Annons

DNG funkar inte i WIN 8.1 :-(

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Blev tyvärr tvungen att byta dator för en tid sedan och då blev det WIN8 och det är jag inte glad över men vad att göra, så till min stora förvåning så har jag märkt att jag i nya datorn inte kan se RAW filer i DNG format!

Kör med Pentax K-5 och låter den skapa en DNG och en Jpeg vid exponering och det har alltid gått att förhandsgranska DNG filerna förut (Win 7, Win Vista och Win XP) men nu får jag Error som säger att datorn inte kan associera filerna till något program och jag kan inte hitta något program som fixar detta.
Det kan väl inte vara möjligt att Win inte kan läsa DNG som ju är ett allmänt format, så har fler detta problem och hur har Ni löst det om Ni lyckats med det.

Vill alltså kunna förhandsgranska DNG filerna och välja ut de som ska fixas i PSE så alla förslag mottages tacksamt.

Nu vet jag att vissa kommer att föreslå byte till Mac men det är inte ett alternativ pga jobb och annat som gör att jag måste köra PC och Win, så slipper vi onödiga inlägg om det.
 

bildsten

Aktiv medlem
Du kan också använda gratisprogrammet Faststone Image Viewer (www.faststone.org)
Jag gör som du, låter K5 producera dng-filer. Använder sedan Faststone för granskning och urval och startar/öppnar sedan dng-filerna (och andra filer inkl. psd) i PS/ACR inifrån Faststone.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Du kan också använda gratisprogrammet Faststone Image Viewer (www.faststone.org)
Jag gör som du, låter K5 producera dng-filer. Använder sedan Faststone för granskning och urval och startar/öppnar sedan dng-filerna (och andra filer inkl. psd) i PS/ACR inifrån Faststone.
Det låter lovande' måste testa detta snarastså kanske jag får lite ordning på mina raw filer igen.
Tack för tipset sten.
 

Falumas

Aktiv medlem
Mina Win 8.1 burkar har alltid klarat av att visa mina Lumia 1020 DNGs helt utan extraprogram.

Låter konstigt att det inte skulle fungera hos dig. Har du starter edition av Win 8.1?

/Karl
 

bildsten

Aktiv medlem
Programmet kan många fler konster än att visa bilder, vilket det gör väldigt bra, utan störande lister och knappar med bilden i fullskärmläge. Bakgrunden, dvs det som inte är bild på skärmen ställer du in själv en gång för alla. Programmet läser färgprofiler i jpg- och tif- men inte i psd-filer. Det finns en tutorial att ladda ner från Faststones hemsida, men jag tror det finns andra att leta upp på nätet. Jag har gjort en pdf som visar hur jag har programmet inställt och som ger lite tips om användning och som jag brukar ge till de som jag introducerar programmet för.

Du kan faktiskt om det är bråttom, ta en hel hög rawfiler som är anständigt exponerade från valfri kamera, stoppa in dem i konverteraren, säga till programmet att komprimera bilderna till en viss bildhöjd, automatiskt skärpa bilderna lite, ge dem nya namn och trycka på knappen och avvakta resultatet i valfri mapp.Originalbilderna rörs inte. Med ytterligare ett par knapptryckningar har du gjort en självspelande slideshow av bilderna som rullar runt, runt tills du stoppar det.

Det må vara ett extremt exempel, men programmet kan en mängd saker och gör precis det du säger åt det och hittar inte på några egna konster som en del andra program. Men det fordrar precis som andra program en viss tillvänjning och inlärning och att man ställer in programmet så att det ser ut och uppträder som man vill.'

Rätt inställt kan man starta valfritt program inifrån FS med ett knapptryck, till exempel PS. Om det då är en rawfil så hoppar naturligtvis ACR upp i rutan som vanligt. Jag som har en äldre version av PS startar DNG converter inifrån FS, mycket smidigt.
Fungerar dock bara i Windows men från win 98 till win 8. Finns även som portabelt som kan köras från usb-sticka.
 

Andy M

Medlem
Photo Mechanic

Tycker det absolut bästa och framförallt snabbast bildvisning/urval programmet för raw (dng m.m) jag kört är Photo Mechanic

Kör all min granskning och taggar (rating) utav bilder i detta programmet.

Fördelen är att det är lättarbetat enormt snabbt samt har FTP för direktuppladning till konton online osv.

Som de flesta program kan du själv välja och skapa genvägar i programmet till vilken editor du vill skall öppnas för editering.
 

iSolen.se

Guest
Tycker det absolut bästa och framförallt snabbast bildvisning/urval programmet för raw (dng m.m) jag kört är Photo Mechanic

Kör all min granskning och taggar (rating) utav bilder i detta programmet.

Fördelen är att det är lättarbetat enormt snabbt samt har FTP för direktuppladning till konton online osv.

Som de flesta program kan du själv välja och skapa genvägar i programmet till vilken editor du vill skall öppnas för editering.
Intressant.

Så det är snabbare än Fast Stone? Även om man bläddrar många bilder både framåt och bakåt?
 

Andy M

Medlem
Intressant.

Så det är snabbare än Fast Stone? Även om man bläddrar många bilder både framåt och bakåt?
Skulle nog säga att dem är ungefär lika snabba , svårt att avgöra utan att använda ett stoppur.
Dock har jag bara kört FastStone en kort tid , men Photo Mechanic har så många andra saker som är bra.
 
ANNONS