Annons

Fråga om äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
Köpte ett objektiv osett som m42 men den har en pigg/ pinne
Ser inte ut att stämma om man tittar på bilder på objektiv eller adapter där det står skuvgänga. Den här skruvas inte
Vad är det för fäste?
Vad behövs för adapter så det blir m42?
Mvh
 

Bilagor

mikoto

Aktiv medlem
Det där ser ut som en Konica AR fattning. Men det hjälper nog om du skriver vad det är för objektiv med.

Varför vill du att den ska bli M42? Det finns inga adaptrar för Konica till M42, det är mer eller mindre omöjligt att åstadkomma om man vill kunna fokusera korrekt med objektivet.
 

niniz

Aktiv medlem
Soligor tidig version samma som ex vivitar som är mer känt eller Miranda som är "billigare".
Gjordes till många olika som jag förstått ändå går under m42 gänga som nån slags universal.
Har aldrig köpt vintage och chansade på det som stod, alltså m42 fattning. När jag fått hem det tittar och jämför ser jag att det inte ser ut som det.

Behöver ju veta vad det är?
Jag kör Fuji och de äldre roliga gamla objektivet har m42 gänga så adapter emellan passar.

Då är det bra att veta hur jag gör nu med det här som troligt visar att det inte är samma.
Som sagt hoppades ju att den som säljer visste

Om jag vet vilken gänga får jag skaffa en till adapter
Ex konica-fuji borde finnas
 

Makten

Aktiv medlem
Soligor tidig version samma som ex vivitar som är mer känt eller Miranda som är "billigare".
Gjordes till många olika som jag förstått ändå går under m42 gänga som nån slags universal.
Har aldrig köpt vintage och chansade på det som stod, alltså m42 fattning. När jag fått hem det tittar och jämför ser jag att det inte ser ut som det.

Behöver ju veta vad det är?
Jag kör Fuji och de äldre roliga gamla objektivet har m42 gänga så adapter emellan passar.

Då är det bra att veta hur jag gör nu med det här som troligt visar att det inte är samma.
Som sagt hoppades ju att den som säljer visste

Om jag vet vilken gänga får jag skaffa en till adapter
Ex konica-fuji borde finnas
Det är väl bara att häva köpet eftersom du fått nåt annat än beskrivet?
 

sceptic

Aktiv medlem
Sist på bollen, men kan bekräfta att det är Konica AR-fattning. Det ser man på "EE"-markeringen på bländarringen, som är en typisk Konica-benämning (står för Electric Eye och indikerar helautomatisk exponering). Senare objektiv har i stället AE (Automatic Exposure).
 

PMD

Aktiv medlem
Soligor tidig version samma som ex vivitar som är mer känt eller Miranda som är "billigare".
Soligor är inte samma som Vivitar.

Soligor var ett varumärke som en amerikansk importör satte på fotoutrustning från Japan från flera olika tillverkare, bl.a. från Miranda.

Vivitar är ett annat varumärke som mest är känt för objektiv. Firman som äger varumärket Vivitar anlitade objektivkonstruktörer som underentreprenörer för att konstruera objektiv och lade sen ut tillverkningen på entreprenad, mest i Japan.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns några likheter mellan de två objektiven men också tydliga olikheter. Det är dock inte omöjligt att de har samma ursprung. Japanska bolag har mycket mer samarbete än vad som är vanligt i västvärlden.

Varumärkena Soligor och Vivitar är dock inte samma.
 

niniz

Aktiv medlem
Bilden är från en oberoende testsida av objektiv i googledjungeln.

Objektivet bygger på samma men fått olika namn av sina märken.
Hittar inte tbx men det var mycket text.


Tack alla för hjälp.
Det viktiga med tråden var vilken gänga det var
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad roligt att det finns sån kunskap här på FS och dessutom till mindre vanliga märken. Visst jag känner igen m42, Minolta MD/MC, Canon FD/FL och Nikon F men Konika mm - jag är imponerad!
 
ANNONS