Annons

Du får bara välja ett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Comanche

Aktiv medlem
Vad blir din trogna objektiv som du skulle ta med dig överallt?

För min del så har jag verkligen fastnat för Nikkor 35mm f/2D.
 

törnan

Aktiv medlem
Mitt 200-400 är nog det som drar in mest pengar så det får nog bli det, ska jag utgå enbart från vilket jag tycker om att använda så blir det nog kanske mitt 85 1.4.
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Ah...🤔 Svårt. Just nu använder jag mitt Laowa 65mm 2x macro (aps-c) för det mesta men sen älskar jag bilderna från mitt Sigma 135mm... Fast den är ju något jobbigare att kånka runt på.
 

martley

Aktiv medlem
Jag är lite förvånad över att inte 50mm dykt upp tidigare, det är ju det objektivet alla "måste ha". Jag har ett, och jag har verkligen ansträngt mig att använda det, men det är varken vidvinkel eller tele utan alldeles för mycket medelvärde tycker jag, och jag är väl helt enkelt för lat för att springa fram och tillbaka för att hitta rätt bildvinkel och för bortskämd med zoomarna, så mitt val blir det EF-S 18-135mm 1:3.5-5.6 IS STM som är det som oftast sitter på min kamera, men jag respekterar förstås alla andras val. På andra plats men ganska långt efter och lite motsägelsefult till resonemanget ovan kommer nog EF-S 24mm 1:2.8 STM "pancake" eftersom kameran då blir väldigt hanterbar, snudd på "pocket", och objektivet är ganska ljusstarkt.
 

Makten

Aktiv medlem
Fuji GF 50/3,5 utan tvekan. Motsvarar ett 35/2,5 på FF som man beskär till 4:3.

Trots att jag har en bunt ljusstarkare och "bättre" (tveksamt) objektiv så väljer jag nästan alltid 50:an för att den är liten, ger trevlig bildvinkel och är optiskt fantastisk. Har inget behov av att kunna fota "allt", utan det är snarare en fördel för mig att vara begränsad till en brännvidd. Det gör mig mer kreativ och jag slipper fundera på vad jag ska välja ur väskan.

50 mm på FF däremot har jag väldigt svårt för. Alltid lite för snävt på höjden.
 

Comanche

Aktiv medlem
Jag är lite förvånad över att inte 50mm dykt upp tidigare, det är ju det objektivet alla "måste ha". Jag har ett, och jag har verkligen ansträngt mig att använda det, men det är varken vidvinkel eller tele utan alldeles för mycket medelvärde tycker jag, och jag är väl helt enkelt för lat för att springa fram och tillbaka för att hitta rätt bildvinkel och för bortskämd med zoomarna, så mitt val blir det EF-S 18-135mm 1:3.5-5.6 IS STM som är det som oftast sitter på min kamera, men jag respekterar förstås alla andras val. På andra plats men ganska långt efter och lite motsägelsefult till resonemanget ovan kommer nog EF-S 24mm 1:2.8 STM "pancake" eftersom kameran då blir väldigt hanterbar, snudd på "pocket", och objektivet är ganska ljusstarkt.
Jag tycker 35an är väldigt flexibel, jag hade en 50mm 1.8 men den sålde jag direkt efter att jag skaffade 35mm. Vill jag skjuta i 50 kan jag alltid ställa om till DX och få 52,5mm vilket är tillräckligt nära för att inte behöva bära på extra objektiv.
 

Comanche

Aktiv medlem
Ah...🤔 Svårt. Just nu använder jag mitt Laowa 65mm 2x macro (aps-c) för det mesta men sen älskar jag bilderna från mitt Sigma 135mm... Fast den är ju något jobbigare att kånka runt på.
Jag vill verkligen ha en 135mm, letar just nu efter en Nikkor 135 2.8 för jag vill testa det när jag är ute och fotar i stan. Då kan jag få lite mer distans.
 

martley

Aktiv medlem
Jag tycker 35an är väldigt flexibel, jag hade en 50mm 1.8 men den sålde jag direkt efter att jag skaffade 35mm. Vill jag skjuta i 50 kan jag alltid ställa om till DX och få 52,5mm vilket är tillräckligt nära för att inte behöva bära på extra objektiv.
Mitt 24mm motsvarar, med Canons cropfaktor, ca 38mm omräknat för FF, så det ligger ganska nära din 35:a, så jag förstår vad du menar. Den Olympus XA jag hade för länge sedan hade en fast 35mm-optik.
 

apersson850

Aktiv medlem
jag använder aldrig mer än ett objektiv. I taget. Hela finessen med systemkameror är att man väljer ett objektiv, tills man väljer ett annat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är visserligen 100-400 jag använder mest, men skulle jag bara få använda en brännvidd så skulle det vara motsvarande 35 mm på FF. Och då är jag ganska förtjust i Fujis 23/1,4.
 
ANNONS