Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga kring slutartid och aperture på Nikon D3500

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofieaden

Ny medlem
Hejsan!

Jag är ny till detta forum, och till fotografering med systemkamera i allmänhet, och jag skulle behöva hjälp med en sak som jag hoppas någon här kan besvara på.
Kanske en riktig nybörjarfråga, men kan tyvärr inte hitta lösningen själv.

Jag har suttit och försökt lära mig om ISO, shutter och aperture för att använda det manuella läget. Har en Nikon D3500.
Min fundering är varför jag inte kan komma upp i en aperture på mindre än F36 och shutter på 1/200, när det står på specifikationen (och även på displayen i kameran) att jag ska kunna nå shutter på 1/4000 och aperture F38.

Hur man ändrar ISO har jag listat ut, där finns hela rangen (Finns det något snabbare sätt än att trycka på i och ändra i menyn på displayen? Tänker likt en kombination av knappar som för shutter och aperture). Men huvudfrågan är vad det beror på att jag inte kommer åt hela min range i övrigt.

Jag är i manuellt läge M när jag kollar detta. Kan jag missat nått i inställningarna?
Om det spelar någon roll så använder jag objektivet som kom med (18-55mm VR)
 
Bländaren (det du kallar aperture) bestäms av objektivet: varje objektiv har en största respektive minsta bländare du kan ställa in. Det betyder att även om kameran kan hantera något utanför det spannet kan du inte ställa in det om objektivet sätter gränsen.

Vad gäller slutartid (det du kallar shutter) vet jag inte vad som skulle kunna hindra dig från att ställa in den slutartid du vill ha. Vad händer om du ställer in största bländare (dvs minst bländartal) och pekar kameran mot en lampa som lyser, kan du ställa in kortare slutartider då?
 
1/200 beror gissningsvis på att du har blixten på, då kameran inte kan blixtsynka på en kortare tid än 1/200. Detta beror på hur slutaren fungerar i kombination med att blixten har väldigt kort brinntid. Med en kortare tid än blixtsynktiden så får man mörka områden i bilden som inte belysts av blixtljuset. Detta går att undvika med HSS, eller Auto FP som det står i Nikons menyer, men den funktionen finns nog inte på en enklare modell som D3500. Funktionen bygger på att blixten slår flera gånger under exponeringen, vilket dock gör att den maximala effekten blir lägre.

Nu vet jag inte riktigt vad du kan se på en modell som D3500, men vilken minsta bländare du kan ställa in beror på objektivet och då kan den minsta bländaren precis som den största variera med brännvidden. Sedan vill du troligen inte använda f/38 (eller f/36). Det kommer att bli småsuddigt av all diffraktion det blir med så liten bländare.
 
Tack så mycket för era tips!
Verkar vara blixten som strular. När den är på kommer jag bara upp i 1/200 men utan 1/4000.
Jag kollade upp Auto FP och hittade en instruktion och kunde manuellt ändra high speed sync till högsta alternativet vilket är 1/32 (står 1/200, 1/250 eller 1/320 på hemsidan och utan nollorna på min, antar att det är samma) och då stod det att "...it means they will sync at any shutter speed all the way up to the highest the camera offers ". Tänker att jag borde kunna komma över 1/200 med blixt då om jag fattat rätt, men samma problem kvarstår. Provat i olika rum med olika ljus, men det är som ett direkt högsta tak för blixt vid 1/200.

Detta problem, liksom med bländaren är verkligen inte hela världen, utan jag försöker bara lära mig om alla funktioner och förstå min kamera bättre.
 
Om det inte är för att kunna använda blixt tillsammans med dagsljus vill du inte komma över blixtsynktiden. Blixtens effekt blir avsevärt reducerad då.

Om du zoomar ditt 18-55 mm objektiv till 55 mm kan du säkert ställa in objektivets minsta möjliga bländare. På samma sätt måste du zooma till 18 mm för att ställa in den största möjliga bländaren.
 
ANNONS