Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga till er som testat Kodak DCS SLR/N eller 14N

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på den här kameran, att använda den som komplement till min D1H, om jag skulle behöva _riktigt bra_ bildkvalitet.

Att den rätt hanterad är minst lika (iaf om uppgifter från användare på Dpreview Kodak's-forum är korrekta) bra som D2X när det kommer till bildkvalitet känner jag till.


Sen att KameraHuset inte är det kvickaste kan jag nog stå ut med, då mitt fotande inte kräver det.

Men hur är t.ex. Autofokusen?. Kameran byggd runt F80-huset som enligt en som ägt det, och sen bytt upp sig till F5 inte är något vidare.
 
Det är en upphottad D100 med batterigrepp ungefär med 36x24mm fullsize sensor. 13,8 megapixlar och 7 punkters Auto fokus. Inte snabb men ok för genomtänkta bilder. Liten display och omöjlig att använda för folk med glasögon. Jag testade men köpte Nikon D200 istället.
 
Jag var sugen på denna då jag ofta fotar landskap med mycket tid och litet behov av hastighet.


Det som fick mig avtänd var att kameran brusar så mkt att över 0,5 sekunder slutartid även på lägsta "normala" ISO är rejält dåligt i skuggiga partier.

Dessutom är kamerans brusreducering fruktansvärd... den tvättar bort så mkt av de 14 megapixlarna att du antagligen får mer ur en av dagens 10 megapixlare.

Läs den review som finns på DP, http://www.dpreview.com/reviews/KodakSLRc/page19.asp

som du ser på nattbilderna är de rejält brusiga. Eftersom jag själv ofta ligger runt 10-15 sek med graderat ND filter + polfilter på kvällarna så suger det ordentligt i mina ögon, men du kanske fotograferar annorlunda.


http://www.dpreview.com/reviews/KodakSLRc/page20.asp

Längst ner på baileysträd-bilden kan du se att eos 1ds bevarar mer detaljer p.g.a. kodaks brusreducering.
 
ANNONS