Annons

Att tänka på inför utställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,

jag ska vara med i en liten konstutställning, och har tänkt köra på svartvita foton, så nu sitter jag och fnular med bilderna och väljer vilka jag vill ha med.

efter det ska de printas. Jag brukar använda mig av crimson när jag printar för att ha bilder hemma. Men, ofta, inte alltid, i färg.

Är det något man bör tänka på inför en utställning?
Jag funderar på val av papper osv. Är lite nyfiken på nån canvas grej….
Ja, eftersom jag är helt grön, och bara fnular med bilder för mig själv, och i princip aldrig lägger ut något på sociala medier, så kan jag mkt mkt lite om print och utställning.
Jag ska kolla på lokalen, och försöka reda ut hur många bilder jag får/bör ha, om det ska vägghäng eller hur det funkar.

men utöver det? Kan jag gå i några fällor? Vilket pappersval/printval är att rekommendera för svartvitt? Är canvas bra? Bör man ha samma storlek och format på alla bilder? Eller hur kan man tänka?

ja, kanske flummiga frågor, men all hjälp tas gladeligen emot. 😀
 

Majo75

Aktiv medlem
Lite synd om du inte ska få någon hjälp här tycker jag!
Jag har begränsad erfarenhet men bidrar gärna med det lilla jag kan, eller tror mig kunna…
För att få mer hjälp kanske du kan berätta lite mer om förutsättningarna. Tex med vad det är för typ av lokal, är den stor eller liten. Hur många bilder handlar det om? Har du köpt platsen eller blivit erbjuden? Ska du ha vernissage osv… hur går dina egna tankar?
Först av allt, räkna med att det är dyrt och att det tillkommer utgifter du inte räknat med! Inramning eller montering av bilder kostar.
Många ställer ut sina bilder monterade på canvas. En del väljer att ha ram på dessa men är nog inget måste. Sen är det väl som allt annat en smaksak och hur man vill uttrycka sig. Blir nog lite billigare med canvas om du ska ha stora tavlor.
Vanliga printar kan monteras på typ foamboard eller rama in. Ska du rama in och har råd är det väldigt fint med reflektionsfritt glas.
Ska du sälja tycker jag man ska använda syrafria material för beständigheten. Samt minst signera dem.
En presentation eller CV om dig själv som gör utställningen mer personlig kan vara bra…
Berätta gärna mer specifikt så ska åtminstone jag försöka komma med idéer och förslag. Sen gör man som man själv vill och känner för ändå 😀
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag har ställt ut några gånger tillsammans med andra, så mitt bidrag har bara varit 2 till 3 bilder per utställning. Min erfarenhet är precis om Magnus skriver, utskrift, ramar och montering kostar. Det är lätt att blir dyrt. Speciellt om man vill ställa ut mer än 2 - 3 bilder.

Jag valde oftast Crimsons akvarellpapper. Jag tyckte strukturen på pappret mjukade upp bilden lite på ett fint sätt och gjorde bilden mer levande. Pappret ger heller inga reflexer, vilket gör att färgerna får en fin ton och bilden får en liten känsla av en målning. Bilderna jag ställde ut var landskapsbilder i färg som inte hade allt för stora kontraster. Bäst är det att beställa en liten bild först och se om pappret kan vara något för dig om du är intresserad av akvarellpapper.

Jag beställde ramar med reflexfritt glas av en ramverkstad, som också monterade bilderna med en passepartout. Dessa ramar använde jag sedan till fler utställningar där jag bara bytte ut bilden med ny passepartout. Ett sätt att spara pengar.

När du kollar på lokalen, så försök se hur de ljussätter bilderna. Kommer du få mycket blänk i dina bilder? Blänk kan ta bort en hel del av känslan i en bild. En del nöjer sig med ram, passepartout och bild. De har inget glas/plast framför bilden för att få bort blänk eller minska det rejält.

Kanske får du i så fall ett och annat fingeravtryck. Om det är andra fotografer som tittar på dina bilder, så kan du få ett och annat näsavtryck när de fysiskt pixelpeepar din bild :)

Sen tror jag det finns tips på nätet hur man väljer ut sina bilder. Ofta brukar uttrycket "kill your darlings" dyka upp. Sen brukar man vara mest kritisk själv. Att utskrifterna inte blir riktigt som de var på datorn eller som man tänkte. Kanske skulle man valt ett annat papper eller blänket blev lite för mycket. Saker som de som tittar på dina bilder inte alls tänker på utan bara njuter av dina bilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja du bör ha format som hänger ihop. Det innebär inte att alla bilder måste ha samma format.
Du kan sätta 9 kvadratiska tillsammans. Bryta med en A2 och resten A4.
Rent generellt blandar du inte stående och liggande, det ger ett oroligt intryck. Men det klart om du gestaltar kaos så förstärker det intrycket av kaos. För tex en diavisning är det helt förkastligt.

Däremot kan det funka med 2 stående o 2 liggande om det är rätt bilder och om de arrangeras rätt, kanske till en kvadrat tillsammans.
Då händer det mer i utställningen o den blir mer dynamisk än alla liggande. Men då bör motiven knyta ihop arrangemanget till en kvadrat.

Canvas till svartvitt - generellt nej.
Det finns egentligen inga rätt eller fel. Men för mig som gillar svartvitt... nej.
Canvas sänker kraven o känslan av skärpa.
Har man då drömska bilder a la 80-tals porträtt med softfilter då kan det bli rätt.
Personligen har jag aldrig kommit ihåg en svartvit canvas som en bra bild.

Glas är dyrt, måste du ha det? Hinner de bli dammiga?
Det finns ramar i aluminium som man kan byta bilder i, de skruvas ihop. Du råkar inte känna någon som har sådana ramar? Låna/hyra är helt klart billigast. Vi har sådana i min fotoklubb.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Skall du sälja bilderna? Är det limited edition och isåfall hur många?
Om jag bara skall ha utställning och inte sälja de som är på utställningen printar jag i vanlig C-print och ramar in i ramar med plexiglas.
Dock om de skall säljas printar jag på Hahnemühle photorag bright white och ramar in med glas (reflekterat för de dyrare printsen) i finare ramar.
För mig har stående bilder sålt bättre än liggande.

Skall bilderna säljas rekommenderar jag att ha bilder från trakten där du bor.

Mvh. Johan O E
 

mombasa

Aktiv medlem
Allt beror på hur många bilder du ska ställa ut. Hur mycket vägg har du tillgängligt. Beroende på dina bilder, vad de vill berätta kan du laborera med bildstorlek. Små kvadratiska bilder kommer ge ett annat intryck än större i 3-4 format. Ha gärna luft mellan bilderna. Canvas, eller duk som det heter på svenska, ger ofta en lite pretentiös framtoning som inte alltid överenstämmer med bildens intention. Men det där handlar om fingertoppskänsla som du säkert kan odla själv. Lycka till med utställandet. Hoppas det går bra.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag vill tacka allra ödmjukast för svaren jag fått. Ni har varit till väldigt mkt hjälp. Jag har fått lite hum om hur jag skall tänka.
Ska kolla på lokalen snart, och kommer uppenbarligen få ganska gott om utrymme, men min budget sätter lite gränser för hur dyra printarna får vara, och hur många det kan bli, och jag tror inte jag säljer något om jag ska vara ärlig. Vet inte ens om någon är intresserad av mina bilder, men det är kul grej ändå känner jag.
Det handlar mest om att jag vill våga visa mina bilder öht. Utmana mig själv. Lägger liksom inte ens upp online i princip.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nu handlar det förstås om tycke och smak, men personligen tycker jag inte alls om canvas. Jag tycker bäst om bra bläckstråleutskrifter på ett barytapapper, som Hahnemühle Photo Rag Satin, eller det lite tunnare från Canson. Min favorit är Red River Palo Duro, men jag är inte säker på om någon säljer det i Sverige. Glas är lite knepigt, men rätt glas är bra för hållbarheten. En möjlighet är att visa oglasat och sälja bilderna med ett anti-reflexglas som skyddar från UV-ljus.

Crimson är bra, men ett alternativ är att söka upp en fotograf med bra skrivare och kunskaper. Då kan man ofta skräddarsy lite mer.
 
ANNONS