Annons

Adobe förbättrar brushantering i LR 1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

wsaar

Aktiv medlem
Verkar som om Adobes RAW-konverterare i Lightroom 1.4 gräver fram mer detaljer ur hög-ISO-bilder från de nya Sonykamerorna än de tidigare versionerna av programmet. Syns ganska tydligt på t.ex. klocktexten i de här jämförelsebilderna:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=27175720

Det har ju varit en del artiklar om problem hos Adobes RAW-konverterare på den här fronten, speciellt för Sony A700 (där det varit rätt poppis att köra andra RAW-konverterare istället pga detta). Måste uppgradera min Camera RAW.
 
Senast ändrad:
När jag järför bilderna sida vid sida, håller jag mer om att det finns mer detalj i 1,4-bilderna, men med aningen mer brus. Jag är inte säker på att jag håller med om att LR 1,4 är ett lyft - snarare en förändring av balansen detaljer<->brus. Jag föredrar just nu 1,3.
 
tannler skrev:
När jag järför bilderna sida vid sida, håller jag mer om att det finns mer detalj i 1,4-bilderna, men med aningen mer brus.
1.4 ger dig i alla fall möjligheten att välja om du vill brusreducera eller inte. Klagomålen har ju handlat om att det inte gått att bli av med brusreduceringen om man vill.
 
OK - läste inte LR 1,4 specs så noga - då är det inte riktigt lika självklart att hålla kvar 1,3. Jag kör NoiseNinja och behöver inte intern brusreducering, men vill gärna se mer dataljer. Får titta ordentligt.
 
Bara så ni vet så är det en stor bugg i LR 1.4 som ändrar datumet i RAw filerna! :) 1.4.1 borde komma ut snart alltså.
 
ondjultomte skrev:
Bara så ni vet så är det en stor bugg i LR 1.4 som ändrar datumet i RAw filerna! :) 1.4.1 borde komma ut snart alltså.

Mer info:
The Lightroom 1.4 update for Mac and Windows has been temporarily removed from the Adobe.com web site. Those Lightroom users who have installed Lightroom 1.4 should uninstall the update and install Lightroom 1.3.1.(Mac, Win) until a further update can be provided. For those not in immediate need of the updated camera support available in Camera Raw 4.4 or the DNG 4.4 Converter, it's recommended that you also continue working with the 4.3.1 versions. (Mac, Win) This decision is based on the following errors that have been discovered with the recent update.
http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2008/03/important_lightroom_14_and_cam.html
 
ANNONS