovant med en utan?

Det finns ju en hel drös med modeller från Canon att välja på. Men du kanske vill byta märke??
 

MariaAriam

Avslutat medlemskap
Tack för alla tips och funderingar!

Jag vill ha en smidig kamera. Hat varit inne på en "riktig" systemkamera men fick höra att jag borde köpa en mer kompakt om jag ska köpa en ny nu. Började titta och lockas av tanken att få lite mindre att bära på... Dock vill jag fortfarande ha riktigt bra bilder.

Tror inte att det blir konstigt utan sökare. Kör ju utan på mobilen. Nu när jag har glasögon måste jag dessutom ta av mig dessa för att kunna fota med min nuvarande systemkamera. Känns lite omständigt.

Något som är viktigt för mig är en snabb kamera. Med två små barn kan jag inte vänta en kvart innan bilden tas. Där är väl en större modell bättre. Orkar man inte släpa den stora kameran blir det ju dock inga bilder alls.

Något jag länge velat ha är en blixt med en blancer (ser konstigt ut? Rätt ord?) för att ta finare bilder främst inomhus. Min inbyggda bränner ungarnas ansikten och med stor öppning blir det ofta suddigt eftersom rackarna inte är stilla.

I övrigt fotar jag mest miljöer när jag reser, blommor, katter och folk i allmänhet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Något som är viktigt för mig är en snabb kamera. Med två små barn kan jag inte vänta en kvart innan bilden tas. Där är väl en större modell bättre. Orkar man inte släpa den stora kameran blir det ju dock inga bilder alls.

Något jag länge velat ha är en blixt med en blancer (ser konstigt ut? Rätt ord?) för att ta finare bilder främst inomhus. Min inbyggda bränner ungarnas ansikten och med stor öppning blir det ofta suddigt eftersom rackarna inte är stilla.

I övrigt fotar jag mest miljöer när jag reser, blommor, katter och folk i allmänhet.
Det kallas nog bouncer - tror jag...

EOS M säljs i paket med en blixt men den är i ärlighetens namn inget vidare. Jag tycker du skall köpa en rejäl och vinklingsbar blixt, det gör underverk för barnfoto inomhus. Det går att sätta en stor blixt på EOS M men det känns rätt märkligt - hela paketet blir lite obalanserat.

Jag tycker du skall kolla mer på Canons systemkameror i XXXD serien - tror ändå att det är det som kommer ge bäst resultat, även om det är lite mer att släpa på.
 

MariaAriam

Avslutat medlemskap
Hört mycket gott om 100D och ska åka och klämma lite på den.

Kompakta systemkameror i andra märken då? Jag vill inte behöva ha två kameror dock. Räcker med en riktig kamera och sen mobilen. Mer finns inte budget för just nu.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Välj EOS 100D framför EOS M om du inte tycker att den är för stor.
EOS M saknar sökare och har långsam fokus. Om skärmen vore vinklingsbar så hade det underlättat. Jag tycker faktiskt att den mer passar som ett komplement till oss som redan är inkörda på Canon och har optik. Då behöver man också adaptern för EF-optik till EOS M.
Bildkvaliten från EOS M är mycket bra. Med objektivet 22m/2 har man en kompakt fickkamera.
Med standardzoomen som håller hög kvalitet så blir kameran klumpigare.
Jag tycker nog att EOS 100D som kom senare på något sätt konkurrerar ut EOS M.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Pratar vi bara storlek så släppte Panasonic "världens minsta" systemkamera, Luminix GM1 är väl namnet tror jag? Mindre sensor än i EOS M och en en del påslag i pris. Kan tänka mig att den dras med samma fokusproblem som alla spegellösa gör, men tror definitivt inte att den är dålig.

Annars kan jag helt klart stämma in att Canon EOS 100D är en riktigt smidig liten kamera. Tävlar mot spegellösa i storlek, men då den har spegel får den en liten boost i fokushastigheten. Och till ett helt okej pris. Just nu kör väl alla handlare en kampanj där man får ett 50 mm f1.8 till den kameran för 199 kronor (istället för runt 1 000-lappen).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Pratar vi bara storlek så släppte Panasonic "världens minsta" systemkamera, Luminix GM1 är väl namnet tror jag? Mindre sensor än i EOS M och en en del påslag i pris. Kan tänka mig att den dras med samma fokusproblem som alla spegellösa gör, men tror definitivt inte att den är dålig.
Panasonics varianter brukar vara bland de bättre när det gäller sensorbaserad autofokus. GM1 är också nästan löjligt liten, men den känns något dyr än så länge.

Annars kan jag helt klart stämma in att Canon EOS 100D är en riktigt smidig liten kamera. Tävlar mot spegellösa i storlek, men då den har spegel får den en liten boost i fokushastigheten. Och till ett helt okej pris. Just nu kör väl alla handlare en kampanj där man får ett 50 mm f1.8 till den kameran för 199 kronor (istället för runt 1 000-lappen).
Jag har känt på den och den känns förvånansvärt bra för att vara så pass miniatyriserad för en spegelförsedd kamera. Troligen inte alls ett dumt val om man vill ha något mindre med optisk sökare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sonys NEX-serie var väl först med en systemkamera med stor sensor men kompakt format.
Nja, Samsung var ute i nog så god tid, även om de var lite större. Leica var långt före, men de är ju lite mer speciella och dyra. Om man tycker att m4/3 är att beteckna som stort så var de klart före Samsung och Sony.
 

AFJ

Aktiv medlem
TS skrev:


"Något jag länge velat ha är en blixt med en blancer (ser konstigt ut? Rätt ord?) för att ta finare bilder främst inomhus. Min inbyggda bränner ungarnas ansikten"


Ur det perspektivet är blixten som hänger med EOS M inte ett bra alternativ.
 
ANNONS