Annons

Objektivval.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimpan

Ny medlem
Då är det dags att skrota min gamla Minolta Dynax 5D och ta steget över till något nytt och mer modernt...
Kameravalet är klart... det blir en Canon 7D MarkII Men frågan är vilket objektiv jag skall ha med... Behöver nu i första hand en allround glugg som duger till lite av varje tills man lärt sig alla finesser med kameran...
Jag funderar mellan:
1: Canons EF 24-105/3,5-5,6 IS STM
2: Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM

Tips och förslag (på andra objektiv) mottages tacksamt...
 

horvendile

Aktiv medlem
Utan att vara inläst på just de objektiven så lär 18-135 vara mer allround på din kamera. Den är avsedd för APS-C, medan 24-105 är avsedd för fullformat. 24 mm på APS-C är inte speciellt vidvinkligt.

Du kan också, i synnerhet om du kan tänka dig tredjepartsobjektiv, offra en del brännvidd för bättre ljusstyrka. Smaksak.
 

cls

Aktiv medlem
Hej, när det gäller "en allround glugg som duger till lite av varje" på en 7D (Mark 1/2) skulle även jag tipsa om de föreslagna EF-S-objektiven 17-55/2,8 eller 15-85/3,5-5,6, men även 18-135/3,5-5,6 IS STM kan vara ett vettigt val för dig - det beror på vad du prioriterar.

18-135 har det mest användbara brännvids-/zoomomfånget och är det billigaste av de tre. Nackdelen är att det ligger lite under optisk toppkvalitet (men fortfarande helt OK). Om man är intresserad av att filma med sin systemkamera så är en fördel med detta objektiv att STM-objektiven kan ge fungerande autofokus vid filmning.

17-55 och 15-85 är optiskt bättre men också klart dyrare. Valet mellan dessa beror på om man prioriterar brännviddsomfång (15-85) eller ljusstyrka (17-55/2,8).

Ett plus med de här tre objektiven är att alla ingår i Canons pågående cashback-kampanj där man får en peng tillbaka om man köper ett objektiv tillsammans med just en 7D Mark II.

(Själv har jag en 7D Mark I, och på den sitter för det mesta ett EF-S 17-55 som jag är helnöjd med.)

Lycka till med ditt val!
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Canons 17-55/2,8 och 15-85 är nog de bästa normalzoomarna till 7D.
Hej!

Jag har inte Canon men de sista millimetrarna i vidvinkeländen är väldigt bra att ha, har gått från 18-70 till 16-85 på Nikon och skillnaden är påtaglig. En glugg som börjar på 24 mm för APS-C är för snävt anser jag iaf.
 
ANNONS