Annons

För mycket ljus? Korta slutartid trotts autoiso och raw.

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Jag fotar mest sport och i de flesta fall så fryser jag bilden med en slutartid på 1/1000. Jag har största bländare också i de flesta fall för att få kort stjärpedjup.
Iso ställer jag på 100 samt auto iso, ljusförhållanden förändras över tid när man är ute och känns skönt att kameran löser iso om ett mörkt moln kommer in samtidigt som det är något intressant att fota.
Vet inte riktigt om iso är relevant då jag fotar i raw format.
Nu tycker jag att bilder tagna när det är riktigt skarpt ljus ute blir för ljusa och när jag mörkar ner dem i bildbehandling tycker jag inte att färgerna blir riktigt rätt. Funderar på om om jag lurar kameran när jag släpper in för mycket ljus (ljusmätare, vitbalans eller annat)? Har provat att minska slutartiden och tycker mig få bättre bilder då men jag kanske lurar mig själv.
Någon annan med samma funderingar eller erfarenhet?
 
Exponeringen styrs av bländare, tid och ISO. Om du ställer in auto ISO så är ju den rörlig så kortare du tiden så blir normalt ISO högre (kan finnas undantag i detta beroende på regler för auto ISO och om du är i ett ändläge på ISO skalan). Om du inte är i något ändläge så får du ändra exponeringskompensationen för att tex mörka bilder, kanske -1. Jag skruvar på exponeringskompensationen nästan hela tiden beroende på hur mörkt/ljust objektet är i förhållande till bakgrunden
 
Om du för stor bländare eller för lång slutartid eller för högt ISO så blir bilderna överexponerade.
Om du vill ha kort skärpedjup med stor bländare och ISO 100 är för högt så måste du använda en kortare exponeringstid. Kanske kamerans kortaste slutartid.

Ett bra alternativ är att använda ett ND-filter "gråfilter" på objektivet.
ND8 ger 3 stegs mörkare bilder. Antingen 3 bländarsteg eller 8 ggr så lång exponeringstid. Med ett sådant filter så klarar du väldigt ljusa förhållanden.

Prova först och främst med kortare slutartider, det är ju ingen nackdel om du vill frysa rörelserna.
 
När jag fotat när det varit riktigt ljust och jag glömt ND-filterna hemma. Dvs solsken, högt uppe och snö överallt. Då har jag inte kunnat fota ens med f8 med min Z50 som max klarar 1/4000s. Jag har fått fota med löjligt små blandare som gjort att skärpan blivit lidande. Med min Z6 som klarar 1/8000s brukar det oftast gå utan ND-filter och f8 eller f11.
 
Ja som ni förstod så slår jag i ena änden av iso skalan nämligen 100 som är den lägsta iso jag kan ställa.
Ja skönt att ni bekräftar min tanke att minska slutartiden ytterligare.
ND filter kan nog behövas om man fotar skidåkning eller liknande en solig dag men det är ett halvår kvar.
 
Kör auto-ISO och slutartidsprioritet. Så kan du ställa in slutartiden och få automatik på resten.

Så får du hålla ett öga på exponeringsmätaren och ISO-talet.
Visar exponeringsmätaren att det är för ljust kortare slutartid, visar ISO ett jättehögt tal längre slutartid.

Jag exponerar alla mina helmanuella objektiv så.
 
Ja som ni förstod så slår jag i ena änden av iso skalan nämligen 100 som är den lägsta iso jag kan ställa.
Ja skönt att ni bekräftar min tanke att minska slutartiden ytterligare.
ND filter kan nog behövas om man fotar skidåkning eller liknande en solig dag men det är ett halvår kvar.
Vilken metod för ljusmätning använder du? Spot, centrumviktad, matris..?

Det spelar roll för hur kameran väljer att exponera. Att bara korta slutartiden kommer inte hjälpa eftersom kameran kommer höja ISO för att kompensera.
 
Vilken metod för ljusmätning använder du? Spot, centrumviktad, matris..?

Det spelar roll för hur kameran väljer att exponera. Att bara korta slutartiden kommer inte hjälpa eftersom kameran kommer höja ISO för att kompensera.

Nej, kör du på fast slutartid och bländare kommer du förmodligen förr eller senare komma till situationen att ditt lägsta ISO är för högt för exponera riktigt.

Det är det som har hänt här. Har du f1.8 och 1/1000s så behöver det inte vara allt för ljust innan just det händer.

1716395775267.png

Den här bilden är ISO120, f11, 1/1600s
 
Senast ändrad:
Nej, kör du på fast slutartid och bländare kommer du förmodligen förr eller senare komma till situationen att ditt lägsta ISO är för högt för exponera riktigt.

Det är det som har hänt här. Har du f1.8 och 1/1000s så behöver det inte vara allt för ljust innan just det händer.
Antingen är det autoISO som kompenserar så att ändringen av tiden inte påverkar ljuset, eller så är för ljust och man behöver ett ND filter. När jag nu i solen fotograferar med f1,4 så hjälper inte 1/8000 och lägsta ISO utan jag behöver lägga till ett ND filter.

Personligen gillar jag läge M och auto ISO, då kan man själv sätta bländare och tid med rattarna och det gäller bara att se till att ISO håller sig inom gränserna. Med en spegelfri så har man viss hjälp med sökarbilden också att se hur det blir
 
Råkar man fota med Canon så finns en funktion med det kryptiska namnet "säkerhetsförskjutning" gömd bland menyerna. Konkurrenterna har säkert något liknande. Förhoppningsvis med ett mindre obegripligt namn:p
Slår man på denna så ger man automatiken mandat att ändra även en andra parameter (t.ex. ISO) när den som exponeringsautomatiken normalt styr (bländare eller tid) bottnar i endera ändläget. Klart användbart t.ex. när man följer snabba motiv och plötsligt får solen i bild. Och då har man inte gett bort kontrollen av ISO helt, den är precis det jag själv har valt så länge det går..
 
Senast ändrad:
Nej, kör du på fast slutartid och bländare kommer du förmodligen förr eller senare komma till situationen att ditt lägsta ISO är för högt för exponera riktigt.

Det är det som har hänt här. Har du f1.8 och 1/1000s så behöver det inte vara allt för ljust innan just det händer.

Visa bilaga 174568

Den här bilden är ISO120, f11, 1/1600s

Såklart. Men det lät på OP som om det gällde alla, eller de flesta, bilderna. Inte bilder man tar förr eller senare.

Det spelar egentligen ingen roll. Oavsett vilket så har mätmetod betydelse, och kameran kommer höja iso om man kortar slutartiden.

Edit: Han skrev att det är när det är ljusa förhållanden. Så du har säkert rätt i att ISO slår i botten. Eller toppen…
 
Oavsett vilket så har mätmetod betydelse, och kameran kommer höja iso om man kortar slutartiden.
Går jag från inomhus till utomhus och hade exponeringen rätt för ISO100 inomhus kan jag gå ibland behöva gå från 1/200s till 1/2000s utan att ISO rör sig det minsta. På 1/200s är EVFen helt vit ISO100 och på 1/2000s är bilden riktigt exponerad fortfarande på ISO100. F-konstant hela tiden.
Så nej, när problemet uppstår som vi diskuterar här höjs inte ISO när slutartiden kortas.
 
Exponeringen styrs av bländare, tid och ISO. Om du ställer in auto ISO så är ju den rörlig så kortare du tiden så blir normalt ISO högre (kan finnas undantag i detta beroende på regler för auto ISO och om du är i ett ändläge på ISO skalan). Om du inte är i något ändläge så får du ändra exponeringskompensationen för att tex mörka bilder, kanske -1. Jag skruvar på exponeringskompensationen nästan hela tiden beroende på hur mörkt/ljust objektet är i förhållande till bakgrunden
Rent tekniskt så styrs exponeringen av bländare och tid.
Det hamnar inte mer eller mindre ljus på sensorn för att man ändrar ISO.
Men ... det är väl mer en teknikalitet.
 
Rent tekniskt så styrs exponeringen av bländare och tid.
Det hamnar inte mer eller mindre ljus på sensorn för att man ändrar ISO.
Men ... det är väl mer en teknikalitet.
Jo, men det blir en riktig pseudodiskussion om man inte blandar in ISO när man diskuterar rätt exponering vid fotografering. Speciellt idag när du dessutom har kontroll över ISO på ett helt annat sätt än vad du hade förr.
 
Kör manuellt med 1/1000 f2.8 iso 100 (auto iso så iso tillåts att bli högre).

Matris mätning med ansiktsigenkänning samt spotmätning ( inte säker på varför jag ställt det så, blir till att läsa pp hur det fungerar).

Då jag fotar raw så trodde jag att det inte var så noga med iso och i de flesta fall funkar der bra. Men är det riktigt ljust ute kan jag märka att det är svårt att få till exponeringen rätt, en del färger blir konstiga.
Jag har provat att korta slutartiden och fått bättre resultat men var vågade inte riktigt tro på det.
Men det är ju helt logiskt att för mycket ljus resulterar i att ljusa partier saknar en del information.
Jag kortar slutartiden ytterligare.
 
Följ exponeringsmätaren, sticker den iväg åt något håll så behöver du gripa in när du är i M-läget. Dessutom hade jag hållit ett öga på ISO-talet i sökaren. Sticker det iväg för högt hade jag också gripit in i M-läget.

Det finns ingen kombination av f-värde och slutartid som fungerar i alla situationer. I M-läget kommer du behöva justera saker och ting själv ganska ofta.
 
Kör manuellt med 1/1000 f2.8 iso 100 (auto iso så iso tillåts att bli högre).

Matris mätning med ansiktsigenkänning samt spotmätning ( inte säker på varför jag ställt det så, blir till att läsa pp hur det fungerar).

Då jag fotar raw så trodde jag att det inte var så noga med iso och i de flesta fall funkar der bra. Men är det riktigt ljust ute kan jag märka att det är svårt att få till exponeringen rätt, en del färger blir konstiga.
Jag har provat att korta slutartiden och fått bättre resultat men var vågade inte riktigt tro på det.
Men det är ju helt logiskt att för mycket ljus resulterar i att ljusa partier saknar en del information.
Jag kortar slutartiden ytterligare.
Testa att ta några bilder P-läge (Program) och notera vilka värden kameran använder och hur bilderna ser ut i jämförelse med dina manuellt inställda. Ser det mera normalt ut i P kan du få ett hum om vilka inställningar som kan vara användbara när du gör egna inställningar.
(Kolla också viken inställning du har för vitbalans. Det brukar finnas några olika nyanser att ställa in för automatisk vitbalans, t.ex. A0, A1 och A2.)
 
På nikon Z9 och Z8 får jag 1/32000 sec i slutartid. Det känns som ett inbyggt nd filter och fryser flugans vingar.
Antar att det är en fördel med slutarfri kamera, enklare att få kortare tider. Trodde att 1/8000 skulle räcka långt men när det nu börjar komma objektiv ner mot f/1,0 och ett sådant objektiv använder man ju alltid i största öppning, då behöver man korta tider
 
ANNONS