Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 6D mark II och trådlös styrning av Speedlite EX580 II

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Hej
Jag har en Speedlite EX580 II som jag haft nästan enbart liggande i en väska sedan jag köpte det för några år sedan. Det har aldrig blivit av att jag kommit igång med blixtfotografering ordentligt - och det är ju väldigt synd. Vill komma igång lite mer.

När jag köpte blixten använde jag en kamera med inbyggd blixt och jag har för mig att jag använde den blixten för att styra Speedlite blixten. Gjorde väl mest detta bara lite på skoj när jag testade hemma.

Men idag använder jag en EOS 6D mark II. Nu undrar jag om jag måste ha en separat sändare (eller en extra blixt) för att köra Speedlite trådlöst, eller finns det inbyggd sändare i kameran? 6D ii har ju ingen intern blixt.

Om jag behöver separat sändare... är det i så fall inte mer prisvärt att köpa en till blixt? Sändarna är ju rätt dyra.
 
Jag kör Odin version 1 tillsammans med två 580 II, en 430 och en 550. Om jag bara hade haft en blixt skulle jag nog satsat på Canons egna 600-serie och sändare och sälja 580. Köp inte någon infraröd sändare som i princip bara fungerar inomhus.

Här är annars ett kit
https://aifo.se/sv/shop/varumarken/...multi_5-in-1_receiver_canon_kamera?id=PH15656

 
Jag hade kanske nöjt mig med kabel. Men jag vet ju inte ens vilken kabel som det ska vara... 🤔
 
ANNONS