Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter kring 12 månaders fotoutbildning av fotosidans akademi

Produkter
(logga in för att koppla)

JorgenH

Medlem
Hej,

Jag är intresserad av erfarenheterna kring fotosidans akademins 12 månaders fotoutbildning som ges av Emma Svensson och Göran Segeholm. Överväger denna men i avsaknad av en närmare beskrivning och inga "testimonials" av tidigare studenter så tänkte jag att jag ställer frågan här.

Vad är dina erfarenheter av denna utbildning (eller liknande utbildningar som ges av akademin)?

Jörgen
 
Senast ändrad:

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag gick kursomgång nr 2 som slutade för snart 1 år sedan. Jag har bara positivt att säga om kursen. Stor bredd på materialet, allt från studio och ljussättning till fotohistoria, bildanalys och utskrifter. Det är inte en överdrivet teknisk kurs utan mycket mer tanken bakom bilder, visionen, planeringen och genomförandet. Dessutom att titta på varandras bilder, ge och ta kritik osv. En höjdpunkt är alla gästföreläsare som ger väldigt mycket inspiration och insikt i foto som yrke eller konstart osv. Det jag saknar mest när kursen är slut är läxorna som fick en att fotografera mer, inte ta fler bilder men tänka mer foto och ta fler bra bilder. Och så klart gemenskapen i gruppen och se många bra och kreativa bilder.

Hoppas du hoppar på och gillar det.
 

JorgenH

Medlem
Tack Conny! Det var just sådan feedback och erfarenheter som jag hoppades höra. Tack för att du tog dig tid att dela med dig av dina erfarenheter.
 

Micromundus

Aktiv medlem
Jag gick kursen samtidigt med Conny. Jag kan bara instämma i allt som Conny säger. Otrolig bredd på innehållet och det får en verkligen att växa inom andra områden än det man till vardags fotograferar. Fotouppgifterna man fick i uppdrag att genomföra var intressant och utmanande. Kan verkligen rekommendera kursen.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag har gått kurs för Göran för många år sedan.
En av de intressantare delarna var just att man tvingas sätta ord på vad man tycker.
Jag kan bara instämma, Görans delar får en verkligen att fundera och konkretisera, varför man gillar en bild eller inte och sätta ord på det. Det var en stor hjälp för mig att tänka ett par varv till när jag själv fotograferar. Något det är väldigt svårt att själv inse utan den typen av hjälp.

Hoppas du får kul på kursen och lär dig ett och annat.
 

Spunken

Aktiv medlem
Gick kursen som var senast.
Mycket bra, med varierat innehåll som tidigare nämnts.
Det är också största nackdelen, man börjar komma in i ett område så det dags för nästa. Men det hör till sakens natur.

Sedan är kursen helt beroende av din ansträngning. Kan man lägga mer tid och energi på uppgifterna så kommer ens egen utveckling gynnas. Låter kanske självklart, men jag märkte det själv; efter 1/4 av kursen fick jag mycket mindre tid över och det var kännbart hur mycket aha-upplevelse försvann i samband med kursmomenten.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag gick någon sorts utbildning på fotosidan och jag lärde mig ingenting. Det var inte värdelöst, allt var seriöst, men slutresultatet var noll.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag gick någon sorts utbildning på fotosidan och jag lärde mig ingenting. Det var inte värdelöst, allt var seriöst, men slutresultatet var noll.
Det besvarar knappast trådens fråga, eftersom det finns allt mellan gratisgrundkursen och den frågan gäller, som snarast är längst ut i andra änden av skalan.
 

JorgenH

Medlem
Gick kursen som var senast.
Mycket bra, med varierat innehåll som tidigare nämnts.
Det är också största nackdelen, man börjar komma in i ett område så det dags för nästa. Men det hör till sakens natur.

Sedan är kursen helt beroende av din ansträngning. Kan man lägga mer tid och energi på uppgifterna så kommer ens egen utveckling gynnas. Låter kanske självklart, men jag märkte det själv; efter 1/4 av kursen fick jag mycket mindre tid över och det var kännbart hur mycket aha-upplevelse försvann i samband med kursmomenten.
Tack, Anders, för din input! Ja så är det väl ofta att man behöver komma över en viss ansträngningsnivå för att det skall ge resultat. Uppskattar ditt svar
 

TBone

Aktiv medlem
Ni som har gått kursen; hur väl funkar det att inte följa föreläsningar ”live” utan i efterhand? Och hur mycket tid la ni ner per vecka för att få ”bra” utbyte av kursen? Jag är sjukt sugen på att gå den (har varit det varje år den annonserats) men är osäker på om jag har nog med tid…
 
ANNONS