Annons

5D mark 1 eller 1DS mark 1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte säkert att senaste DPP klarar äldre kameror. Min 40D behöver en äldre version och, nu kanske jag minns fel men jag hittade ingen äldre att tanka ner till min nya dator så jag fick köra på min gamla. (Jag har nyare Canon också och en av annat märke så det är inte så ofta gamla datorn behövs.) Värt att kolla för den kamera du siktar på.
 
Inte säkert att senaste DPP klarar äldre kameror. Min 40D behöver en äldre version och, nu kanske jag minns fel men jag hittade ingen äldre att tanka ner till min nya dator så jag fick köra på min gamla. (Jag har nyare Canon också och en av annat märke så det är inte så ofta gamla datorn behövs.) Värt att kolla för den kamera du siktar på.

Skulle jag vandra den vägen skulle jag helt säkert skaffa Adobe Lightroom, som verkar vara de-facto -standarden.
 
Håller med övriga. Har haft 1Ds, 5D, 5D2, m fl.

1Ds är en riktigt tålig kamera men så tung och att man inte gärna tar den med sig - jag fick ont i axlarna även med kameran i fotoryggsäck. Batteriet är jättestort. Dessutom är bildkvaliteten undermålig jfrt med dagens kameror. Även om man håller sig på låga iso är det svårt att t ex lyfta skuggpartier utan fult brus. Det förekommer även bandning, något som dock inte alltid syns såvida man inte drar lite i spakarna i Photoshop. Kameran kostade en gång i tiden 80.000:- plus moms men gick sedan för 1.500:-...
5D gav enligt mitt tycke bättre bildfiler men det jag verkligen saknade med den kameran var dammborttagning. Blev rätt tröttsamt att hela tiden retuschera bort damm.
5D2 har utmärkt dammborttagning. Den kan dessutom filma, om man är intresserad av det. Rekommenderas!

50 mm räknas som normalobjektiv på "fullformat". Traditionella porträttbrännvidder är 85 och 100 mm. 50 mm på APS-C motsvarar hos Canon 80 mm på fullformat. Man kan använda vad man vill men kolla t ex här: http://petapixel.com/2016/01/04/selecting-a-portrait-lens-with-correct-focal-length/
 
ANNONS