Annons

Etisk filosofi som ej bör läsas av känsliga.

Produkter
(logga in för att koppla)
ulltand skrev:
Eftersom talet PI anses ha oändligt antal decimaler, kan man om man gör det talet digitalt, finna alla dataprogram som någonsin har gjorts, och som kommer att göras. Man kan även hitta alla bilder, alla böcker, alla matrecept osv...
Hängde ni med?
Njae, det räcker inte med oändligt antal decimaler. Du måste även visa att alla kombinationer av ändliga serier kan hittas i den oändliga serien med decimaler.
Jämför med värdet 1/3. Även det talet har oändligt många decimaler, men alla decimaler är 3 om man uttrycker talet med basen 10, dvs. 0.33333333...
Uttrycker man 1/3 trinärt (basen 3) blir det bara en decimal, 1/3 (basen 10) = 0.1 (basen 3).
 
ulltand skrev:
Eftersom talet PI anses ha oändligt antal decimaler, kan man om man gör det talet digitalt, finna alla dataprogram som någonsin har gjorts, och som kommer att göras. Man kan även hitta alla bilder, alla böcker, alla matrecept osv...
Hängde ni med?

Jag oponerar mig! Att pi har ett oändligt antal decimaler implicerar inte att alla tänkbara sekvenser av tal finns med som delsekvenser i den oändliga decimalsekvensen. Man kan mycket väl konstruera en oändlig siffersekvens där en av de genererande reglerna säger att en viss delsekvens inte får förekomma. Jag kommer osökt att tänka på den klassiska felkonklusionen. "Mor kan inte flyga. Stenar kan inte heller flyga. Alltså är mor en sten"

Jag är dessutom övertygad om att det faktum att pi anses ha ett oändligt antal decimaler är ett sådant på grund av att vi använder en för (hyper/hypro-)sfäriska geometrier ogynsam bas i vårt talsystem.

Vill också påpeka att när jag läste filosofi i gymnasiet så ingick logik som en viktig del i ämnet, så jag ser inte varför man skall se logik som icke önskvärd bara för att det set skall vara en filosofisk diskussion.
 
Sorry, Jag uppfattade inlägget som startade tråden som skrivet med en god portion ironi och därav mitt kanske någo mindre seriösa svar. Sorry

BTW. Är det där en filosofisk fråga?
 
På tal om etik, kändisar och filosofi. Får jag utnämna någon till Sveriges största idiot och länka till http://www.expressen.se/index.jsp?d=112&a=155723 för att påpeka den etik som kändisar kan komma undan med.

Tänk att man kan bli kändis på att man ställer upp på nått som egentligen borde idiotförklarar någon, tänk att man bara för att man vart med i ett idiot TV-program som klassas som nöje kan komma undan med en handling som en vanlig människa hade blivit anmälda på plats.

Nu kan jag helt plösligt referera till en bild som klart och tydligt identifierar en människa som jag kallar Sveriges största idiot utan att känna att jag kommer bli anklagad för att vara för oetisk. Samtidigt anklagar jag hela det svenska etik systemet och lagens beskyddare som trots att man vet vem någon är, att han gjort nått olagligt inte redan har gripit honom eller gett honom en ordentlig bot. Jag anklagar även folk som anställer dessa som underhållning på krogar när de vet att dessa inte har någon annan talang än att vara idioter eller anses som bibmbos och att kombinera dessa på en scen kan bara vara till för att få fram en show där någon skall förnedras offentligt.

Troligen gör krogar detta för att sälja mer alkohol, för det är troligen mer nöje i att transporteras medvetslös till akuten för magpumpning än att titta på detta spektakel.

Jo, jag är en smula ironisk och en urspårad tråd kan vara bra för att ventilera lite allt möjligt som kan ha med etik, moral, fotboll och lag att göra.
 
Nu kan jag helt plösligt referera till en bild som klart och tydligt identifierar en människa som jag kallar Sveriges största idiot utan att känna att jag kommer bli anklagad för att vara för oetisk.

Jag tänkte först säga att jag nog trots allt tyckte att du var lite oetisk, men sen såg jag vem det var du skrev om... ;)
 
Nekomy skrev:
...Nu kan jag helt plösligt referera till en bild som klart och tydligt identifierar en människa som jag kallar Sveriges största idiot utan att känna att jag kommer bli anklagad för att vara för oetisk...

Tillbaka till allvaret:

Är inte Sebastian en "doku-såpa"-konstnär som testar gränser? Genom sin handling har han väl visat hur idiotiskt hela doku-såpa genren är? Dessutom får han ju en del stålar och publicitet själv och i och med vi skriver och pratar om honom så har hans konst väl lyckats?

Jag bara undrar...
 
stoltz skrev:
Tillbaka till allvaret:

Är inte Sebastian en "doku-såpa"-konstnär som testar gränser? Genom sin handling har han väl visat hur idiotiskt hela doku-såpa genren är? Dessutom får han ju en del stålar och publicitet själv och i och med vi skriver och pratar om honom så har hans konst väl lyckats?

Jag bara undrar...
Men samtidigt kan man ju stilla fråga sig om det är den typen av konst vi vill ha, där man förnedrar folk genom att slita kläderna av dem på scen? Det är en sak att frivilligt förnedra sig genom att ställa upp i en dokusåpa och en helt annan sak att mot sin vilja bli strippad framför publik.
Själv ser jag inget försvarbart i att förnedra människor för att bevisa att en genre är idiotisk.
 
ANNONS