Annons

Byta glaset på toppdisplay Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag råkade till slut att spräcka glaset på toppdisplayen på min Canon. Kamerans ålder och ekonomiska värde ger mig att skicka på reparation inte är på tanke. Så jag började googla och hittade att detta byter man lätt själv. Finns många YouTube-snuttar om detta. Det hänvisas också till att man kan köpa delarna för någon hundring från Kina, och sedan vänta i en massa veckor innan paketet landar här hemma. Med lite frakt, moms och tull på toppen.

Jag började tveka eftersom ingen Kines jag hittade sålde originaldelar. Så jag googlade vidare och hittade en supportsida på Canon (https://www.canon.se/support/psc/). Där fanns en mail-adress som jag skickade en fråga till. Svar inom några timmar, och jo för tusan, visst kunde jag få reservdelar den vägen. Swisha 84 kronor så skickar de med posten.

Nu har jag nyss swishat, och sitter och hoppas att de kommer fram som de ska. På några dagar. Sedan blir det till att värma och pilla och rengöra innan det är dags att limma fast det nya.

Jag återkommer med mer vartefter det löper på - om det uppstår problem eller blir så enkelt som det ser ut på YT.

Har någon av er här på FS redan gjort detta? Hur gick det för er?

IMG_6285.jpg
 

Modestil

Aktiv medlem
Tack för semi-tipset! Jag behöver en stativgänga till en av mina 1DX. Nu har jag också mejlat deras support.

Lycka till med glasbytet! Vill se hur det går.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Blir väl rött kort på sån misshandel?
Ja, om ”domarn” hade sett när det hände. Men han vände nog ryggen till just då :cool:

Jag vet faktiskt inte hur det gick till, men misstänker att det var när jag dumpade in prylarna i bilen på väg till match. Konstigt dock att jag inte såg det förrän efter match när det var dags att packa ihop
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag råkade till slut att spräcka glaset på toppdisplayen på min Canon. Kamerans ålder och ekonomiska värde ger mig att skicka på reparation inte är på tanke.

Visa bilaga 169306
Jag spräckte samma glas, fast på en Nikon D850. Allt på kameran funkade, bara glaset som sprack. Nikon tog 1046 kronor och 29 öre för att byta. Klart värt, eftersom jag inte gärna pillar med sådant själv. Ganska billigt tycker jag, Canon borde väl inte ta så mycket mer.

Men 84 spänn är ju ännu mer överkomligt...!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte hur det gick till, men misstänker att det var när jag dumpade in prylarna i bilen på väg till match. Konstigt dock att jag inte såg det förrän efter match när det var dags att packa ihop
Ett bevis för riktigheten i Sten-Åkes tes om att toppdisplayer är onödiga. :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
För ett garanterat fult resultat ska du försöka limma glaset. Det bör nog tejpas istället. Kruxet är att hitta en utskuren tejp som passar precis. Har du tur följer en med glaset. Annars kanske plastmodellbyggare kan tipsa hur du ska limma det utan att limmet pressas inåt med fult resultat.
 

Ventures

Aktiv medlem
För ett garanterat fult resultat ska du försöka limma glaset. Det bör nog tejpas istället. Kruxet är att hitta en utskuren tejp som passar precis. Har du tur följer en med glaset. Annars kanske plastmodellbyggare kan tipsa hur du ska limma det utan att limmet pressas inåt med fult resultat.
När jag var inblandad i tillverkning av mobiltelefoner använde vi "dubbelhäftande tejp" där delar skulle limmas ihop. Flytande lim var bannlyst som produktionsmetod.
Det finns olika typer av "adhesiv" för olika ändamål så man får ta reda på vad tillverkarna använt om det ska bli bra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För ett garanterat fult resultat ska du försöka limma glaset. Det bör nog tejpas istället. Kruxet är att hitta en utskuren tejp som passar precis. Har du tur följer en med glaset. Annars kanske plastmodellbyggare kan tipsa hur du ska limma det utan att limmet pressas inåt med fult resultat.
Det ska komma tre saker i kuvertet. När jag skrev ”limma” menade jag såklart den medföljande dubbelhäftande tejpen för 3,75

CB3-7503-000 C 1 TAPE, DOUBLE-SIDED (OLC) ca 3,75 SEK inkl/moms

CB3-7467-000 B 1 FRAME, OLC ca 17,50 SEK inkl/moms

CB3-7470-000 B 1 WINDOW, OLC ca 62,50 SEK inkl/moms
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ett bevis för riktigheten i Sten-Åkes tes om att toppdisplayer är onödiga. :)
Om man hade en fullt mekanisk kamera med tre rattar som förr så hade en glasklädd toppdisplay varit onödig. Men jag gillar min display för där har jag enkelt och överskådligt viss information samlad på ett ställe.

men man kanske skulle ha någon sorts protektor-glas att skruva fast framför. Eller ett motljusskydd? 😜
 

Ventures

Aktiv medlem
Jaså? Det fick jag inte när de bytte spegelhus för några år sedan. Men å andra sidan finns inget behov av det heller. Originalet sitter kvar och är i gott skick
Jag bytte spegelhus (Nikon) och kameran såg ut som ny när den kom tillbaka. Kostade visserligen dubbelt mot kostnadsförslaget.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu, första dagen efter helgen kom posten från Canon. Tre små saker i ett bubbelkuvert i ett vanligt C4-kuvert.
Bra början. Ett steg närmare målet.

AF22804D-478B-4154-9EA3-52267DB6F57C.jpeg
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det gick smidigt att få ihop det. Höll dock på att gå åt pipan när den dubbelhäftande tejpen skulle sättas fast runt glaset. Det blev lite snett först, och när jag skulle rätta till var det nära att det blev en enda tejp-boll av hela skiten. Lite svettigt, men det gick.

Min hårtork går att ställa värmen på. Jag körde med typ 60, 70 grader.
Värmde på en liten stund och bände med en vass kniv i kanten.
Först lossade prydnadsramen. Och sedan med lite mer värme kom även glaset.
Pillra rent från gamla limrester.
Sätta tejpen på glaset och passa in glaset på plats. Pressa å värm med fingrarna en stund. Sedan på med prydnandsramen. Den snäppte först inte fast av sig själv, då jag fick övertyga den med spetsen på en mejsel.026A9394-5402-42C4-B04F-0B2F1A2F9CEA.jpeg52BB902B-FD51-416B-81D1-CB250AA7BF88.jpeg4735CFE1-FBAF-46EF-A72B-90F848D3D857.jpeg94A1EAAD-98BA-4C92-8B0E-D6797F8F4427.jpegB40F1EDA-0C2C-4E2F-A5B5-E39934A01A43.jpeg
 
Senast ändrad:

Miniseven

Aktiv medlem
Grattis till en lyckad operation! Jag har också gjort den men på den jag köpte fanns redan limmet på glaset från början. Man känner sig alltid nöjd när man fixat något på kameran själv.
Tommy L
 
ANNONS