Annons

Byta från EOS 600D till spegellös systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag köpte min Canon EOS 600D våren 2011 och är (och har varit) enormt nöjd med denna kamera! Jag har insett att jag fotar mindre och mindre med den eftersom den känns klumpig. Jag är på jakt efter en spegellös reflexkamera. Jag fotar mest vardagsbilder, natur, resa & bröllop (viccan.se). Jag har tänkt att lägga ca 6000 kr på kameran och köpa till ett litet pannkaksobjektiv, förmodligen ett 28/2,8.

EOS M har fått då dåliga recensioner annars hade jag gärna köpt den och använt alla mina objektiv. Jag har kollat mycket på Fujis kameror eftersom de är snygga. Har kollat extra på X-E1.

1. Har ni några bra tips på köpvärda kameror? Jag är en engagerad amatörfotograf.
2. Är det vettigt att byta ut hela utrusningen EOS 600D, 14/2,8, 28/2,8, 50/1,4 och 85/1,8 till en ny uppsättning med den lilla kameran?
 

Photocon

Aktiv medlem
Tja, lite synd att göra sig av med alla objektiven, tycker jag. Ett förslag vore ju att skaffa en NEX-7 med ett 30/2,8 Sigma Art (ligger ju nära 28mm) plus en adapter så du kan köra dina Canonobjektiv på den också. Fast med adaptern kan du bara köra manuellt fokus.

Säljer du alltihop finns ju nya Sony A7 som är liten, men ändå fullformat och ett Zeiss 35/2.8. I detta format får du samma bildvinkel med en 35:a som med en 24mm på en 600D. Därtill har den kameran bättre detaljering, dynamiskt omfång med sina 24 mp på en sensoryta som är mer än dubbelt så stor som på en 600D, men ändå är kameran mindre än din nuvarande Canon.

Men jag vete i katten om jag skulle byta såvida jag inte ville ha FF-format. Skulle nog behålla 600D och objektiv samt just skaffa en mindre komplementkamera. XE-1 som du är inne på är inget dumt val och jag undrar om det inte finns adaptrar som kan ta Canonobjektiv till den också. I alla fall EF-objektiv.

Här är en som passar till XE-1 http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe1svart


//Lennart
 

Mats__o

Aktiv medlem
Det är ju lite synd att EOS M2 inte släpps i Europa annars hade den kanske kunnat vara ett alternativ iom att den kan nyttja befitnliga objektiv
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Hej! Jag köpte min Canon EOS 600D våren 2011 och är (och har varit) enormt nöjd med denna kamera! Jag har insett att jag fotar mindre och mindre med den eftersom den känns klumpig. Jag är på jakt efter en spegellös reflexkamera. Jag fotar mest vardagsbilder, natur, resa & bröllop (viccan.se). Jag har tänkt att lägga ca 6000 kr på kameran och köpa till ett litet pannkaksobjektiv, förmodligen ett 28/2,8.

EOS M har fått då dåliga recensioner annars hade jag gärna köpt den och använt alla mina objektiv. Jag har kollat mycket på Fujis kameror eftersom de är snygga. Har kollat extra på X-E1.

1. Har ni några bra tips på köpvärda kameror? Jag är en engagerad amatörfotograf.
2. Är det vettigt att byta ut hela utrusningen EOS 600D, 14/2,8, 28/2,8, 50/1,4 och 85/1,8 till en ny uppsättning med den lilla kameran?
Köpte en 600D i somras med 3 gluggar. Är nybörjare på DSLR så det tog en stund att studera alla finesser å sortera ut de jag verkligen behöver. Ändå var jag inte helt tillfreds. Inget fel på kameran i sig men den rätta känslan infann sig inte, bla. tyckte jag den är för stor, spegelsökaren för liten mm.

Sen framåt hösten dök Fujifilm X-E2 upp. Liten, kompakt, snabb, ypperlig optik, enastående sensor och EVF. Saken var klar ända tills dess Sony A7 dök upp. Liten, kompakt, fullformat...va? FULLFORMAT. Har ju garderoben full med gammelgluggar (Leica M, Canon FD) som samlat damm i 25 år. Finns adaptrar så dessa kan återanvändas? Svar JA! Saken är klar. Kul leksak för gammelgubbar med gammelgluggar.

Med din budget på 6 kSEK skulle du kanske överväga att sälja 600D-utrustningen för att finansiera en X-E2 med kitzoom som är riktigt bra. Kan ju bli lite knepigt med dina fotovanor att klara dig med bara en vidvinkel.

Tänker tillsvidare behålla min 600D-utrustning till telefoto och video (den e bra på det). Får väl bara ut hälften om jag säljer så då är den för mig värd att behålla.

Så, surfa runt å läs vad andra säger.
 
Tack för alla schyssta tips! Om jag skulle köpa en liten komplement-kamera istället tror ni det finns någon jag kommer nöja mig med? Har redan testat S95 och den gillar jag inte. G11 har jag haft tidigare och den var jag nöjd med, men det var ju innan jag började fota med system.

Finns det någon spegellös systemkamera som anses vara en riktigt bra modell?
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack så jättemycket för tipset! Var inne och läste lite. Att döma av kommentarerna så är ju folk ganska nöjda med kameran pga av priset den ligger på nu. Kanske fungerar bra som en komplement-kamera ändå?
För det pris som den säljs nu tycker jag det är "självklart" att köpa en om man är Canon fotograf och vill ha en smidigare lösning för många typer av foto.

Jag gillar min, bildkvalitén är bra, autofokus lite långsammare än en vanligt systemkameran men helt OK för vardagsfoto.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Om du vill ha ett litet system så tänk på att storleken av objektiven hänger ihop med sensorstorleken. Med EOS-M blir inte objektiven mycket mindre men om du väljer t.ex. MFT (Panasonic/Olympus) så blir objektiven mycket mindre. I en väska där jag hade min EOS450 med Sigma 17-70 får jag nu plats med min Panasonic GX1 och 4 objektiv.

Kamerahuset är inte det som tar mest plats i mina väskor. Det är objektiven. Så glöm inte att jämföra vikt och storlek på dessa.

Köper du EOS-M finns risk att du inte spara så mycket i vikt och storlek om du inkluderar objektiven.

Om du läser testar på senaste generationen så förstår du att du inte tappar något i bildkvalité med mindre sensor. Prisvärde med i denna klass är Olympus PL5, PM2. Dyrare alternativ är Panasonic GX7, GM1 och Olympus P5. VIll du ha design så tittar du på Olympus OM-D E-M5.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kamerahuset är inte det som tar mest plats i mina väskor. Det är objektiven. Så glöm inte att jämföra vikt och storlek på dessa.
Klok synpunkt.

Jag tror att för den som inte har några Canon prylar så är EOS M ganska ointressant, då finns det bättre lösningar.

Däremot tycker jag det är ett vettig komplement för den som redan har Canon, då kan man t ex använda den fasta 22:an till vardags och ibland använda adaptern för att dra nytta av sina andra gluggar (men förstås på bekostnad av storlek och vikt).
 
ANNONS