Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z6. Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
När jag öppnar min Z6 så fungerar autofokus OK för mina inställda U1, U2, U3 och Auto. Men när jag växlar till M, A, S eller P så söker kameran rätt avstånd men nar den hitter det så växlar ramen INTE om från rött till grönt. Jag gissar att jag har gjort någon inställning någonstans men vet inte var eller vad. Önskar få hjälp med att stalla in kameran så att ramen blir grön igen då kameran hittat fokus.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Får tacka TS för frågeställningen, som gav mig anledning att forska djupare i Anpassningsmenyn på både Z6 och Z8. För Z6 gäller som bekant att grön ruta visas bara i AF-S-läget. Men för den som har Z8 (och även Z9) kan man få grön ruta även i AF-C. (Anpassningsmeny>a Focus>a11 Visning av focuspnkt>Visning av AF-C i focus).
 
ANNONS