Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D/5D eller Nikon D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Jag känner att jag skulle behöva lite köpråd inför mitt kommande kameraköp. Jag har idag en gammal Canon 10d med ett trasigt Sigma 18-50/2.8 som ska fasas ut (reservhus, misstänker att man inte får något för det iaf). Jag har även haft en 550EX och ett Sigma 70-200/2.8 som jag har sålt till förmån för nya grejer.

Användningsområdet är framförallt resefotande (människor och landskap) samt porträtt på hemmaplan. Har även planer på att skaffa en enklare studio hemma och kommer då använda kameran till detta också. När det kommer till studiobitarna så har jag tänkt mig ett Elinchrom d-lite2 to go-kit om det nu kan ha någon inverkan (samt diverse tillbehör). Det jag idag inte gillar med min 10d är tiden från start till första bild samt slöheten då det kommer till att visa foton.

Jag har en resa inbokad till USA om ett par veckor så har jag tänkt handla det mesta där, Canons cashback har dock gjort att det kan vara intressant att köpa lite av sakerna på hemmaplan (tex Kamera och blixt i paket 1)

Följande är det som jag står och väljer mellan idag, jag är tacksam för synpunkter på alla håll och kanter.

Paket 1
==============
Canon 40d
Vertikalgrepp
17-55/2.8 IS
85/1.8
580EXII

Prislapp 21500, garanti på kamerahus samt på blixten

Paket 2
==============
Canon 5d
Vertikalgrepp
24-105/4L IS
135/2L
430EX

Prislapp 29600 inkl garanti på objektiven (Canons världsgaranti)

Paket 3
==============
Nikon d300
Vertikalgrepp
17-55/2.8
85/1.8
SB-600

Prislapp 26200, ingen garanti (eller har Nikon världsgaranti på sina grejer?)


Paket 1 känns billigt, ger mig en kamera som jag är van att använda (tänker på 10d), Ett allroundobjektiv med IS och 2.8 som största bländare samt en fetare blixt (dock fundersam på huruvida jag verkligen behöver en 580ex). 85/1.8 lär väl dock inte vara i samma klass som ett 135/2L på en 5d...

Paket 2 är det som lockar mig mest om man bortser från prislappen, känns som mycket pengar men räknar med att grejerna kommer hålla ett par år. Min 10d har jag trots allt haft i snart 4.5 år och kvalitemässigt så är jag nöjd med fotografierna. Fungerar ett 24-105/4L för porträtt eller känns det begränsat med 4 som största bländare? 135/2L är vad jag förstår helt underbart till just detta men blir kanske lite väl mycket för helkropp? Iso 50 kan kanske vara använtbart i en begränsad hemmastudio med ljus som studsar överallt. Dock lite tråkigt med en kamera som troligen kommer ersättas av en ny modell inom kort.

Paket 3 finns med bara för att jag inte vill stirra mig blind på Canon, kanske är Nikon vassare idag och passar mina behov bättre än vad de gjorde när jag köpte min 10d? Nackdelen är att jag kommer ha en 10d utan objektiv (inget reservhus), ingen garanti på varken hus eller objektiv. Misstänker att byggkvaliten och känslan är bättre i Nikonhuset än en Canon 40d.

Vad säger ni? Är jag på rätt väg eller har ni några andra tips och tankar ang. detta?
 
displayen på Nikon d300 är en dröm att jobba med, slår alla canons skärmar.

Den funkar att faktiskt bedömma bilderna riktigt bra på.

Nikon har en fenomenalt bra blixtstyrning, vilket gör att du kan styra externa blixtar trådlöst med den inbyggda blixten i kameran. Detta använder jag OFTA när jag fotar porträtt//bröllop ute i det fria, och ställer upp en externblixt med paraply. Då fungerar de som en "studioblixt" fast men kan använda TTL, vilket är nice.

Tittar man sen tillbaka i tiden, så är Nikon mer pigga på att släppa firmware uppdtaeringar än vad Canon är, det tycker jag är schysst.

Autofokusen är grym på d300, och det gillar jag som jobbar i studio, för jag har ofta det ganska mörkt i studion, och ofta har mina vänner svårt att sätta fokus i det dunkla hjälpljuset från mina studioblixtar.

d300 är den kameran om kom ut på marknaden senast av dina val, dvs den är betydligt "modernare" än exvis canon 5d.


Jag använder min kamera i studio//på resande fot// och som familjefotograf, och jag kan bara starkt rekommendera nikon D300 utifrån mina behov.


fördelen med canon är väl att den kan gå ner till iso 100, vilket är en fördel i studion.

jag skulle nog skippat canon 5D, just för att den är "gammal" men du kommer bli nöjd oavsett om du väljer canon 40d eller d300, bägge är bra kameror, men de har lite olika fördelar.
 
En efterföljare till 5D kommer i september enligt Swefo viklet gör att värdet på en idag ny 5D rasar fort. Kände på den senast igår och mitt intryck är nu liksom när den var ny, en 20D med fler pixlar och större display. Att betala över 20 000 kr och få ett budgethus känns inget vidare. Att bildkvaliten är bäst av de tre är en sak men kameran måste också vara tilltatalande att arbeta med. 40D har samma känsla men fler funktioner som livewiev m m. Bästa huset har D300 samt de bästa funktionerna. Enligt test i Elektronikvärlden i veckan har D300 också bättre upplösning än 40D (vilket inte är så konstigt, 12.2 MP mot 10MP). Själv har jag en Canon 1Dmk2 men överväger att byta till D300, just på grund av att Canon inte har någon modell med D300 spec till rimlig peng (man får två D300 för en 1Dmk3!). Vill man ha hög upplösning, bra prestanda och ett professionellt hus (tätning, tålighet och ergonomi) finns bara en kamera. Tyvärr har Nikon ingen 300/4 med VR vilket gör att jag fortfarande funderar...
 
Jag tycker paket 1 är vettigast men byt ut 580 EX mot 430 EX. Man märker nästan ingen skillnad på dessa blixtar vid normalt bruk, båda är starka och rejäla.

Köp huset här och resten i USA så blir det inget strul med garantier.

Jag har en 5D och en 40D och tycker bättre om den senare som allround men bäst om 5D i studio. Båda klarar alla uppgifterna du vill ha den till bra.
 
Paket 1 ser bra ut, men ger tips på små förändringar

40D med vertikalgrepp

EF-s 10-22
EF 50 1.4
EF 100 2.8 makro

580EX med blixtsladd OC-E3 (vädertätad)
+ ngn diffusor ur Lumiquest sortiment, Promax är kanoners.

22k går det paketet på, köp endast kamerahuset hemma, det övriga har du ju USA-garanti (världsgaranti) på.

Du kan ju köra precis samma uppsättning ur Nikon's sortiment men blir cirka 40 procent dyrare, dock är ju D300 en bättre kamera så kan vara värt det, men finns mkt annat här i världen man vill göra.

85 1.8 är ju en väldigt fin optik men lite för långt enligt mig för porträtt. Ett makro och ett räjält vidvinkel är väldigt trevligt på resor, Canon's makro objektiv har ju en väldigt bra USM motor som fungerar ypperligt ner till 1:1 i ljusa kontrastrika miljöer.
 
Jag är i samma situation och har följande argument för respektive modell.

40D:
+Billigast,
+bra normalzoom med IS till vettigt pris (17-55/2,8)
+bra och "billig" telezoom med IS i 70-200/4
-liten sökare

5D:
+Stor och ljus sökare
+FF
+Ingen skenbar rännviddsförlängning
+Många fina objektiv, t.ex. 70-200/4 och 24-70/2,8.
-Pris, speciellt inkl ett par bra objektiv
-Trög AF jämfört med de andra

D300:
+Bästa ergonomin i mitt tycke
+Displayen
+Bästa autofokusen
+Stabilare byggd än 40D, verkar tåla lite hårdare användning bättre (stötar, fukt etc).
-Många bra objektiv men sällan till rimligt pris. 17-55/2,8 saknar VR och kostar ett par tusen mer än Canons trots att den senare har IS. Inte heller någon motsvarighet till 70-200/4 utan bara 2,8VR och "konsumentzoomar" med bländare 4-5,6.

En D300 med 17-55 och 70-200 blir lika dyr som 5D med 24-70/2,8 och 70-200/4 IS. En 40D med 17-55 och 70-200/4 kostar 10k mindre. Man kan idag köpa en 5D för runt 15000kr ex moms, en D300 för 12500kr. Med cashback från Canon blir skillnaden bara en tusenlapp på kamerahusen, en skillnad som gott och väl kompenseras av prisskillnaden på optiken (till Canons fördel).

Ytterligare ett alternativ är en 400D som finns till mycket bra pris nu när den är på väg ut samt 17-55/2,8 bara för att ha en kamera i sommar. Då kan jag med gott mod byta upp mig till nästa sommar till en 5Dmk2. 400D är liten och nätt men nästan för liten och nätt för mig, trots att jag har små händer.
 
Emil-G skrev:
Jag är i samma situation och har följande argument för respektive modell.

40D:
+Billigast,
+bra normalzoom med IS till vettigt pris (17-55/2,8)
+bra och "billig" telezoom med IS i 70-200/4
-liten sökare

5D:
+Stor och ljus sökare
+FF
+Ingen skenbar rännviddsförlängning
+Många fina objektiv, t.ex. 70-200/4 och 24-70/2,8.
-Pris, speciellt inkl ett par bra objektiv
-Trög AF jämfört med de andra

D300:
+Bästa ergonomin i mitt tycke
+Displayen
+Bästa autofokusen
+Stabilare byggd än 40D, verkar tåla lite hårdare användning bättre (stötar, fukt etc).
-Många bra objektiv men sällan till rimligt pris. 17-55/2,8 saknar VR och kostar ett par tusen mer än Canons trots att den senare har IS. Inte heller någon motsvarighet till 70-200/4 utan bara 2,8VR och "konsumentzoomar" med bländare 4-5,6.

En D300 med 17-55 och 70-200 blir lika dyr som 5D med 24-70/2,8 och 70-200/4 IS. En 40D med 17-55 och 70-200/4 kostar 10k mindre. Man kan idag köpa en 5D för runt 15000kr ex moms, en D300 för 12500kr. Med cashback från Canon blir skillnaden bara en tusenlapp på kamerahusen, en skillnad som gott och väl kompenseras av prisskillnaden på optiken (till Canons fördel).

Ytterligare ett alternativ är en 400D som finns till mycket bra pris nu när den är på väg ut samt 17-55/2,8 bara för att ha en kamera i sommar. Då kan jag med gott mod byta upp mig till nästa sommar till en 5Dmk2. 400D är liten och nätt men nästan för liten och nätt för mig, trots att jag har små händer.

Spot on!
Känns som att man kan vända och vrida det här fram och tillbaks hur många gånger som helst. Det enda som jag är helt säker på är att jag kommer få en mer kompetent kamera än vad jag har haft innan. :)

Lite förvånad är jag att ingen talar riktigt varmt för paket2 med en 5d och de två objektiven... för visst är väl ett 24-105/4L ett perfekt allroundobjektiv på en 5d. Visst, bländare 4 är väl inte perfekt men med IS och på en kamera med mycket bra brusegenskaper så är det väldigt nära.
 
5D

Har en 20D och en 5D men jobbar mest med 5:an.
Jag använder den mest för reklam/produkt och modell/bröllop. Använder Eos 24-105/4L, 200/2,8IIL.
Macro 50/2,5.
Helt Ok för mig och mina kunder.
Har gjort många stora bilder med den. Just nu jobbar jag med blommor i studio i svartvitt och ska lägga på ett kornbrus för att mildra renheten i bilderna!
Jobbar även med den ute i tuffa miljöer samt i skitiga industrier och hanterar den som jag alltid gjort med kameror - med förnuft
 
Efter mycket funderande fram och tillbaks så har jag fastnat för följande paket, vad säger ni om grejerna?

Nikon D300
Batterigrepp
Nikon 16-85 (känns som ett bra reseobjektiv)
Nikon 85/1,8 (perfekt för porträtt)
Nikon 50/1,8 (ev. 50/1,4 - perfekt för porträtt)
2 st SB-600 (extra belysning tillsammans med studioblixtar samt smidigt att plocka med ut)

Detta har jag tänkt att använda tillsammans med ett Elinchrom D-lite2 samt Elinchrom Skyport för att trigga en SB-600 som i sin tur får D-lite-blixtrarna att slå.

Tror ni att man kommer ångra att man valde två SB-600 och inte två st SB-800 eller en av varje? Kanske är smidigt att koppla ihop Skyporten med SB-800?
 
ANNONS