Annons

Godox X2T-O-trigger till X1R-C-mottagare borde väl funka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazarus-66

Aktiv medlem
Har läst detta på utländska sidor, men hoppades på en bekräftelse härifrån.

Jag har Olympus E-M5 II med en X2T-sändare för min kamera, men det säljs inga X1R-O längre vad jag kan se.
Nu vill jag trigga en box/paraplyhållare för tre blixtar med synksladd.

Har redan testat med en optisk slavtändare och tre gamla T32 på boxen och det funkar bra.
HSS/FP funkar också.

PB180244.jpg

Har en Godox TT350 för Olympus, som triggar slavtändaren, som i sin tur har synksladd till boxen.

Här är en till testbild med slutartid 1/8000 sekund:
PB180245.jpg

Men en Godox X1R-C för Canon borde väl kunna ersätta min blixt + slavtändare?

Kör nån här kombon X2T-O till en X1R-C?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror inte att du kan räkna med att det funkar att mixa.
Nu är det ett tag sedan, men jag och svärfar provade min Godox Cannonsändare med hans Godox Nikonmottagare. Funkade inte.
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Man hittar lite blandade svar ute på nätet.
Jag vet att med nyare firmware, så skulle min O-sändare funka med en C-blixt.
Okej, kanske inte den lilla TT350, men de större.
Men tror inte mottagarna fått samma finess, men att de ändå kan funka till viss del.

I mitt fall är jag bara ute efter manuell kontroll + HSS, eftersom min blixtbox får ses som en studioblixt med alla blixtar manuellt ställda på full styrka.
Annars hinner de inte med i HSS.

Jag ska ladda hem manualen för mottagaren...

Edit:
Hittade en begagnad mottagare, så jag återkommer med resultat.
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
När jag köpte XPro-C och X1R-C så kollade jag noga om det skulle gå att kombinera med X1R(x) dvs med mottagare och blixtar av samma system.
Godox svar är att mellan Godox enheterna så använder man ett internt protokoll och att sändare och mottagare översätter till respektive märkes protokoll. Så de ska gå att kombinera så länge de är kompatibla med Godox-enheten.
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Kan förhoppningsvis testa imorgon. Och hoppas du har rätt :)

Det jag är mest osäker på är om HSS kommer funka och vissa brukar säga att för att kunna ändra blixtstyrka från sändaren, så får de sätta blixten på TTL och sändaren på manuell.
Mina gamla blixtar är ju manuella ändå, så det kan jag leva med så länge HSS-tajmingen stämmer.

Som backup har jag en lång pc-synkkabel och sätter en blixtskoadapter uppe på sändaren för att få rätt uttag där, sen får jag skarva synkkabeln med en kort pc till 3,5mm till blixtboxen.
Sändaren behövs ju för att få kameran att kunna gå över till HSS.
Testade igår och tajmingen för HSS stämmer, så ingen mörk ridå i bildens överkant.
Kommer dock byta till en kabel med 3,5mm tele i bägge ändar.

Edit:
Jag har redan testat med en enklare 433MHz radiosändare uppe på Godox-sändaren, men HSS-tajmingen blir bara nästan okej.

433_1_8000sek.jpg
 
Senast ändrad:

Lazarus-66

Aktiv medlem
Min Canon-kompatibla blixt är nog för gammal, så den gick inte att styra överhuvudtaget när det gäller inställningar.
Att trigga den gick, men den hängde inte med vid HSS även om jag ställde den på manuell full styrka. Gammal Polaroid PL144AZ-C, så skyller på den.

Men...
Jag kopplade "Canon"-mottagaren med synksladd till min Selens-box.
Ändrade kameran till slutartid 1/8000 sekund och fick den här bilden.

PB250351.jpg

Skuggorna är från trumsetet och jag fotade fler bilder på andra motiv, så jag fick det jag var ute efter i alla fall. :)

Tillägg:
Satte en Olympus T32 direkt på mottagaren, fortfarande HSS/FP.

PB250354.jpg

Om jag känner mig riktigt snäll, så skaffar jag en 430EX II och testar lite mer, men inget jag kan lova.
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
HSS kräver oftast längre brinntid på blixten. När slutstriden är kortare än blixtsynktiden betyder det att slutaren inte är helt öppen när blixten slår. Slutaren är en spaltöppning så bara en del av bilden belyses. Så brinntiden behöver då vara längre eller som man löser det slå flera gånger typ stroboskop. Saknar blixten den HSS så kommer det troligen alltid att bli problem med utlysningen.
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Min gamla Canon-kompatibla Polaroid-blixt saknar HSS och givetvis mina gamla Olympus T32 också, så då har nog Polaroiden för kort brinntid vid manuell full styrka. Och T32 tillräckligt lång.
Ställer jag T32 på halv styrka, så får de för kort brinntid, så jag blir låst vid full styrka.

Lite extra info:
Tidigare nämnde jag att en enklare 433MHz-sändare uppe på Godoxen till 433MHz-mottagaren med synksladd till boxen bara nästan funkade.
Där är mörka spalten upptill.
Canon-kompatibla Polaroiden gav spalten nertill på bilden.

Ny test med Polaroiden på mottagaren.
Fortfarande manuellt inställd på full styrka, men Godox-sändaren med 1 millisekunds fördröjning.
Då tajmar Polaroiden rätt, så den verkar ha tillräckligt lång brinntid, men slog till för tidigt.

PB260362.jpg

Samma fördröjning fast med 433MHz-sändare/mottagare gav ännu bredare mörk spalt. (Triggar då Selens-boxen) Den kombon kan jag skippa helt nu.
 
Senast ändrad:

Lazarus-66

Aktiv medlem
Nu väntar jag på att få hem en begagnad Canon 430EX II.
Så jag kan testa på ett sätt, som andra kanske är mer intresserade av.

Den blixten ska ju vara fullt kompatibel med mottagarna Godox X1R-C och Quadralite Navigator X Receiver Canon, som ju är samma med olika namn.
Jag har Quadralite'n.

Forts. följer...
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Jag väntar fortfarande på Canon-blixten.

Under tiden har jag testat en Olympus FL-36 på "Canon"-mottagaren, fast självklart, så tejpade jag över de 4 små kontakterna och ställde in allt manuellt.
Lite svårt att se om den lös upp hela bilden, men jag tror det.
Fick köra tricket med full styrka, för även om blixten klarar HSS, så verkar det som om den måste sitta på en kompatibel kamera/enhet för att HSS ska vara tillgängligt bland Mode-valen.

PB300479.jpg

Sen har jag precis idag kompletterat blixt-boxen med en fjärde T32 och fick då sätta en blixtsko-splitter, så jag kan dra 4 Olympus TTL-kablar från boxen.
Bilden ovan är innan T32:an hade kommit, men splittern redan monterad.

Men nu vill jag få hem Canon-blixten!!! 😄
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Självklart var det en idiotjävel till säljare, så jag fick hem en trasig blixt.
Först fick jag skrapa bort lite batterisyra, men blixten bara väste.
När jag tog ut batterierna var de skitvarma, så varma att jag instinktivt släppte ner dem i soffan.
 
ANNONS