Annons

Förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

thommym

Aktiv medlem
Det verkar som om intresset för analog/film-fotografering ökat markant. Jag letar efter en förstoringsapparat och kollar Blocket, Tradera, Lauritz m.fl. men det är ganska ödsligt eller så försvinner de snabbt.

Vad finns det för andra ställen där jag kan leta?

Är ute efter en som helst tar både 135- och 120-film och gärna med inbyggda filter för multigrade. Allra helst en Durst M605 color förstås.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag såg en Durst av någon sort hos Kameradoktorn för några dagar sedan när jag bara spanade på begagnatsortimentet i största allmänhet. Noterade inte riktigt vad det var eller om priset var vettigt, men du kan ju se efter vad det var om den är kvar.
 

Buskär

Medlem
Hur stort mörkrum har du?
För rätt person, med relevant utrymme, har jag en Durst 1200 med CLS501 och samtliga tillbehör för allt från småbild till 4x5". Men det är en Stor förstoringsapparat som kräver sitt utrymme. Om förutsättningarna är rätt är det en underbar apparat att arbeta med. Det är fortfarande Kungen bland förstoringsapparater. Och jag har de bästa objektiven - APO Rodagon för alla format.

Hör av dig om det är intressant.
 

thommym

Aktiv medlem
Hur stort mörkrum har du?
För rätt person, med relevant utrymme, har jag en Durst 1200 med CLS501 och samtliga tillbehör för allt från småbild till 4x5". Men det är en Stor förstoringsapparat som kräver sitt utrymme. Om förutsättningarna är rätt är det en underbar apparat att arbeta med. Det är fortfarande Kungen bland förstoringsapparater. Och jag har de bästa objektiven - APO Rodagon för alla format.

Hör av dig om det är intressant.
Jag har utrymme så det räcker, c:a 20 kvadrat. En 1200 hade varit underbart, men troligen utanför budget. Dessutom hade det varit liiite overkill för mina äventyr.
 

Buskär

Medlem
Jag har utrymme så det räcker, c:a 20 kvadrat. En 1200 hade varit underbart, men troligen utanför budget. Dessutom hade det varit liiite overkill för mina äventyr.
20m2 är ju en ganska perfekt yta för ett trevligt mörkrum. Åtminstone om man ska kunna röra sig lite. Och då får även en Durst 1200 med erforderlig bänk plats gott och väl utan att behöva "offra" något annat. Men eftersom du hade siktet inställt på en Durst 605 color (vilket också är en underbar förstoringsapparat) så antar jag att din budget inte understiger 5000:- och då ska vi nog kunna komma överens. Jag är nöjd om jag får ut 1/10 av vad hela utrustningen kostade då den köptes på 1990-talet. Om så önskas så finns även en Ilford CAP40-maskin för att processa färgpapper. Men den kan du få med på köpet.
Fundera på det och hör av dig om det låter intressant. Men det är hämtning i Uddevalla som gäller. Det är stora och tunga grejer. Och MYCKET grejer.
 
Hej. Ny här i gemenskapen men gammal i gemet. Jag är på jakt efter en förstoringsapparat av god kvalitet och med möjlighet att printa 4X5. Jag är SYNNERLIGEN intresserad av din 1200. Har haft ett uppehåll på snart 20 år och vill tillbaka in i mörkret. Hör gärna av dig i fall det fortfarande är aktuellt. Tack på förhand.
 

thommym

Aktiv medlem
Jag fick till slut tag i en M305 color i jättefint skick och alla delar i originalförpackning. Följde med ett El-Nikkor 50/2.8, Hauck timer och fokuskop. 1000 spänn tyckte jag var rimligt.
Får leta M605 under tiden jag börjar leka. ;)
 

Mamiya6

Ny medlem
20m2 är ju en ganska perfekt yta för ett trevligt mörkrum. Åtminstone om man ska kunna röra sig lite. Och då får även en Durst 1200 med erforderlig bänk plats gott och väl utan att behöva "offra" något annat. Men eftersom du hade siktet inställt på en Durst 605 color (vilket också är en underbar förstoringsapparat) så antar jag att din budget inte understiger 5000:- och då ska vi nog kunna komma överens. Jag är nöjd om jag får ut 1/10 av vad hela utrustningen kostade då den köptes på 1990-talet. Om så önskas så finns även en Ilford CAP40-maskin för att processa färgpapper. Men den kan du få med på köpet.
Fundera på det och hör av dig om det låter intressant. Men det är hämtning i Uddevalla som gäller. Det är stora och tunga grejer. Och MYCKET grejer.
Hej!
Har du kvar din Durst 1200? Är intresserad i så fall om du fortfarande vill sälja den. Mvh/ Lars
 
ANNONS