Annons

Epson och Infocares servicepolitik

Produkter
(logga in för att koppla)

RogerS

Medlem
Vore intressant att höra era erfarenheter av Epsons servicesystem och Infocare / SWEITW kundcenter.

Bakgrund:

Jag har en några år gammal Epson V750 Pro skanner som fungerar oklanderligt, men det känns som att den - på grund av det jag nämner i min fråga nedan till Epsons support - kanske behöver en rengöringsgenomgång. Vad gör man då man bor i Skellefteå? Jo, man kontaktar deras support per mail och ställer sin fråga.

Epson skriver på sin sida: "Hit ringer du när du behöver hjälp, t ex handhavande, reparationer och frågor om drivrutiner." Men eftersom de även anger en e-postadress skriver jag ett mail.

Jag undrade följande:

"Efter att ha skannat ett antal tusen bilder, och regelbundet rengjort skannerglasets undersida, upplever jag nu, trots rent glas, att bilder med starka kontraster/färger uppvisar halo- och ghostfenomen. Kan det bero på att även skannerns linssystem skulle behöva en ordentlig rengöring? Om det är så, var kan jag få en perfekt service när man bor i Skellefteå?"

Jag ville alltså har reda på: 1/ Behöver den rengöras och 2/ Var får jag service för detta?

Det svar jag fick från Epson var:

"För att skicka skannern på service ber vi dig kontakta vår servicepartner Infocare på telefonnummer 0776 700 303."

Ähh… Det var ju inte riktigt det jag ville veta. Så jag mailar tillbaka och skriver:

" Snälla ni! Var vänlig svara på min första fråga först. Är det så att ni/Epson svarar genom någon form av kollektivt call-center som saknar sakkunskap, vidarebefordra då mailet till kunnig person."

Svarade Epson på detta? Jag väntade några veckor, men nej, inget svar.

Jag mailar då till Infocare och eftersom de har ett kontor där jag bor borde det väl vara enkelt att få svar och hjälp.

Jag skriver samma undran till dem (det blir lite upprepning här …):

"Efter kontakt med Epson hänvisades jag till er som för (eventuell) rengöring/service av min skanner Epson V750.

Frågan jag ställde till dem var:

"Efter att ha skannat ett antal tusen bilder, och regelbundet rengjort skannerglasets undersida, upplever jag nu, trots rent glas, att bilder med starka kontraster/färger uppvisar halo- och ghostfenomen. Kan det bero på att även skannerns linssystem skulle behöva en ordentlig rengöring?"

Hur ligger det alltså till; behöver lins- & spegelpaket en översyn och rengöring, tro?

Och - eftersom jag bor i Skellefteå - går det att lämna in maskinen på ert kontor här, så att man slipper utsätta maskinen för Postens omilda hantering?"

Vad får man för svar då från Infocare? Jo, följande totalt intetsägande i princip kopierade information från deras hemsida:

"Du är välkommen att felanmäla din skanner på vår hemsida www.infocare.se under det som där kallas för serviceportal. Skicka sedan in din skanner med postens företagspaket till vår verkstad i Växjö. Bifoga kopia av inköpskvitto om skannern är inom garanti. Är skannern inom garantitiden och felet täcks av garanti kommer enheten åtgärdas och returneras tillbaka till er. Är skannern utanför garanti kommer vi lämna kostnadsförslag på reparationen. Vid retur utan åtgärd eller skrot debiteras endast undersökningsavgift (500 kr + moms) + ev. returfrakt."

Bara blaha-blä. Inget svar på någon av frågorna. Jag hade dessutom upplyst dem om att det inte var ett garantiärende, så varför den överinformationen?

Jag skrev tillbaka:

"Vad trist det är när man inte får svar på en enkel fråga: Epson fick initialt min undran OM det behövs en rengöring/service på denna skanner. Inte ens efter upprepning av frågan gav de ett svar. Jag ställer samma fråga till InfoCare. Inte heller ni ger ett svar.

Det är ju självklart så att man INTE lämnar in en produkt på någon form av kostnadskrävande åtgärd om den är onödig.

Ert svar från er går att läsa på er hemsida."

Jag skriver därför på samma sätt till Infocare som till Epson:

"Är ert svar givet genom någon form av callcenter, vidarebefordra då min fråga till en kunnig person/servicetekniker så jag kan få ett vettigt svar. De som jobbar med de faktiska reparationerna VET hur det ligger till."

Vad svarar Infocare på detta?

"Då tar vi det igen, och det är inte för att vara tjatig utan det är helt enkelt vad som gäller för InfoCare, om ni inte är tillfreds med InfoCares tjänster så får ni eventuellt hitta någon annan som kan besvara er fråga/fixa er service.

Kundtjänsten har ej tillgång till några reservdelspriser och är ej heller teknisk rådgivning/support. Hos InfoCare gör man felanmälan, skickar in sin produkt och därefter får man ett kostnadsförslag (KF) där det framgår vad som är fel samt hur mycket pengar det kostar.

Innan inskicket av produkten måste den felanmälas. Detta görs på www.infocare.se/verkstad. Läs allt, följ instruktionerna och fyll i formuläret. Så småningom kommer en bekräftelse på er order till er e-post innehållandes ert aktivitetsnummer. Märk upp försändelsen med aktivitetsnumret och skicka in produkten (Företagspaket via Posten rekommenderas).

Om det inte finns någon garanti eller försäkring kommer ni att få ett KF efter att produkten har felsökts/diagnostiserats. Vid avböjande av KF returneras produkten utan åtgärd och undersökningsavgift debiteras för hantering/felsök (500:- ex moms) och returfrakt (100:- ex moms)."

Alltså … man blir mållös. Fyra mail och inget vettigt svar.

Man ser en affärsidé i detta; Tjosan vad rika vi blir på maskiner utan fel! Folk måste skicka in dem så att vi kan låtsas att reparerar det som inte behövs. Den kostar 500:- plus avgift för att ta ut avgifter. Vill ni sedan inte att vi gör något som inte behövs blir det ett ickereparationstillägg. I annat fall skrotas prylen och ni får betala ännu mer.

Jag ville ju bara ha svar på om skannerns lins- och spegelsystem behöver rengöras efter så många skanningar.

Så som sagt - vad har ni haft för erfarenheter av dylika ärenden med Epson / Infocare?

(Och - även om det egentligen borde vara en annan tråd - är det någon av er som vet om linssystemet i en Epson V750 behöver rengöras emellanåt?)
 
Jag har varit i kontakt med företaget Infocare som jag sedermera döpt om till InfoDontCare när det gällde en mac som behövde ett hårddiskbyte under garantitiden.

Info(Dont)Care kunde inte hitta något fel och maskinen returnerades till mig och kraschade åter igen hos mig.
Den sändes tillbaka och denna gång kunde det konstateras att hårddisken behövde bytas ut men tyvärr så hade garantitiden gått ut så Apple ersatte inte detta.

Men dom bytte gärna hårddisken åt mig, inga problem. Det hela skulle gå lös på närmare 5000:- för min del.
Behöver jag nämna att jag bad dom skicka tillbaka maskinen och så bytte jag disken själv...!

Info(Dont)care kommer i alla fall jag hålla mig så långt undan det bara går i fortsättningen.
Hade problem med kommunikationen med dom. Dom sade att macen min stod och gick med diagnosticsprogram då den egentligen fortfarande låg kvar på postkontoret. Där den för övrigt låg i 4 veckor innan dom hämtade ut den.

Nu vet ju inte jag om detta är generellt för alla avdelningar av företaget men mitt förtroende har dom i alla fall inte längre.
 
Jag har haft en del att göra med Epson support, ang en skrivare R 1900, jag tänkt att någon gång ta mig samman och detaljerat berätta om detta möte, problemet är att jag då åter kommer bli riktigt förbannad och det tar på krafterna i min ålder.

Jag nöjer mig med att konstatera att det finns bara en sak som är sämre än Epsons telefonsupport, och det är Epsons support via mail. (Men skrivaren är bra)

/ Stefan-H
 
Då är jag i gott sällskap. Epsons support är ett skämt. Då jag frågade något om mina skrivare så hade jag lika gärna kunnat ringa mamma. Men dom avslutar alltid med att fråga om man vill köpa patroner via dom.

Då det gäller rengöring av Scanner, Epson V750, så lotsades jag till Infocare och där var det samma visa som för ovan talare. Ville bara veta om det var möjligt och rådligt att själv lyfta glaset och torka av den immiga insidan. Svaret blev att jag fick skicka in den för kostnadsförslag. Absolut omöjligt att få tala med en tekniker.

Epson support klämde till slut motvilligt fram att det skulle kosta ca 3500:- att få ett nytt glas. Då härsknade jag till och bar in scannern till ett ganska dammfritt badrum, lossade 4 skruvar och putsade bort dimman på insidan av glaset. Detta tog mig 10 minuter och rent blev det.

Slutsats: Oavsett hur många skanner, skrivare du har köpt på dig så räkna inte med ett intresserat bemötande från dem du bitvis avlönat. Men det här verkar vara en allmän policy för de stora leverantörerna.
 
ANNONS