Annons

OM-1 Mark II - Överraskande nyhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygni

Aktiv medlem
Den verkar vara ett riktigt monster. Till ett vettigt pris t.o.m.
Det blir nog dags att uppgradera från mina E-M1'or.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Kul att de fortsätter utveckla kameran även om jag kanske betraktar den som en nischprodukt för främst vandrare/fågelfotografer. Uppgraderingarna var ju heller inte så stora men bara lite bättre AF kan göra stor skillnad...
 

Ken1G

Medlem
Jag känner inte att den har tillräckligt för att uppgradera min nuvarande OM-1. Dessutom gillar jag att det står Olympus på den.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Jag känner inte att den har tillräckligt för att uppgradera min nuvarande OM-1. Dessutom gillar jag att det står Olympus på den.
Nej det håller jag helt och hållet med om. Inte värt uppgradering.

- Samma sensor
- Samma processor
- Högre pris
+ Bättre IBIS
+ Större buffer
+ Bättre AF
+ Nya funktioner
+ Förbättrad strömförbrukning.
 

PMD

Aktiv medlem
Med samma processor och samma sensor borde Mk1 kunna få den förbättrade autofokusen med en programvaruuppgradering.

Brukar Olympus vara pigga på att förbättra kameror med uppdatering av programvaran?
 

Pippo

Aktiv medlem
Med samma processor och samma sensor borde Mk1 kunna få den förbättrade autofokusen med en programvaruuppgradering.

Brukar Olympus vara pigga på att förbättra kameror med uppdatering av programvaran?
Olympus var väl bättre på förbättringar via FW än OM System i alla fall. Vad gäller OM-1 har de väl inte släppt, och planerar ej heller, att släppa något. Jämför det med Panasonic som ofta släpper riktigt bra uppdateringar till sina kameror.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Olympus var väl bättre på förbättringar via FW än OM System i alla fall. Vad gäller OM-1 har de väl inte släppt, och planerar ej heller, att släppa något. Jämför det med Panasonic som ofta släpper riktigt bra uppdateringar till sina kameror.
OM-1 har fått FW 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 och 1.5. Det är väl inte så illa pinkat på mindre än 2 år. Senaste uppdateringen var förra våren förvisso men kanske inte så konstigt att de sedan lägger resurser på att utveckla nästa version. Tveksam till att de skulle tweaka OM-1 Mki till samma prestanda som Mkii men isf kommer det kanske en FW2.0 om någon månad när lanseringskampanjerna för denna avslutats…
 

Pippo

Aktiv medlem
OM-1 har fått FW 1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 och 1.5. Det är väl inte så illa pinkat på mindre än 2 år. Senaste uppdateringen var förra våren förvisso men kanske inte så konstigt att de sedan lägger resurser på att utveckla nästa version. Tveksam till att de skulle tweaka OM-1 Mki till samma prestanda som Mkii men isf kommer det kanske en FW2.0 om någon månad när lanseringskampanjerna för denna avslutats…
Jo, men det var ju bara småkrafs i de uppdateringarna. Jämför jag det med min gamla Panasonic G9, så fick ju den kameran så omfattande uppdateringar att den blev en ny kamera med tiden som fortfarande känns fräsch.

Jag inser ju också att de inte kan/vill släppa allt från Mk2:an till ettan, men exempelvis en sådan sak som att face detect- inställningarna inte ligger under AI- delen är ju helt hjärndöd och borde vara lätt att fixa. Det har de ju löst i Mk2:an i alla fall. Faktum är OM:s ovilja att uppdatera befintlig utrustning gör att jag drar mig för att köpa mer av dem och istället sneglar åt Panasonic jag bara har goda erfarenheter av.
 

sjunne

Aktiv medlem
Jag tillhör väl de som väntar med spänning på FW 2.0! Eftersom jag tyvärr fortfarande lider av "prylgalenskap" och gärna vill ha det senaste men inte har råd...
 

PMD

Aktiv medlem
OM System meddelar att man planerar en firmvaruuppdatering till Olympus OM-1 som ska innehålla
  • Förbättring av vissa AF-funktioner, t.ex. S-AF och C-AF i All-target-läget för att förbättra träffsäkerheten av huvudmotiv.
  • och
    Förbättrad användbarhet genom val att tilldela papperskorgen (delete) som en genväg för menyåtkomst.

Några funktioner från OM-1 II kommer inte att finnas med i den nya uppdateringen.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Visste att jag inte skulle ha köpt mark I. Gjorde samma misstag med E-M1. Råkade ut för en olycka stax efter jag köpt den som gjorde att jag inte kunde använda den på rätt länge. När jag väl kunde var den utdaterad. Tycks vara min lott här i livet. :p

Nä, jag kommer inte att köpa. Har haft OM-1 i ett och ett halvt år bara. Det är för nära inpå. Dessutom är jag nöjd med det jag har. Har kanske ambitioner att fota fåglar o.s.v. men i realiteten blir det inte så mycket av det, och de flesta förbättringarna är ju i det området.

Knallar mest runt på gatorna och fotar, så jag har egentligen helt fel kamera. Men det är alltid tillfredsställande att ha potential för annat. 😄
 

PMD

Aktiv medlem
OM-1 (mk1) är inte sämre nu än den var när den började säljas. Snarare lite bättre pga firmvaruppdateringar.

Jag har haft min sen november 2022 och har inga planer på att byta.
Den är fortfarande bättre än sin fotograf här.
 

Pippo

Aktiv medlem
Visste att jag inte skulle ha köpt mark I. Gjorde samma misstag med E-M1. Råkade ut för en olycka stax efter jag köpt den som gjorde att jag inte kunde använda den på rätt länge. När jag väl kunde var den utdaterad. Tycks vara min lott här i livet. :p

Nä, jag kommer inte att köpa. Har haft OM-1 i ett och ett halvt år bara. Det är för nära inpå. Dessutom är jag nöjd med det jag har. Har kanske ambitioner att fota fåglar o.s.v. men i realiteten blir det inte så mycket av det, och de flesta förbättringarna är ju i det området.

Knallar mest runt på gatorna och fotar, så jag har egentligen helt fel kamera. Men det är alltid tillfredsställande att ha potential för annat. 😄
Jo, fast i ärlighetens namn fixar ju OM-1 fåglar också med bravur, men där 2:an ska vara ännu bättre. Har sett grymma fågelfotografer gå från Sonys värstingkameror till denna, så kass är den ju inte. Dessutom är det ju en ganska markant prisskillnad, så med facit i hand hade jag köpt 1:an idag också.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Nej, kass tror jag rakt inte den är. Det jag läst är att det blir problem när fågeln är bland grenar, något som lär ska funka mycket bättre med mark II. Själv har jag inte fotat en enda fågel sedan jag uppgraderade från E-M1. :D

Det är väl mest ett känslomässigt problem detta att nya modeller kommer väldigt fort nu för tiden. Lyckokänslan över att man köpt drömkameran avtar ju något när det kommer nåt nytt och bättre innan man ens hunnit lära sig alla funktioner på den man har...

Det var annat förr. Canon fick en gång kritik från yrkesfotografer för att de släppte nya modeller för snabbt. När det släppte F1 (originalet) lovade de att inte komma med nån ny proffskamera på 10 år - och det höll de. Mentaliteten är en helt annan nu. Glada amatörer kverulerar om det inte kommit nån ny modell på nåt år eller så.
 

PMD

Aktiv medlem
Förutom vad jag skrev för tre inlägg sen så är det lite kul att ha den första Olympus OM-1 och den sista med samma namn (alltså modellerna, inte exemplaren).

Jag köpte min första Olympus OM-1 1975. Den sålde jag några år senare för att köpa en OM-2, vilket jag senare ångrade, men jag hade inte råd att ha två kameror på den tiden. För flera år sen köpte jag en OM-1 för att ersätta en jag sålde några decennier tidigare och för att tillfredsställa nostalgiådran.

Jag kommer nog aldrig att sälja min digitala Olympus OM-1

Alternativ text: Surt, sa räven. :)
 
ANNONS