Annons

[Canon] 7D Mark II eller D90, hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)
De fokuseringsfelaktigheter jag har råkat ut för har gått att fixa med de justeringar som de byggde in i spegelhusen.
De spegellösa har sina fördelar, men de är inte bäst på allt. Jag tillgriper fortfarande mina olika 1DX i en del sammanhang, trots att jag nu skaffat en R3 också.
Problemet i mitt (och flera andras) fall var att det inte var konstant fokusfel. Ibland var det framför, ibland bakom etc. Då går det inte att justera. Hade ändå kameran inne hos Canon för justering ihop med objektiv mm.
 
Då blir det rätt hopplöst. Canon har ju erfarenhet av sånt, så det kan man tycka de borde kunnat hantera. När man en gång konstruerade kameran 1D Mark III var de så fokuserade (!) på att fokuseringen skulle gå snabbt, att de mer eller mindre glömde bort att devisen "fort men fel" inte gör någon glad.
Men de tekniker som lärde sig det den hårda vägen är kanske inte kvar nu...
 
För vissa kanske det är en mindre sak men för mig är EOS R7 ett nytt system.

Det är ju RF fattning och för att köra med EF/EF-S objektiv som min väska i majoritet består av så behöver jag en adapter. Så är det ju inte om det kommer till D90 men visst... en adapter och det är löst och helt plötsligt är man öppen för fler marknader vad gäller objektiv mm. (så att säga)

Sant. Visserligrn lär R7 med adapter till EF ge mer pålitlig AF med Canon EF objektiv än ett annat märke med adapter men med adapter är man mer öppen för att byta system till ett annat som funkar med EF adapter. Det gör ju bl a Sony E/FE och Nikon Z och även Panasonic (fast med mjligt undantag av S5II enbart med AF-S).
 
ANNONS