Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig långzoomare för fågelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
När det gäller panasonic's kompaktmodeller är det iaf fz300 som är "bäst" lämpad för action sport/djur och den enda som säljs fortfarande ( kanske tom tillverkas) om man ser på pany's egen sida.
Varför satsa på den fortfarande om nu fz 1000 modellerna skulle vara bättre blir min tanke.
Mycket ligger i sensorn att större självklart ger bättre möjlighet till mindre brus mm men... Precis som sony's s serie gjordes fz300 med färre pixlar vilket ger större yta att fånga in ljus på och bländare 2,8 genom hela zoomomfånget.
Kompromiss vill man ha lätt billigt bra tror jag en tz100 skulle kunna vara alternativ. Den är snäppet bättre än efterföljaren i kvalite både stillbild och film. Tz95d når lite längre men med sämre bildkvalite.

Som TS kom fram till själv ska det vara djur natur top prestanda då blir det dyrare tyngre och system.
Några har väl varit nöjda med canon R 10, 7 och 50 serien som är relativt lätt.
Fuji funkar väl också numera men dom små är inte väderskyddade ex xs-10.
 

PMD

Aktiv medlem
Mycket ligger i sensorn att större självklart ger bättre möjlighet till mindre brus mm men... Precis som sony's s serie gjordes fz300 med färre pixlar vilket ger större yta att fånga in ljus på
Signal/brus-förhållandet förbättras mer av att göra sensorn större än av att göra pixlarna större.
 

niniz

Aktiv medlem
Signal/brus-förhållandet förbättras mer av att göra sensorn större än av att göra pixlarna större.
Tror jag skrev det 😏
Det var bara ett exempel, megapixlar kan vara en användbar indikator på bildkvalitet, men är bara en av många faktorer som avgör kvaliteten på en digital bild och hur den sedan ska användas.
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Tack för ditt tips!

Det ledde mig in på att läsa mer om FZ1000 och att försöka hitta en sådan begagnad. :)

Jag är ute efter att fotografera fåglar, alltså inte bara dokumentera dem och föra bok över vilka jag sett. Jag har tittat både på exempelvideor och exempelfoton och tycker det verkar gå att få ut mycket av FZ1000.

Allt är kompromisser tyvärr. Det närmsta du kommer budget och prestanda är nog FZ1000 (version ett) beg. Den har åtminstone en i sammanhanget stor sensor (är ca 5x större än den i FZ300/FZ200) som ger bättre bilder under omständigheter med inte helt optimalt ljus. Sedan är ju grundfrågan om man vill fotografera fåglar och djur eller dokumentera dem. Är syftet bara att dokumentera med halvkass bilder är ju kraven lägre.
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Tack för din kommentar!

Jag har tittat runt efter FZ1000 och de finns på en del ställen begagnade men i vissa fall är de inte så billiga utan det gäller att söka efter fynden som är i pris utifrån att modellen nu är ungefär 10 år gammal.

När det gäller panasonic's kompaktmodeller är det iaf fz300 som är "bäst" lämpad för action sport/djur och den enda som säljs fortfarande ( kanske tom tillverkas) om man ser på pany's egen sida.
Varför satsa på den fortfarande om nu fz 1000 modellerna skulle vara bättre blir min tanke.
Mycket ligger i sensorn att större självklart ger bättre möjlighet till mindre brus mm men... Precis som sony's s serie gjordes fz300 med färre pixlar vilket ger större yta att fånga in ljus på och bländare 2,8 genom hela zoomomfånget.
Kompromiss vill man ha lätt billigt bra tror jag en tz100 skulle kunna vara alternativ. Den är snäppet bättre än efterföljaren i kvalite både stillbild och film. Tz95d når lite längre men med sämre bildkvalite.

Som TS kom fram till själv ska det vara djur natur top prestanda då blir det dyrare tyngre och system.
Några har väl varit nöjda med canon R 10, 7 och 50 serien som är relativt lätt.
Fuji funkar väl också numera men dom små är inte väderskyddade ex xs-10.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack för ditt tips!

Det ledde mig in på att läsa mer om FZ1000 och att försöka hitta en sådan begagnad. :)
En god vän har en sådan och den är helt okej. Märkbart bättre än en annan Panasonickamera med den mindre sensorn.

Borde inte vara omöjlig att hitta på beg-marknaden. Den ursprungliga FZ1000 kom för nästan 10 år sedan, sen kom det en uppdaterad version FZ1000 II runt 2019. Den har lite bättre sökare, lite bättre kontroller, men i grunden samma kamera.Sen finns det en FZ2000 också, den stora skillnaden är att den har lite längre zoom, 24-480 mm mot 25-400 på FZ1000. Ingen jätteskillnad, men ändå vettigt om man siktar på fåglar!
 
Senast ändrad:

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Tack för din kommentar!

Ja, jag skulle gärna satsa på en FZ2000 om jag hade de pengarna men i mitt fall tänker jag en begagnad FZ1000 (möjligen FZ1000 II) för runt 3000 kr och har jag tur kanske jag kan hitta en sådan i det prisläget.

En god vän har en sådan och den är helt okej. Borde inte vara omöjlig att hitta på beg-marknaden. Den ursprungliga FZ1000 kom för nästan 10 år sedan, sen kom det en uppdaterad version FZ1000 II runt 2019. Den har lite bättre sökare, lite bättre kontroller, men i grunden samma kamera.Sen finns det en FZ2000 också, den stora skillnaden är att den har lite längre zoom, 24-480 mm mot 25-400 på FZ1000. Ingen jätteskillnad, men ändå vettigt om man siktar på fåglar!
 

zosma

Aktiv medlem
Tack för ditt tips!

Jag tror att jag kommer att satsa på att köpa av någon privatperson om det dyker upp ett bra erbjudande då butikerna ofta lägger på en del i pris även om det i sig kan vara säkrare att handla från en butik just. :)
Så är det säkert, men butiken ger 6 månaders garanti. Nu har jag inte köpt något från MPB men har såld en del och det har fungerat smidigt.
 

perhel

Aktiv medlem
Så är det säkert, men butiken ger 6 månaders garanti. Nu har jag inte köpt något från MPB men har såld en del och det har fungerat smidigt.
Jag har för närvarande FZ1000 II och har även haft version 1 oxå sedan den lanserades. Jag har varit mycket nöjd med dessa kameror och kan lova dig att du inte kommer att bli besviken när du hittar en sådan. FZ1000 var med en vecka i Tanzania för några år sedan och jag kom hem med bilder och video som jag inte trodde vara möjliga med annat än en system kamera med långt tele. Jag körde där uteslutande med iZoom vilket ger 800mm i längsta läget som där gav perfekt resultat. :)
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Tack för din kommentar!

Det var roligt att göra, det är inte så lätt att välja den "rätta" kameran innan man väl har den i hand och kan testa själv.

Du får gärna visa några av dina bilder du tagit med FZ1000 I.

Hur upplever du kameran i sämre ljusförhållanden som här i Sverige under höst och vinter?

Jag har för närvarande FZ1000 II och har även haft version 1 oxå sedan den lanserades. Jag har varit mycket nöjd med dessa kameror och kan lova dig att du inte kommer att bli besviken när du hittar en sådan. FZ1000 var med en vecka i Tanzania för några år sedan och jag kom hem med bilder och video som jag inte trodde vara möjliga med annat än en system kamera med långt tele. Jag körde där uteslutande med iZoom vilket ger 800mm i längsta läget som där gav perfekt resultat. :)
 

perhel

Aktiv medlem
Tack för din kommentar!

Det var roligt att göra, det är inte så lätt att välja den "rätta" kameran innan man väl har den i hand och kan testa själv.

Du får gärna visa några av dina bilder du tagit med FZ1000 I.

Hur upplever du kameran i sämre ljusförhållanden som här i Sverige under höst och vinter?
Här är några bilder från FZ1000 :)
 

Bilagor

perhel

Aktiv medlem
Alla bilderna är tagna med iZoom 800mm, fjärilen måttligt red. i PS
Sorterar inte bilderna efter ljusförhållanden så jag kan inte visa spec. men oavsett vilken kamera så gäller ju att "måla med ljuset"
Här finns det mesta om FZ1000 ver.1 även ex.bilder
 
ANNONS