Annons

Byta från EOS 600D till spegellös systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag köpte min Canon EOS 600D våren 2011 och är (och har varit) enormt nöjd med denna kamera! Jag har insett att jag fotar mindre och mindre med den eftersom den känns klumpig. Jag är på jakt efter en spegellös reflexkamera. Jag fotar mest vardagsbilder, natur, resa & bröllop (viccan.se). Jag har tänkt att lägga ca 6000 kr på kameran och köpa till ett litet pannkaksobjektiv, förmodligen ett 28/2,8.

EOS M har fått då dåliga recensioner annars hade jag gärna köpt den och använt alla mina objektiv. Jag har kollat mycket på Fujis kameror eftersom de är snygga. Har kollat extra på X-E1.

1. Har ni några bra tips på köpvärda kameror? Jag är en engagerad amatörfotograf.
2. Är det vettigt att byta ut hela utrusningen EOS 600D, 14/2,8, 28/2,8, 50/1,4 och 85/1,8 till en ny uppsättning med den lilla kameran?
 

Photocon

Aktiv medlem
Tja, lite synd att göra sig av med alla objektiven, tycker jag. Ett förslag vore ju att skaffa en NEX-7 med ett 30/2,8 Sigma Art (ligger ju nära 28mm) plus en adapter så du kan köra dina Canonobjektiv på den också. Fast med adaptern kan du bara köra manuellt fokus.

Säljer du alltihop finns ju nya Sony A7 som är liten, men ändå fullformat och ett Zeiss 35/2.8. I detta format får du samma bildvinkel med en 35:a som med en 24mm på en 600D. Därtill har den kameran bättre detaljering, dynamiskt omfång med sina 24 mp på en sensoryta som är mer än dubbelt så stor som på en 600D, men ändå är kameran mindre än din nuvarande Canon.

Men jag vete i katten om jag skulle byta såvida jag inte ville ha FF-format. Skulle nog behålla 600D och objektiv samt just skaffa en mindre komplementkamera. XE-1 som du är inne på är inget dumt val och jag undrar om det inte finns adaptrar som kan ta Canonobjektiv till den också. I alla fall EF-objektiv.

Här är en som passar till XE-1 http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe1svart


//Lennart