Annons

Bättre bilder med Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

icehacker

Aktiv medlem
Följde en diskussion mellan fotografer för en tid sedan och där kom naturligvis den eviga frågan om vilket märke på kamera som var "bäst". Samma med pratet om FF vs APS-C.

Frågorna jag ställer mig: kan man verkligen se skillnad på om en bild är tagen med ett visst kameramärke?

Kan man se att en bild är tagen med en FF ?

Ok låt oss ta ett praktiskt exempel. Jag tar 10 kanonbilder med alla APS-C kameramärken som finns på marknaden blandar in 20 bilder som är tagna med FF från olika märken.
För enkelhetens skull så säger vi att det blir 100 bilder till denna utställning.
Alla bilderna är utprintade i 70x100cm format och inramade.

Nå, vem kan / ställer upp på att plocka ut bilder som är tagna med ex. Nikon FF eller Pentax APS-C. Går det över huvud taget?

Intressant fråga tycker jag.
 
Nej....inte mellan kamerahus/sensorer, tja en FF har ju ibland fler miljoner pixlar ibland så vid en stor förstoring så gör ju det sin del.

Det beror nog mera på optiken

Detta kommer säkert att bli en NY trådsom spårar ur i påhopp om olika märkens fördelar, finns ju redan ett 30-40tal sådana
 
Kameramärke

Jag påstår nej på samtliga frågor då efterbehandlingen dessutom kan göra en hel del med en bild...me det är klart visssa bilder är svårre att ta med vissa modeller märken...

Följde en diskussion mellan fotografer för en tid sedan och där kom naturligvis den eviga frågan om vilket märke på kamera som var "bäst". Samma med pratet om FF vs APS-C.

Frågorna jag ställer mig: kan man verkligen se skillnad på om en bild är tagen med ett visst kameramärke?

Kan man se att en bild är tagen med en FF ?

Ok låt oss ta ett praktiskt exempel. Jag tar 10 kanonbilder med alla APS-C kameramärken som finns på marknaden blandar in 20 bilder som är tagna med FF från olika märken.
För enkelhetens skull så säger vi att det blir 100 bilder till denna utställning.
Alla bilderna är utprintade i 70x100cm format och inramade.

Nå, vem kan / ställer upp på att plocka ut bilder som är tagna med ex. Nikon FF eller Pentax APS-C. Går det över huvud taget?

Intressant fråga tycker jag.
 
-ärd et inte så att vi sitter och navelskådar lite väl mycket, väldigt många av dom mest berömda och ansett bästa bilderna genom tiderna är tagna med kameror vi inte skulle torka oss i röven med idag?
 
Man kan eventuellt avgöra om vissa bilder är tagna med FF då skärpedjupet kan bli kortare än vad som är möjligt med APS. Annars tror jag det är svårt. ( om inte skärpedjupet är manipulerat i efterhand förstås ).
 
Följde en diskussion mellan fotografer för en tid sedan och där kom naturligvis den eviga frågan om vilket märke på kamera som var "bäst". Samma med pratet om FF vs APS-C.

Frågorna jag ställer mig: kan man verkligen se skillnad på om en bild är tagen med ett visst kameramärke?

Kan man se att en bild är tagen med en FF ?

Ok låt oss ta ett praktiskt exempel. Jag tar 10 kanonbilder med alla APS-C kameramärken som finns på marknaden blandar in 20 bilder som är tagna med FF från olika märken.
För enkelhetens skull så säger vi att det blir 100 bilder till denna utställning.
Alla bilderna är utprintade i 70x100cm format och inramade.

Nå, vem kan / ställer upp på att plocka ut bilder som är tagna med ex. Nikon FF eller Pentax APS-C. Går det över huvud taget?

Intressant fråga tycker jag.

Jag har under flera år utmanat folk i just denna "gren" ( i mitt fall Nikon FX vs Nikon DX). Mitt erbjudande är 100.000 kronor och villkoret är att bilderna skall betraktas blint och från normalt betraktningsavstånd. Ingen har ännu ställt upp utan att komma med egna villkor på att själv ha tagit bilderna eller att motiven skall vara av ett visst slag. Bilderna skall givetvis ha samma skärpedjup för att inte den skillnaden (ca 1 steg) skall vara avslöjande.

Svaret är att det går att urskilja skillnader vid pixel peeping på skärm men inte i färdig utskriven bild som betraktas enligt ovan villkor. En ekvivalent bild medför att FF-kameran bländas ner 1 steg och använder ett steg högre ISO-tal. Den faktiska kvarvarande skillnaden är då upp till 1 steg.

I praktiken är dagens APS-C DSLR så bra att det krävs mycket höga ISO-tal för att en FF DSLR skall ge synligt bättre utskrifter.
 
Senast ändrad:
Jag har rätt stor träffsäkerhet på att skilja analoga bilder från digitala på stora förstoringar. Men inte 100%

Att skilja märken eller ens APS-C eller 4/3 mot FF anser jag omöjligt att få bättre resultat än slumpen, även om bilderna är omanipulerade.
 
Jag har rätt stor träffsäkerhet på att skilja analoga bilder från digitala på stora förstoringar. Men inte 100%

Att skilja märken eller ens APS-C eller 4/3 mot FF anser jag omöjligt att få bättre resultat än slumpen, även om bilderna är omanipulerade.

Jag vet inte om ni missa utmaningen som fanns på fotomässan i Göteborg(Eller om det var i jönköping) för många år sedan:

Någon hade gjort A1 förstoringar från (om jag minns rätt) digitalkompakt, 6MP system och 12MP systemkamera och utlyst en tävling om man kunde placera vilken bild som var tagen med vilken kamera - och det gick - om man ställde sig och glodde några centimeter från förstoringen.

Jag tror att om ni tittar närmare på era och andras bilder kan vi enas om att:

1. Det går att se skillnad på obehandlade bilder från olika kameror på grund av olika färgåtergivning och dynamiskt omfång.

2. Pixeltalet går teoretiskt att se skillnad på men är i praktiken (A1 och mindre förstoringar) ingen faktor som säkert går att urskilja.

3. Skärpedjupet kan givetvis avslöja en hel del, men går ju att styra.


Min personliga uppfattning är att i och med D7000 och K5 (bra dynamiska omfång) kan man i nuläget endast avgöra att bilder är tagna med olika kameramärken, INTE olika format. Dock torde det vara mycket svårt att avgöra vilken bild som är tagen med vilket märke/kamerahus.
 
Om man tar bilden med Sigma 50 F1,4 så kan man ifall det finns ljuspunkter, helst ur fokus, i periferin avgöra om det är APS-C eller FF. Det objektivet visar en del koma på FF men inte på APS-C. På samma sätt är det säkerligen med en del andra optiska fenomen. Avgörandet beror mao ganska så mycket beroende på vilken optik som använts. Vet man dessutom inte det så blir det värre.
Ponera att man bara fick använda orginaloptik så skulle det också kunna härleda en del då vissa system har ganska unika objektiv. Återigen klart optikberoende.
 
I praktiken är dagens APS-C DSLR så bra att det krävs mycket höga ISO-tal för att en FF DSLR skall ge synligt bättre utskrifter.
Det är ju bland annat därför många har en FF. Jag fotar allt som oftast med iso 6400 (5D Mark II) och det är jäkligt skönt att slippa tänka på nån större kvalitetsförlust trots så hög iso. För mig är det just lågt brus på hög iso bland det viktigaste vad gäller kameran.
 
Följde en diskussion mellan fotografer för en tid sedan och där kom naturligvis den eviga frågan om vilket märke på kamera som var "bäst". Samma med pratet om FF vs APS-C.

Frågorna jag ställer mig: kan man verkligen se skillnad på om en bild är tagen med ett visst kameramärke?

Kan man se att en bild är tagen med en FF ?

Ok låt oss ta ett praktiskt exempel. Jag tar 10 kanonbilder med alla APS-C kameramärken som finns på marknaden blandar in 20 bilder som är tagna med FF från olika märken.
För enkelhetens skull så säger vi att det blir 100 bilder till denna utställning.
Alla bilderna är utprintade i 70x100cm format och inramade.

Nå, vem kan / ställer upp på att plocka ut bilder som är tagna med ex. Nikon FF eller Pentax APS-C. Går det över huvud taget?

Intressant fråga tycker jag.

ger mig inte in i diskussionen om APS-C vs FF, så ta inget jag skriver nu som ett argument för nånting alls...
Jag vill bara påpeka en tankevurpa som gjorts i frågeställningen som är relevant. Här utgås det från att det är kanonbilder redan i frågeställningen, och då blir frågan rätt ointressant. Man har redan per definition sorterat borta alla dåliga bilder som kanske hade för svåra motiv för att aktuell kamera skulle klara av det.
För att få en relevant diskussion borde man definiera ett motiv (inkl hastighet på motivet, ljusförhållanden etc) för att sedan försöka ta en så bra bild som möjligt under dessa förutsättningar.
Då kanske kamera P missar fokus för AF-motorn inte är bra nog, Kamera O har på tok för högt brus för att man var tvungen att använda ISO 12800, Kamera N fick för kort skärpedjup för att något annat än ögonen skulle vara skapra etc etc...

Som diskussionen är nu kan jag hävda att Hummer H4, Porche cayenne -10 och en bubbla anno -76 är precis lika bra för jag har kollat att alla klarade teststräckan exakt lika snabbt. Teststräckan var asfalterad raksträcka i bra väder med maxhastighet på 50km/h och flygande start.


Som parantes:
Argumentet att det togs riktigt bra bilder förr faller på samma vis. Idag kan man ta bilder som inte var möjliga förrut. Jämför man mästerverk från förr så var det antagligen bra ljus eller så gjorde det inte så mycket att slutartiderna blev långa men inte fasen fotade de evenemang som kräver ISO 12800 f2,0 1/500 men några vettiga resultat.
 
Spontant nej, det är ju en hel del faktorer som avgör hur en bild ser ut.
Jag har ju både FF och APS-C och jag kan vanligtvis inte se vilken kamera som tagit vilken bild. Men däremot vet jag vilken kamera som VANLIGTVIS tar bättre bilder vid olika givna situationer.
Mellan märken tror jag det blir svårt att se skillnaden. Särskilt om man efterbehandlat dom i PS eller liknande. (jpeg direkt ur kameran kan ha en viss karaktär, men sannolikt svårt att se skillnaden ändå)
 
Spontant nej, det är ju en hel del faktorer som avgör hur en bild ser ut.
Jag har ju både FF och APS-C och jag kan vanligtvis inte se vilken kamera som tagit vilken bild. Men däremot vet jag vilken kamera som VANLIGTVIS tar bättre bilder vid olika givna situationer.
Mellan märken tror jag det blir svårt att se skillnaden. Särskilt om man efterbehandlat dom i PS eller liknande. (jpeg direkt ur kameran kan ha en viss karaktär, men sannolikt svårt att se skillnaden ändå)

Särskilt som ett flertal kameratillverkare (Pentax, Nikon & Sony bl a) använder samma sensorer i stor utsträckning. Det gör ju inte saken direkt enklare.
 
Jag håller med Reine som tar upp en viktig poäng som ofta kommer bort i sådana här diskussioner:

Jag vill bara påpeka en tankevurpa som gjorts i frågeställningen som är relevant. Här utgås det från att det är kanonbilder redan i frågeställningen, och då blir frågan rätt ointressant. Man har redan per definition sorterat borta alla dåliga bilder som kanske hade för svåra motiv för att aktuell kamera skulle klara av det.

För att ta ett konkret om något extremt exempel: Min sämsta kamera är den som sitter i min mobiltelefon (en HTC Desire), min bästa kamera är en Nikon D3. Tar vi ett porträtt på lite drygt en meters avstånd i rikligt och mjukt dagsljus (t.ex. i halvskuggan under ett träd en sommardag) så blir bilderna snudd på lika bra för de flesta ändamål (inklusive utskrift upp till 20x30 cm).

Innebär det då att kameran i min mobiltelefon är lika bra som en Nikon D3? Ja, just då och just där är den det. Men inte i speciellt många andra situationer. Försöker vi ta om samma porträttbild sent på kvällen, enbart belyst av fyra stearinljus ... Ja, då kommer plötsligt D3:an vara en enormt mycket bättre kamera.

Säg att vi jämför bildresultat mellan en enklare/sämre kamera och en mer påkostad/bättre. Så länge vi jämför bilder som ligger inom begränsningarna för en enklare/sämre kamera så kommer den ta ungefär lika bra bilder som en dyrare/bättre kamera. Skillnaden ligger snarare i att den dyrare/bättre kameran har färre och mindre snäva begränsningar - den är helt enkelt en bra kamera oftare och i fler sammanhang.

Som parantes:
Argumentet att det togs riktigt bra bilder förr faller på samma vis. Idag kan man ta bilder som inte var möjliga förrut. Jämför man mästerverk från förr så var det antagligen bra ljus eller så gjorde det inte så mycket att slutartiderna blev långa men inte fasen fotade de evenemang som kräver ISO 12800 f2,0 1/500 men några vettiga resultat.

Även här håller jag med Reine. Jag har själv fotograferat aktivt sedan början av 80-talet och tro mig, det var många bilder jag missade och inte kunde ta på den tiden som jag enkelt kan ta idag. Och det med enklare och billigare utrustning dessutom.

Det togs många bra bilder förr. Men det missades också många bilder förr som faktiskt tas idag.
 
Det jag inte förstår är det komplex som många fotografer på olika forum runt om i världen verkar lida av. Duger min utrustning? Det verkar som att många desperat söker bekräftelse på att just deras utrustning är den rätta och att den minsann är lika bra som de största och dyraste märkena. Jag tror det är många som aldrig printar/framkallar sina bilder. De går inte ens ut och fotograferar. De sitter vid sin dator, tar bilder i rummet och sedan granskar man dem i flera gångers förstoring och letar efter brister. Sedan överöser man forum med sina erfarenheter som ligger långt ifrån relevans och praktisk betydelse.
 
Nej jag vill absolut inte ha en urspårad tråd och fight mellan olika kameramärken eller FF vs APS-C . En vettig diskussion och vettiga argument är det jag söker. Sedan bildar jag mig min egen uppfattning.

Jag tycker mig redan skönja svaret på min fråga.
De flesta av er verkar vara överens om att man under fotograferande i icke extrema situationer tar i princip lika bra bilder oavsett märke eller sensorformat.
(jo jag fattar att det som är extremt för person A är normalt för person B och därför väljer en kamera med annorlunda prestanda). Men andemeningen i frågeställningen var själva bildkvaliteten och om man kunde se någon skillnad där. Och under normalt betraktande verkar det inte gå att se någon skillnad.



X-country, om du uppfattade min fråga som att jag har komplex så var det helt fel.
Det är skillnad på att ha komplex över något och att sträva, som i det här fallet, efter att utvecklas och ta bättre bilder.
Jag känner inte att jag behöver byta från gamla bettan till X-märke för att kompensera något, jag är rätt nöjd med bilderna jag tar ( i förhållande till hur länge jag DSLR fotat) Du är välkommen att titta på mina bilder här på forumet eller på www.streetphotos.se
Jag har väl i dagsläget ett 15-tal förstoringar på egna foton hängande i huset.

Det är väl aldrig fel att ställa en fråga eftersom det i vissa kretsar finns bestämda åsikter som man ifrågasätter och undrar över? Detta bottnar knappast i inre osäkerhet eller komplex snarare vetgirighet.
 
Jag skulle vilja hävda att rätt kamera kan ge betydligt bättre bilder. Om jag som pentax-människa skulle byta ill exempelvis nikon som jag inte har mycket till övers för så skulle jag inte tycka det var lika kul vilket skulle yttra sig i sämre bilder. Nu är bara frågan om det finns något objektivt bra och dåligt med kameror och hur stor roll detta spelar.
 
X-country, om du uppfattade min fråga som att jag har komplex så var det helt fel.
Det är skillnad på att ha komplex över något och att sträva, som i det här fallet, efter att utvecklas och ta bättre bilder.
Jag känner inte att jag behöver byta från gamla bettan till X-märke för att kompensera något, jag är rätt nöjd med bilderna jag tar ( i förhållande till hur länge jag DSLR fotat) Du är välkommen att titta på mina bilder här på forumet eller på www.streetphotos.se
Jag har väl i dagsläget ett 15-tal förstoringar på egna foton hängande i huset.

Det är väl aldrig fel att ställa en fråga eftersom det i vissa kretsar finns bestämda åsikter som man ifrågasätter och undrar över? Detta bottnar knappast i inre osäkerhet eller komplex snarare vetgirighet.

Det var absolut inte riktat mot dig eller någon specifik person. Riktigt bra bilder!!! Synd att din sida inte stöder webbflöden.
 
Senast ändrad:
Jag tycker mig redan skönja svaret på min fråga.
De flesta av er verkar vara överens om att man under fotograferande i icke extrema situationer tar i princip lika bra bilder oavsett märke eller sensorformat.
(jo jag fattar att det som är extremt för person A är normalt för person B och därför väljer en kamera med annorlunda prestanda). Men andemeningen i frågeställningen var själva bildkvaliteten och om man kunde se någon skillnad där. Och under normalt betraktande verkar det inte gå att se någon skillnad.

Jepp. I de flesta normala fotosituationer och spelar kameramodell och märke mycket liten eller nästan ingen roll alls för det praktiska slutresultatet. Men när man närmar sig kanterna för "normal fotosituation" eller rentav går utanför det så börjar det bli skillnad. Men även vilka objektiv man har tillgång till för varje kamera spelar roll vilket gör frågan ännu mer komplex ... :)

Vill man göra en mycket svepande generalisering så handlar skillnaden mellan dyra och billiga kameror mest om hur mycket begränsningar man är beredd att acceptera. Med en genomsnittlig systemkamera har du färre fotografiska begränsningar än med en genomsnittlig kompaktkamera. Med en dyr proffskamera har du färre fotografiska begränsningar än med en enkel instegskamera. Men de här fördelarna kostar, både i pengar och i saker som vikt eller storlek. Sådant kan vara begränsande på ett annat sätt - en stor och tung proffskamera man inte orkar eller ens kan bära med sig tar ju inga bra bilder ....

Skillnaden mellan olika märken handlar mest om olika sätt att tänka. Bildkvalitet kan mätas på många sätt och tillverkarna prioriterar ibland like olika sidor av det begreppet. Titta bara på hur olika val tillverkare gör när de brusreducerar jpg-bilder ur kameror. Rätt eller fel? Det är lite upp till fotografen. En del fotografer offrar hellre lite detaljer för mindre brus, andra tänker tvärtom. För andra är färgnoggrannhet viktigare. Tillverkarna försöker gissa vad just deras kunder helst vill ha och det ger lite olika prioriteringar.

Samma sak gäller hantering (smidighet, användbarhet ... vad man nu vill kalla det) där olika fotografer har olika idéer om vad som är "bra" vilket gör att olika kameramärken ibland väljer lite olika lösningar.

Sedan går det aldrig att bortse från att alla olika kameratillverkare har sina bättre och sämre perioder. Under några år kan en tillverkare släppa en hel serie mycket lyckade modeller och sedan ha bara lite otur, tänka bara lite fel och plötsligt ha några år då de hamnar lite på efterkälken jämfört med sina konkurrenter.

Sedan håller jag med Arvid om det här:

Jag skulle vilja hävda att rätt kamera kan ge betydligt bättre bilder. Om jag som pentax-människa skulle byta ill exempelvis nikon som jag inte har mycket till övers för så skulle jag inte tycka det var lika kul vilket skulle yttra sig i sämre bilder. Nu är bara frågan om det finns något objektivt bra och dåligt med kameror och hur stor roll detta spelar.

Fotografi handlar om subjektivt skapande, om att jobba utifrån känslor, sina magreflexer och erfarenhet. Man kommer alltid att kunna ta bättre bilder med en kamera man av något skäl, även rätt irrationella sådana, trivs med. Vi kan mäta färgdjup med tre decimaler, analysera kromatisk abberation och dividera om autofokushastighet ... Men det går aldrig att bortse från att känslan i en viss kamera gör fotografering roligare och att man enbart av den orsaken faktiskt tar både fler och bättre bilder.

En slutfundering ...

När någon ställer den till synes oskyldiga frågan "jag tänkte köpa en ny kamera, vilken är bäst" så är min första instinkt att sucka djupt ... Det finns så många helt olika svar på den frågan som är ungefär lika rätt och ungefär lika fel :)

Men det är bara att ställa följdfrågor och försöka lista ut vad just den här fotografen möjligen kan vara ute efter.
 
ANNONS