Annons

Fotoutställningar i topp-klass!

Produkter
(logga in för att koppla)

virus2u2

Avslutat medlemskap
Mycket bra fotografi visas i Stockholm, så det är lätt att missa Uppsala! Jag ägnade lördagen åt två av minst tre aktuella fotoutställningar i Uppsala. Ska först börja med att rekommendera den utställning jag inte sett av Towe Wiiand, som jag räknar som KUF, har en utställning på Ekocafeet. Den måste jag se asap!
Memento på Bror Hjorths Hus
Genial kombination av några av de intressanta unga nya svenska fotograferna speglade mot legendariske Sune Jonssons bilder. Stället var proppfullt med folk så jag ska dit igen...
Annika v. Hauswolff på Uppsala Konstmuseum (Slottet)
Här blev jag konfunderad och utställningen kan nog just därför rekommenderas! Har ni sett utställningarna?. Vad tycker ni om A v. Hauswollffs bilder? Är detta en fräck bluff som lyckats dupera stora delar av europas utställnings-kuratorer, eller varför är det så bra? Ska KUF samlas för att se och diskutera kring någon av dessa utställningar? Har någon sett stafettpinnen?
 
Senast ändrad:

pic-tor

Aktiv medlem
Towe Wiiand på Ekocaféet

Jag var där i tisdags på öppningsdagen. Trevlig utställning där Towes stämningsfulla bilder visades till fin pianomusik. Ni Uppsalabor, gå dit och låt er inspireras. Det finns några riktigt fina guldkorn. Min favorit är nog blomman med de två röda ståndarna.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag diskuterar gärna foto. Har varit på AvH utställning och den gillade jag skarpt, utan att gå inte djupare på varför just nu.
Jag träffas gärna och diskuterar.
 

virus2u2

Avslutat medlemskap
Söndag: ser lite ledig tid på em.

Hej, Tobias och alla andra. Jag vill se om Memento på Bror Hjorths hus. Vad sägs om att börja där Söndag, kl.12, eller?, så får vi se hur mycket vi hinner med. (UFS till Stockholm på Lördag. Kontakta Lise-Lott (KUF) för det är nog OK att följa med för den kufen som vill).
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Då det mörknar rätt snabbt nu, kanske man kan ta det där lite senare och fota lite innan?
Eller det beror ju på när man drar ut, jag hade planerat ca 9.
 

virus2u2

Avslutat medlemskap
Ok, själv ska jag upp i ottan för att arbeta till 11-tiden. Jag kan anpassa mig och jobba längre. Vore kul att sammanstråla. Säg 13,30 och som ovan. (Se den överväldigande positiva recensionen i UNT, idag (Lördag)!!) Alla på FS är välkomna!
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Kåre! Jag kan inte komma, kom på att jag har en bildskrivuppgift som ska in imorgon, har inte kunnat gjort den än pga att jag inte fått allt material.
 

pebe10

Aktiv medlem
Jag var förbi en snabbis och kollade på Towes utställning på Ekokafét. Imponerande !

Vore kul om Towe kunde berätta om var hon framställde sina bilder och vad det kostade. Storleken var typ 40x50.

Towe har lyckats hitta ett tema som hon håller sig till. Det ger resultat ! (önskar jag kunde hålla mig till ett tema i stället för att hatta omkring och småfnutta...)
 

Towe W

Medlem
Först av allt vill jag tacka Kåre, Torbjörn och Per för era glada tillrop! Jag blir ju bara sååå glad!!! =)

Som svar på dina funderingar Per kan jag säga att jag skrivit ut bilderna i strl 25*38 hos Fuji och den större storleken 30*45 hos Kodak.

När jag började kolla runt visade det sig vara betydligt svårare än vad jag först trodde att hitta någon som tog fram digitala förstoringar här i Uppsala - eller rättare sagt digitala förstoringar på fotopapper med lika lång beständighet som vanliga foton. För min del var det inte intressant med stora bilder med en beständighet på ett par, tre år... Tavlor vill man ju gärna att de ska hålla lite längre än så!

Jag måste erkänna att jag blev förvånad att det var så svårt att få fram större förstoringar. Det är ju inte direkt några problem när man fotar analogt... Är det någon som råkar veta något bra ställe som kan ordna större digitala förstoringar blir jag jätteglad!

Glädjande däremot är priserna som ligger förhållandevis lågt. För de största förstoringarna betalade jag till en början ca 150 kr, men sedan sänkte de priset till 100-lappen! Det dyraste är definitivt ram och passepartout. Generellt blir förstoringarna billigare ju fler bilder man tar fram samtidigt.

Och du Per, om jag får möjlighet tittar jag förbi på Williams i morgonkväll. Det vore kul att se dina Canada-bilder!
 

martim

Aktiv medlem
Towe W skrev:
Är det någon som råkar veta något bra ställe som kan ordna större digitala förstoringar blir jag jätteglad!
Jag är relativt säker på att qimage fixar det..

Fö vill jag passa på att berömma dig för väldigt vackra bilder på ekocaféet. Var där någon vecka sen och råkade se utställningen av en slump. Jag är personligen inte så intresserad av naturfotografering som sådant, men dina bilder imponerade!
 

pebe10

Aktiv medlem
Var lämnade du in bilderna ?
Tyckte du att de blev färgäkta ?
Klipptes bilderna i processen (dvs försvann något i kanterna ?)

Mvh Per
 

Towe W

Medlem
martim skrev:
Jag är relativt säker på att qimage fixar det..

Fö vill jag passa på att berömma dig för väldigt vackra bilder på ekocaféet. Var där någon vecka sen och råkade se utställningen av en slump. Jag är personligen inte så intresserad av naturfotografering som sådant, men dina bilder imponerade!
Tusen tack Martin både för ditt tips och för dina vänliga ord! Jag pratade med de på Q-image i dag och efter att de kontaktat leverantörerna visade det sig att de tar fram större förstoringar som ska vara färgbeständiga i ca 40 år.
 

Towe W

Medlem
pebe10 skrev:
Var lämnade du in bilderna ?
Tyckte du att de blev färgäkta ?
Klipptes bilderna i processen (dvs försvann något i kanterna ?)

Mvh Per
Ja, du undrar exakt i vilken butik? Fuji i korsningen Dragarbrunnsgatan - Vaksalagatan och Fotoquick mitt emot Åhlens.

Vad det gäller färgåtergivningen så har jag för det mesta varit nöjd.

Det där med klippning är ett kapitel för sig som jag funderade en del över tidigare när jag fotade med Sonyn. Med nya kameran behöver jag inte bekymra mig, eftersom bilderna håller exakt samma format som de bilder som tagits fram från negativ (dvs det traditionella 2:3 förhållandet). De bilder som är tagna med Sonyn eller som jag beskurit har jag därför fått se till att de håller dessa proportioner.

Hoppas att du har fått svar på dina funderingar Per och att det blev en trevlig kväll. Kunde tyvärr inte komma ifrån.
 

pebe10

Aktiv medlem
Tack för din information Towe. Återkom gärna när du har beställt något från Q, jag tycker denna typ av info är högst intressant.

Jag och Kåre hade en trevlig kväll med mycket snack om allt möjligt faktiskt. Jag ska annonsera en ny träff om några veckor och då vore det kul om fler kan komma.

Min åsikt är att det är trevligt om K.U.F. kan vara något mer än ett diskussionsforum (det ser dock mörkt ut på den fronten just nu p.g.a. ständigt minskat deltagande på de aktiviteter vi anordnat). Min vi kastar inte in handduken än !

Mvh Per
 
ANNONS