Annons

A7 Rii vs A7 Riii

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Hej
Jag har fn en A7Rii som jag är nöjd med när det gäller bildkvalitén. Men jag undrar ni som har eller har haft dessa olika modeller. Jag stör mig otroligt mycket på att känsligheten på automatiken mellan skärm och sökare. dvs när man vill växla mellan att fota med skärmen eller med sökaren, det blir ofta så att skärmen inte hoppar igång i synnerhet när det är ljust. För att manuellt ändra sökarmetod så måste man in i en massa menyer.... på andra kameror (Fujifilm) så finns det en liten knapp som man trycker på så ändras det.

Den andra saken som jag undrar över är hur pass mycket bättre är den följande autofokusen på en A7Riii jmf med A7Rii
Vänligen
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Jag bytte från a7rII till rIII och tycker att både den ökade hastigheten 10b/s och den följande af tillsammans ger ett mycket bättre resultat. Roligare att fota med då fler bilder blir bra.
 

Makten

Aktiv medlem
Det där höll jag på att bli vansinnig på hos min a7 II, innan jag löste problemet genom att sätta en bit svart eltejp över halva IR-sensorn som sitter i ovankant av okularet. Man får labba lite med positionen, men det går att få sensorn precis lagom känslig. Helt obegripligt hur en så värdelös skitfunktion kan gå obemärkt förbi alla som måste ha testat kameran innan lansering.
 

bildsten

Aktiv medlem
Tack Makten, det var ett bra tips. Det funkade både på min 6000 och min A7 II.
Men det var ett precisionsjobb, det handlade om att hamna rätt på kanske någon tiondels mm när.
I kombination med att jag lagt skärmsläckning på papperskorgsknappen på båda kamerorna borde det spara lite batteri när jag inte vill stänga av dem, båda kamerorna tar ju väldigt lång tid på sej att starta.
Och så kan jag nu fota som i gamla tider med kameran på magen, hängande i remmen runt halsen, och titta ner som på min gamla Ikoflex.
 

taz_k

Aktiv medlem
A7Rii -> A7Riii är ett stort lyft när det gäller AF-C. Lite bättre sökare.

Väl värt att lägga lite pengar på en uppgradering.
 

Makten

Aktiv medlem
Tack Makten, det var ett bra tips. Det funkade både på min 6000 och min A7 II.
Men det var ett precisionsjobb, det handlade om att hamna rätt på kanske någon tiondels mm när.
I kombination med att jag lagt skärmsläckning på papperskorgsknappen på båda kamerorna borde det spara lite batteri när jag inte vill stänga av dem, båda kamerorna tar ju väldigt lång tid på sej att starta.
Och så kan jag nu fota som i gamla tider med kameran på magen, hängande i remmen runt halsen, och titta ner som på min gamla Ikoflex.
Ja, det är något av ett precisionsjobb, men när man väl får till det så behöver man inte göra mer så länge tejpen inte rör sig. Har för mig att jag låtit tejpsnutten gå upp på ovansidan av sökarhuset så att plast/gummi-okularet låser den på plats.

Uppstarttiden på a7 II verkar bero en del på minneskortet. Prova att formattera det så kan det gå lite snabbare, eller byt till ett snabbare kort. Dessutom tar det längre tid om kameran varit avstängd och oanvänd väldigt länge. Oklart varför; kanske att den rensar nåt minne efter en viss tid.
 

KarlE

Aktiv medlem
Tack för svaren! Jag håller på att finjustera tejpen, det är ju mest i starkt solsken som den behövs mest. Jag la oxå in en snabbknapp.

Nu är det bara på att hoppas att jag blir lite bättre vän med Sonykameran, jag har och har alltid haft lite svårt för Sonys gränssnitt, även om jag vet intellektuellt att det är en vanesak.....
 
ANNONS