Annons

Cyberphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Så Cyberphoto sålde inte telefonerna i butiken eller på nätet utan skickade vidare till annat företag?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så Cyberphoto sålde inte telefonerna i butiken eller på nätet utan skickade vidare till annat företag?
Så har jag förstått det, köparen var ett bolag i Danmark. Och Cyberphoto hanterade aldrig några telefoner, de påstås ha levererats direkt från det företag C köpte av till det bolag C sålde till.
 

lonian

Aktiv medlem
Så har jag förstått det, köparen var ett bolag i Danmark. Och Cyberphoto hanterade aldrig några telefoner, de påstås ha levererats direkt från det företag C köpte av till det bolag C sålde till.
Är det vanligt sätt att tjäna pengar på? Man kan tycka att köparen i Danmark kunde ha handlat direkt från första företaget.
 

Gurra89

Medlem
Är det vanligt sätt att tjäna pengar på? Man kan tycka att köparen i Danmark kunde ha handlat direkt från första företaget.
I just det här fallet (Cyberphoto köpte elektronik av Sisu Net) handlade det om att Sisu Net hade fått sitt skattekonto låst av Skv oktober 2019 efter misstankar om att Sisu Net ägnade sig åt momsbedrägeri.
SIsu Net svarade då genom att sluta exportera telefoner och hittade istället ett antal svenska företag som kunde sköta exporten i deras ställe. Sisu Net började importera telefoner från andra EU-länder och kunde på det sättet tillgodogöra sig saldot på sitt skattekonto (tidigare överkommen brottsvinst) trots att det var låst för uttag. Detta skedde inför ögonen på Skatteverket under pågående revision av Sisu Net.

Med ekobrottstermer heter det att Sisu Net gick över från att vara broker till att vara buffer efter att Skatteverket låste deras skattekonto. Cyberphoto tog över deras roll som broker.
 

Gurra89

Medlem
Är det vanligt sätt att tjäna pengar på? Man kan tycka att köparen i Danmark kunde ha handlat direkt från första företaget.
Det har dock även funnits legal partihandel med mobiltelefoner.

I samband med det första rättegången i mobilhärvan förklarade Brightstars VD att Apple krävde att deras distributörer sålde orimligt stora volymer och samtidigt lockade med bonusar om de överträffade säljkraven.

Därigenom blev det lönsamt för distributörerna att ta in stora partier och sälja av delar av dessa med väldigt liten marginal. Det blev ändå en bra affär genom bonusystemet.

Denna förklaring skall givetvis tas med en nypa salt eftersom den kom från VD:n på säljföretaget Brightstar som var pressad av pågående granskning från Skatteverket. Brightstar valde ju senare att konkursa av sin svenska verksamhet.

Partihandel må ha förekommit tidigare, men knappast med så många onödiga mellanhänder som det var när mobilhärvan peakade 2019-2020.
Varje företag som tillfälligt äger ett parti norpar på marginalen mellan fabrik och prismedvetna kunder. Lägg till kostnader för transport, lagerhållning, försäkring samt stöldrisk i samtliga led. Gränsöverskridande handel medför även valutarisk.
 
Senast ändrad:

netstorm

Aktiv medlem
Tolkar jag det rätt att Cyberphoto handlat för 223 miljoner? Inkl. eller exkl. moms? Hänger det ihop med deras rekordår och en ny "hemlig" affärsmodell?

 

Falumas

Aktiv medlem
Dom flesta ehandlare hade väldigt bra år under pandemin och många kunder såg fördelarna och fortsatte efter pandemin att I mycket större grad handla online.
Jag har besökt butiker 2 gånger i år och det var matvarubutiker. Handlar allt på nätet numera. Framför allt mat blir så mycket bättre online, frukt och grönt kan man sällan hitta i butik så bra som det som levereras hem.
 

Gurra89

Medlem
Tolkar jag det rätt att Cyberphoto handlat för 223 miljoner? Inkl. eller exkl. moms? Hänger det ihop med deras rekordår och en ny "hemlig" affärsmodell?

Beloppen i diagrammet är förmodligen inkl moms.
Det står i skattebeslutet för leverantören SIsu Net att deras försäljning till Cyberphoto jan-okt 2020 var 215 milj kr inkl 43 milj kr moms. Statens krav som nu riktas mot Cyberphoto gäller dock bara 30 miljoner. Verkar som om Skatteverket skrivit ned deras skuld till ett belopp de kan betala utan att gå i konkurs.
Skattebeslutet mot Cyberphoto är under sekretess, förvaltningsrätten kanske offentliggör det så småningom.

Cyberphotos omsättningsexplosion 2020/2021 berodde enbart på att de gav sig in i partihandel med mobiltelefoner (mobilhärvan). Deras omsättning ligger normalt på 300 miljoner, men just detta år fördubblades den.

Cyberphotos problem är att de är profilerade i en bransch (fsg av kamerautrustning) som omsätter allt mindre till en minskande kundgrupp. Det är väl just detta som gör att de går i taket över beslutet. De kommer behöva soliditeten till att utveckla nya affärsområden.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Beloppen i diagrammet är förmodligen inkl moms.
Det står i skattebeslutet för leverantören SIsu Net att deras försäljning till Cyberphoto jan-okt 2020 var 215 milj kr inkl 43 milj kr moms. Statens krav som nu riktas mot Cyberphoto gäller dock bara 30 miljoner. Verkar som om Skatteverket skrivit ned deras skuld till ett belopp de kan betala utan att gå i konkurs.
Skattebeslutet mot Cyberphoto är under sekretess, förvaltningsrätten kanske offentliggör det så småningom.

Cyberphotos omsättningsexplosion 2020/2021 berodde enbart på att de gav sig in i partihandel med mobiltelefoner (mobilhärvan). Deras omsättning ligger normalt på 300 miljoner, men just detta år fördubblades den.

Cyberphotos problem är att de är profilerade i en bransch (fsg av kamerautrustning) som omsätter allt mindre till en minskande kundgrupp. Det är väl just detta som gör att de går i taket över beslutet. De kommer behöva soliditeten till att utveckla nya affärsområden.
Vem är du Gustav?
/Nyfikne Janne🤠
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Några uppdateringar kring det här? Hur tänker ni som planerar större köp nu? Jag tänker på garanti/service osv 1-3 år framåt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Varför inte använda Klarna med betalning efter leverans? Skulle det gå åt pipsvängen med Cyberphoto så är väl pengarna säkra vid ett eventuellt köp i fel tidpunkt.

Jag gissar att det är nu som C behöver sälja som mest för att kunna hantera skatteverkets krav. Men jag har kanske fel som bara tänker i banor om vanlig ekonomi och inte är insatt i företagsekonomi i den högre skolan.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag gissar att det är nu som C behöver sälja som mest för att kunna hantera skatteverkets krav. Men jag har kanske fel som bara tänker i banor om vanlig ekonomi och inte är insatt i företagsekonomi i den högre skolan.
Så är det givetvis att dom förmodligen behöver mer pengar nu än någonsin, men köpare brukar värdera stabilitet högre än sådan solidaritet. Sedan är det väl dessutom oklart om dom är värda sådan solidaritet, med den informationen jag har kan jag inte avgöra huruvida dom borde förstått att dom hjälpte organiserad brottslighet eller inte som kostade Sverige miljardbelopp.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Du har rätt i att om de agerat medvetet om bedrägeri så är de inte värda några sympatier. Det håller jag fullständigt med om. Frågan är om de visste vad de gjorde var olagligt och kriminellt. Har de blivit dömda för detta?
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Garantin och servicen har man ju med tillverkaren och inte Cyberphoto - så det borde väl inte vara några problem?
Men man har väl garantiärenden/reklamation osv med butiken man köpt också? Eller har jag missförstått hur det fungerar? :D Varför ska en butik ens skriva "1 års garanti" om det inte spelar någon roll?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men man har väl garantiärenden/reklamation osv med butiken man köpt också? Eller har jag missförstått hur det fungerar? :D Varför ska en butik ens skriva "1 års garanti" om det inte spelar någon roll?
Du har alltid reklamationsrätt enligt lag (som konsument), men skulle butiken försvinna så gäller den även bakåt i distributionskedjan, även om det kan bli struligare.

Vad gäller garanti så lämnar kameratillverkarna normalt sett minst ett års garanti, men den gäller ju direkt hos tillverkaren/distributören. Jag kan inte påminna mig att Cyberphoto generellt gör några egna garantiutfästelser för nya produkter?

Begagnatgaranti (liksom reklamtionsrätt på sådana varor) är det som blir knepigast om den man har köpt av försvinner, eftersom det inte finns någon bakåt att kontakta då.

Sedan ska ju sägas att det är rätt ovanligt att nya kameraprylar går sönder långt senare och det inte är klantskallen som hållt i dem som är skyldig. Tillverkningsfel visar sig oftast relativt snart, även om det har funnits undantag. En del av dem har tillverkaren tagit på goodwill även efter att reklamationsrätt och garantier utgått när det har varit uppenbara typfel.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Du har alltid reklamationsrätt enligt lag (som konsument), men skulle butiken försvinna så gäller den även bakåt i distributionskedjan, även om det kan bli struligare.

Vad gäller garanti så lämnar kameratillverkarna normalt sett minst ett års garanti, men den gäller ju direkt hos tillverkaren/distributören. Jag kan inte påminna mig att Cyberphoto generellt gör några egna garantiutfästelser för nya produkter?

Begagnatgaranti (liksom reklamtionsrätt på sådana varor) är det som blir knepigast om den man har köpt av försvinner, eftersom det inte finns någon bakåt att kontakta då.

Sedan ska ju sägas att det är rätt ovanligt att nya kameraprylar går sönder långt senare och det inte är klantskallen som hållt i dem som är skyldig. Tillverkningsfel visar sig oftast relativt snart, även om det har funnits undantag. En del av dem har tillverkaren tagit på goodwill även efter att reklamationsrätt och garantier utgått när det har varit uppenbara typfel.
Så man bör inte vara orolig att handla från t.ex Cyberphoto så länge man får hem kameran liksom? ;D
 

PMD

Aktiv medlem
Garantin och servicen har man ju med tillverkaren och inte Cyberphoto - så det borde väl inte vara några problem?
Då är det tillverkarens garanti som gäller. Det kan vara sämre eller bättre än konsumentköplagen, men vanligast tror jag är att garantier utställda av tillverkare gäller i ett år, och ibland i två år.
Reklamation enligt konsumentköplagen kan man göra i upp till tre år efter köptillfället. Då reklamerar man mot säljaren.
 
ANNONS