Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterlikna annans tecknade figur - Fristående verk?

Produkter
(logga in för att koppla)

thomasa88

Medlem
Hej, inte en fotofråga, men tänker att ni kanske har koll :)

Fick en (kanske bra) idé om att göra en bild som anspelar på figurerna i låten Snoppen och snippan som sändes på SVT för ett antal år sedan. Jag har efterliknat figurerna, men bytt ut deras kroppar till andra objekt. I övrigt har jag ritat av frisyr, ögon och huvudbonad (inte kalkerat, men försökt rita ganska likt).

Vad tänker ni, är det här för nära originalet för att betraktas som ett fristående verk?
Antar att det skulle bli bättre om jag ritade ögonen i egen stil och egna huvudbonader? (Men borde kunna behålla kropparnas färger - grönt resp. gult?)

Original: https://www.google.com/search?q=snoppen+snippan&tbm=isch
 
Senast ändrad:

JerryN

Avslutat medlemskap
Ironin i att du kopierar ngn annans verk, men förser din bild med ett rött kryss för att ingen skall kopiera din bild.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag är tveksam till om man ska engagera sig i diskussioner skapade av uppenbart fejkade konton. Det strider mot FS användarregler att registrera sig under påhittat namn.

Citat:
”Du får endast registrera ett konto och det skall vara i ditt riktiga namn.”

Den här personen har ju inte ens ansträngt sig att fejka ett trovärdigt namn.

Att sedan ämnet inte har med foto att göra, det gör inte saken bättre.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag är tveksam till om man ska engagera sig i diskussioner skapade av uppenbart fejkade konton. Det strider mot FS användarregler att registrera sig under påhittat namn.

Citat:
”Du får endast registrera ett konto och det skall vara i ditt riktiga namn.”

Den här personen har ju inte ens ansträngt sig att fejka ett trovärdigt namn.

Att sedan ämnet inte har med foto att göra, det gör inte saken bättre.
Vart står det att man måste visa sitt verkliga namn?

Jag saknar den tid alla använde sina Nicknames.
 

thomasa88

Medlem
Kopiera annans verk: Jag hade inte tänkt lägga upp min bild alls först, för vill inte bli stämd. Men tänkte att det var lättare att diskutera med ett exempel. Därför försökte jag göra den värdelös för andra, så att den inte skulle spridas och jag skulle råka illa ut.
Men om min "fina" bild är ett upphovsrättsbrott är ju denna det också. Jag tar bort den.

Fejkat namn: Hade ingen aning om att man behövde ha sitt riktiga namn. Har bara handlat från hemsidan förut.

Om någon har en aning om ett bättre forum för ni gärna tipsa.

Jag försöker gräva fram rättighetsägarna till originalgrafiken. Försöker dock hitta lite opartisk åsikter.
 
ANNONS