Annons

Behöver råd om inköp av en 4k kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Trappers

Aktiv medlem
Jag har för närvarande en Canon EOS 6D, men den kan ju inte spela in i 4k, så därför har jag tänkt köpa in en ny kamera. Ärligt talat så har jag varit väldigt sugen på ett helt nytt system, Panasonic Lumix GH6., men det blir ju i så fall ett helt nytt system.
Vilken Canon kamera med EF-fattning skulle ni rekommendera istället för att kunna filma i 4k?
Jag har funderat lite på Canon EOS 90d, och vilket objektiv skulle ni rekommendera för att filma i ett naturreservat? Dvs inte mycket zoomande, utan mera överblickande vy.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om video är viktigt för dig hade jag helt klart tittat på spegellöst. Att kunna använda EVFen vid filmning kan vara en stor fördel vid handhållet.
 

axed81

Aktiv medlem
Har du redan objektiv med EF-fattning är t ex Canon R6 en fantastiskt bra kamera för relativt bra pris begagnad idag. Köp till en adapter för EF till RF-fattning.


Finns såklart mänger med klipp för att bilda sig en egen uppfattning.
 

Trappers

Aktiv medlem
Har du redan objektiv med EF-fattning är t ex Canon R6 en fantastiskt bra kamera för relativt bra pris begagnad idag. Köp till en adapter för EF till RF-fattning.


Finns såklart mänger med klipp för att bilda sig en egen uppfattning.
Toppen, tack för det tipset! Canon R6 är ett mycket bättre alternativ än Panasonic Lumis GH6, som jag funderade på ett tag.
Om jag kan använda en adapter så kan jag fortsätta med mina EF-objektiv, som jag har allt från MP-E 65mm till det större zoom-objektivet 70-300 mm, och flera andra däremellan.
 

nivas

Aktiv medlem
R6 är en mycket kompetent kamera, men kom ihåg att den inte pallar av att spela in 4K under långa stunder. Som alternativ rekommenderas R6mk2, R7 eller den mycket prisvärda R8.
 

Trappers

Aktiv medlem
R6 är en mycket kompetent kamera, men kom ihåg att den inte pallar av att spela in 4K under långa stunder. Som alternativ rekommenderas R6mk2, R7 eller den mycket prisvärda R8.
Tack! Sådan här info är viktig, för jag vill ju kunna använda kameran mycket utan några problem.
Nu är det i alla fall beställt, en Canon EOS R6 Mark II blev det, så nu återstår det att köpa en adapter så att jag kan använda mina EF-objektiv.
 
ANNONS