Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla bladfilm typ 4x5"

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Kryper till korset

Hej
Efter framkallnings skador på mina 3 senaste 4x5 :(
Troligen pga att de låg emot varandra/dosan beställde jag nu en ny.
Valet stod mellan MOD54 och SP-445. Då SP-445 tilltalade men verkade dyr från USA. Just nu verkar första satsen vara klar och det har blivit en viss överproduktion. Dessa kommer skickas från utanför USA för $7. Så jag beställde en :)


https://shop.stearmanpress.com/products/sp-445-compact-4x5-film-processing-system-overseas-warehouse

Orsaken till att köpa en MOD54 skulle varit att jag fått en ny tank och att den fanns i EU. Verkar som SP-445 kommer så småningom säljas av fotoimpax t.ex.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du i skål som man gör med papper? Det går att göra, men emulsionen repas ganska lätt så man måste vara väldigt försiktig.
Nej, alltså inte liggande i skål.
Framkallningsvagga är kanske ett bättre ord. När jag sköljer papper (upp tom 16x20) hemma så har jag en vertikalt stående skölj. De finns de som kör bladfilm i liknande. Finns även de som har både framkallare stopp o skölj vertikalt stående.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag använder en CombiPlan-tank, och den tar 6,5x9, 9x12 och 4x5" i både blad och glasplåtar. Men jag använder den eftersom de format jag har är 6,5x9 och 9x12.

Den går snabbare att fylla om man har tanken liggandes och häller i vätskan från utloppet, och har inloppsnippeln utan sitt lock på så att luften kan strömma ut. Sen sätter man förstås på båda locken och börjar agitera som vanligt.

Hade jag haft 4x5" så skulle jag helst ha använt patersoninsatsen.

Min mindre patersondosa läcker droppar, men den större som tar två 120-rullar läcker inte vad jag minns. I alla fall inte lika mycket.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du menar en framkallningskorg. Hade en från Kindermann som tog 10 blad och det räckte med en halvliter framkallare för att täcka alla bladen.
Så heter det säkert. Nackdelen med dem jag läst om är stt de inte är ljustäta o man måste framkalla i mörker. Men de kanske har ngt ljustätt lock av ngt slag.
 

dadlas

Aktiv medlem
kör med gammal patersondosa

Så heter det säkert. Nackdelen med dem jag läst om är stt de inte är ljustäta o man måste framkalla i mörker. Men de kanske har ngt ljustätt lock av ngt slag.
Stoppar ner upp till 6 bladfilmer på sidan av mittstången i dosan. Klämmer ihop filmen med emulsionssidan inåt och sätter en gummisnodd runt (samma som sparrisbuntarna hålls ihop av. Funkar fint. Tycker nya dosan är lurig. Svårt veta när innertratten är riktigt stängd även om röda locket ju sluter föredömligt tätt. Svettigt innan man fått i fixet och kan ta det lugnt. Kör Fomapan 100 i D76 1+1 och har på sista tiden fått OK resultat genom att hålla nere på agiteringen. Vänder hela tiden 30 sek, därefter efter 30 sek sedan varje minut. Varje gång tre snabba vändningar med åtföljande knackning på dosan för att eliminera ev bubblor. Gomapan och andra med färg för mindre ljusspridning viktigt att förskölja. Det blir också lite rester av färg vid gummisnoddarna men det tar jag i en skål med sköljmedel på slutet. Bara att blaska lite så går sista färgen som hållits kvar under gummisnodden bort. Men man får vara noga att kolla mot ljuskälla att allt är borta innan man hänger upp på tork.
 

Klas Sjöberg

Aktiv medlem
Framkalla blad.

Hej
Hur framkallar ni era bladfilmer.
Tipps?

Kör nu en ombyggd spiral. Lyckas dock bara ladda typ 3 blad i sedan känns det som jag tappar kontrollen.
Roligt att du plåtar och framkallar storformat!
Jag har provat flera olika sätt, dosa, skål och tank. Dosa och tank funkar ok men skål är lite trixigt. Lätt att skada bladen och få repor.
För några år sedan köpte jag en begagnad Jobo CPE 2 med lyftarm och full kontroll på temperaturen! Framkallar färg och svartvitt i den och kan varmt rekommendera framkallning i maskin. Kostar en slant att komma igång men värt varenda krona!
 

henpe

Aktiv medlem
Jag har testat att köra MOD54 i Paterson-dosa och halverat framkallaren, från en liter till 0,5, genom att istället lägga dosa ned och låta den rotera i en Cibachrome-agiterare. D76 1+1. En halvliter räcker till sex blad.
Jag vill flika in att man med 0.5 liter D76 @ 1+1 och 6 st blad 4x5" överskrider den kapacitet som Kodak anser lämplig. Uppenbarligen verkar det doch fungera fint....gissar att det finns en viss säkerhetsmarginal inbyggd i Kodaks rekommendation.
 

Znutt

Aktiv medlem
Roligt att du plåtar och framkallar storformat!
Jag har provat flera olika sätt, dosa, skål och tank. Dosa och tank funkar ok men skål är lite trixigt. Lätt att skada bladen och få repor.
För några år sedan köpte jag en begagnad Jobo CPE 2 med lyftarm och full kontroll på temperaturen! Framkallar färg och svartvitt i den och kan varmt rekommendera framkallning i maskin. Kostar en slant att komma igång men värt varenda krona!
Får fundera på det. Hur funkar en sådan är det att man häller i vätska manuellt och sedan ut i en sump eller kan man återanvända vätskan ?
Har ju nu en förstoringsaparat tack vare dig. Har placerat den och börjat damma av den lite :) Tackar och bugar ytterligare en gång.

Framkallar nu i en SP-445 funkar rätt ok. Bra resultat och bra fäste för filmen etc. Lite kemikalier 4 filmer till 0.5 liter, dock läcker den lite vid agitation (motsvarande mina gamla dosor). Hade hellre vilat ha typ silikon/gummi lock på den som nyare patterson som väl är tätare.

Jag har ej för sköljt bort färgen med följd att framkallare och stoppbad blivit gröna? Bör man göra detta? Kör med D-76 koncentrerad och lägger till tid efter varje gång. Minder miljöavfall....
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag vill flika in att man med 0.5 liter D76 @ 1+1 och 6 st blad 4x5" överskrider den kapacitet som Kodak anser lämplig. Uppenbarligen verkar det doch fungera fint....gissar att det finns en viss säkerhetsmarginal inbyggd i Kodaks rekommendation.
Ja, de vill väl sälja D76:) Men 500 ml räcker gott och väl till sex 4X5-blad. Till 8X10 kör jag 300 ml för två blad, och det motsvarar ju ungefär åtta 4X5 ytmässigt.
 

Canalog

Aktiv medlem
Jag använder en CombiPlan-tank, och den tar 6,5x9, 9x12 och 4x5" i både blad och glasplåtar. Men jag använder den eftersom de format jag har är 6,5x9 och 9x12.

Den går snabbare att fylla om man har tanken liggandes och häller i vätskan från utloppet, och har inloppsnippeln utan sitt lock på så att luften kan strömma ut. Sen sätter man förstås på båda locken och börjar agitera som vanligt.

Hade jag haft 4x5" så skulle jag helst ha använt patersoninsatsen.

Min mindre patersondosa läcker droppar, men den större som tar två 120-rullar läcker inte vad jag minns. I alla fall inte lika mycket.
Jag har just hittat en tysk leverantör som har en insats för 6,5 x 9 cm bladfilm ...som enlig uppgift ska passa i den minsta Paterson-dosan. Paketet är på väg m DHL/Postnord...ska bli spännande att se hur det funkar.
Det verkar generellt vara svårt att få tag i 6,5 d 9 bladfilm och utrustning f framkallningen.., men Adox CHS II 100 finns i format 6,5 x 9 cm hos Fotoimpex i Berlin.

Jag ska rapportera vidare efterhand!
 
Senast ändrad:

howlingsun

Medlem
Jag har framkallat hundratals med 4x5 och 8x10 senaste åren. Svartvitt, E6 och C41.

Jag har testat:
1. MOD54 insats till Paterson tank (6-blad)
- Pillrigt att ladda den, speciellt i mörkersäck. Blev lätt fel.
- Kräver 1l (så som jag gjorde iaf).

2. SP-445 (4-blad)
+ Smidig att ladda bladen
+ Bra resultat
- Kräver typ exakt 475ml, 500 blir nästan mycket och då blir det svårt att trycka ihop den när man skruvar på korken, så att den håller rätt. Drygt att mäta upp exakt mängd varje gång (jag har kemikalier i 1l kärl).
- Kräver tratt att fylla på, annars går det lätt sakta.

3. SP 8x10 (4-blad)
+ Smidigast att ladda
+ Bra resultat
+ Kräver inte exakt mängd vätska, fungerar med allt mellan 350-800ml så man kan höfta från ett 1l kärl utan problem.
+ Ingen tratt behövs
- Stor

Funderar på att testa i öppna skålar (tray) i mörkrummet härnäst.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
3. SP 8x10 (4-blad)
+ Smidigast att ladda
+ Bra resultat
+ Kräver inte exakt mängd vätska, fungerar med allt mellan 350-800ml så man kan höfta från ett 1l kärl utan problem.
+ Ingen tratt behövs
- Stor

Funderar på att testa i öppna skålar (tray) i mörkrummet härnäst.
SP 8X10, det är denna? Var köpte du den?
 

howlingsun

Medlem
SP 8X10, det är denna? Var köpte du den?

Edit: Härifrån var det förresten när jag kollade upp.
 
Senast ändrad:

Canalog

Aktiv medlem
Får fundera på det. Hur funkar en sådan är det att man häller i vätska manuellt och sedan ut i en sump eller kan man återanvända vätskan ?
Har ju nu en förstoringsaparat tack vare dig. Har placerat den och börjat damma av den lite :) Tackar och bugar ytterligare en gång.

Framkallar nu i en SP-445 funkar rätt ok. Bra resultat och bra fäste för filmen etc. Lite kemikalier 4 filmer till 0.5 liter, dock läcker den lite vid agitation (motsvarande mina gamla dosor). Hade hellre vilat ha typ silikon/gummi lock på den som nyare patterson som väl är tätare.

Jag har ej för sköljt bort färgen med följd att framkallare och stoppbad blivit gröna? Bör man göra detta? Kör med D-76 koncentrerad och lägger till tid efter varje gång. Minder miljöavfall....
Hej igen
Här är den insats för bladfilm 6,5 x 9 cm jag nämnde i mitt tidigare svar...har använt den nu både i min gamla 70-tals Patersondosa (det grå locket upptill är inte helt tätt betr. vätska, läcker en aning vid uppochnervändnigs-agitering). Så jag agiterar genom att bara rotera insatsen med ”centrumpinnen”, den lösa.

Insatsen som jag köpte i Tyskland på nätet, passar även till min nya Paterson-dosa men observera även till Jobo-dosor! Det medföljer två o-ringar i förpackningen som jag läste i medföljande info är avsedda för Jobo’s centrumaxel, sannolikt av mindre diameter än Patersons (?). Har aldrig haft en sådan Jobo dosa så jag vet inte.

Bild på insatsen - se nedan! Funkar bra, är lätt att ladda i ”tvångströjan” (dvs mörkrumssäcken). Betr agitering (jag har förresten skrivit en blogg här på Fs om detta, ”Agitera mera” (länk https://www.fotosidan.se/blogs/canalogg-48/agitera-mera.htm)

Eftersom jag framkallar bladfilmen 6x9 i min ”gamla” vätskeläckande Patersondosa, har jag hittills bara agiterat gm att vrida centrumaxeln medelst den lösa pinnen, med dosan stående på diskbänken hela tiden, några varv under 10 sek per framkallningsminut...och med gott resultat anser jag. Det borde väl duga? Även för kritiska bedömare? Eller?
Sådär - hoppas att någon kan ha nytta av mina analoga bladfilmserfarenheter...!

/B9202F8CD-12CC-43DE-9870-D38DC6D8C762.jpeg

PS:DInsatsen rymmer 6 st bladfilmer åt gången, jag har framkallat 2 åt gången eftersom mina Linhof-kassetter exponeras än så länge bara 2 och 2 under min ”inlärnings- och experimentfas”...DS
 
Senast ändrad:

erham

Ny medlem
Hej igen
Här är den insats för bladfilm 6,5 x 9 cm jag nämnde i mitt tidigare svar...har använt den nu både i min gamla 70-tals Patersondosa (det grå locket upptill är inte helt tätt betr. vätska, läcker en aning vid uppochnervändnigs-agitering). Så jag agiterar genom att bara rotera insatsen med ”centrumpinnen”, den lösa.

Insatsen som jag köpte i Tyskland på nätet, passar även till min nya Paterson-dosa men observera även till Jobo-dosor! Det medföljer två o-ringar i förpackningen som jag läste i medföljande info är avsedda för Jobo’s centrumaxel, sannolikt av mindre diameter än Patersons (?). Har aldrig haft en sådan Jobo dosa så jag vet inte.

Bild på insatsen - se nedan! Funkar bra, är lätt att ladda i ”tvångströjan” (dvs mörkrumssäcken). Betr agitering (jag har förresten skrivit en blogg här på Fs om detta, ”Agitera mera” (länk https://www.fotosidan.se/blogs/canalogg-48/agitera-mera.htm)

Eftersom jag framkallar bladfilmen 6x9 i min ”gamla” vätskeläckande Patersondosa, har jag hittills bara agiterat gm att vrida centrumaxeln medelst den lösa pinnen, med dosan stående på diskbänken hela tiden, några varv under 10 sek per framkallningsminut...och med gott resultat anser jag. Det borde väl duga? Även för kritiska bedömare? Eller?
Sådär - hoppas att någon kan ha nytta av mina analoga bladfilmserfarenheter...!

/BVisa bilaga 154799

PS:DInsatsen rymmer 6 st bladfilmer åt gången, jag har framkallat 2 åt gången eftersom mina Linhof-kassetter exponeras än så länge bara 2 och 2 under min ”inlärnings- och experimentfas”...DS
Hej,

Den spiralinsatsen verkar ju fiffig men jag hittar ingen länk till var du köpte insatsen ifrån.

Hälsningar,
Eric Hammarström, Valdemarsvik
 
ANNONS