Annons

Behöver råd angående köp av Objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hejsan!

Skulle behöva lite råd angående hur jag ska göra och resonera nu när jag ska köpa ett nytt objektiv.

Det har nämligen visat sig att jag ett antal möjligheter:

Till att börja med kan jag säga att objektivet jag är ute efter är Sigmas 70-200 f/2,8 II APO HSM till Canon samt en konverter, antingen x1,4 eller x2.

Följande alternativ har presenterat sig för mig och jag är kluven hur jag ska resonera/välja:

1. Köpa endast objektivet från Kungsholmens Foto för 7395 kr (frakt inkluderat). Bra pris tycker jag men jag blev lite tveksam när de sa att de endast hade ETT objektiv kvar till just DET priset. Vad menar de med det? Har det varit ett demoobjektiv eller vad? Kan de inte bara beställa hem fler objektiv om de tar slut?

2. Köpa ett ca 1 år gammalt objektiv + konverter (x2) + UV-filter för 8000 kr från en här på fotosidan.se (inköpt i USA). Har dock aldrig köpt något av en privatperson över nätet tidigare och känner mig därför osäker. Själva betalningsfrågan är jag inte så bekymrad över utan det är hellre objektivets kvalitet jag oroar mig för. Garantin har ju gått ut så det finns ju inget att hämta där om något skulle visa sig vara fel. Förhoppningsvis har jag dock en kompis som kan åka och titta på objektivet och provta några bilder.

3. Avvakta och hoppas på att Media Markt har objektivet (och förhoppningsvis bra pris) när de öppnar här i Umeå. Mailade Media Markt i Sundsvall och de hade objektivet för ca 7900 kr men de kunde inte svara på om Umeå kommer att ha det i sitt sortiment när de öppnar. Vidare gick det heller inte att beställa varor från Media Markt.

4. Hoppas på att en kompis mamma som befinner sig i New York nu är villig att släpa hem ett objetiv + konverter + uv-filter åt mig. Är dock rädd att hon ska lägga objektivet i väskan och inte ta det som handbagage.

5. Köpa det via flickvännens kusin som ska till Boston snart. Dock är priset i Boston (i alla fall den butik jag hittat) dyrare än i New York vilket gör att skillnaden i priset jämfört med här i Sverige inte blir särskilt stor. Då kan jag tycka det är mer värdefullt att köpa objektivet i Sverige och få lättillgänglig garanti/reklamation.

Kanske förstår ni varför jag är kluven=) när jag har så många alternativ. Skulle uppskatta råd/kommentarer/resonemang angående vad jag bör göra.

Tack på förhand.

// Erik.
 
Eftersom du verkar lite orolig är det väl bäst att köpa nytt från Kungsholmens Foto? Förmodligen blir priset ett annat om de måste beställa fler från importören eftersom kronans värde har fallit de senaste månaderna. Ingen här kan ju veta om det är ett demo-objektiv eller inte, det måste du faktiskt fråga affären om. Men vad skulle det göra i så fall? Det tar ganska lång tid att slita ut ett objektiv. Om det ser fint ut på ytan och på glasen och om det fungerar och du har garanti - är det inte tillräckligt tryggt då?
 
ANNONS