Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad 1600

Produkter
(logga in för att koppla)

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Har precis blivit med en Hasselblad 1600. Skall ha den i vitrinskåpet som som kulturhistoria, Göteborgare som jag är. Trodde först att den inte skulle fungera men efter lite pillande så visade det sig att den gör det. Avtryckaren fungerar när Bakstycket inte är monterat. Är bakstycket monterat men utan någon film i så funkar det inte. Måste man ha film i bakstycket för att det skall gå att trycka på utlösaren? Det är många smarta säkerhetsfunktioner som skall hindra misstag. Är det så att det inte skall gå att ta foton av misstag utan film i kameran. Har gjort det själv för länge sen med en annan kamera på ett bröllop. Inte kul kan jag säga.
 

apersson850

Aktiv medlem
Mycket möjligt att det inte går att fotografera utan film. Jag vet i alla fall att man inte kan fotografera med skyddet på magasinet, alltså det skydd som gör att man kan ta bort magasinet utan att filmen som sitter i blir ljusskadad.
Jag vet också att magasinet helst ska förvaras tomt utan skyddsplåten, för att tätningarna inte ska tryckas ihop och läcka in ljus.
Sen finns det också någon regel om att man måste spänna upp slutaren innan man ändrar slutartid eller tar bort magasinet, har jag för mig. För att inte paja den tämligen ömtåliga slutaren.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
klart man skall ha en Bladare om man är från Götet! Grattis till en mycket vacker kamera och väldigt mycket kamerahistoria

har lokaliserat troligt fel men tyvärr vet jag inte hur det skall åtgärdas.

Om du tar bort magasinet och exponerar så ser du att ett lutet stift längst ned till höger åker ut. Om stiftet inte åker ut så kan man inte exponera.
ex. Om skyddsplattan till magasinet sitter i magasinet eller om magasinet inte är framdraget för ny bild (detta för att förhindra dubbelexponering). Gissar att magasinet på något sätt låst sig.
Det går att exponera utan film.
 
Senast ändrad:

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag hittar inget som känner av att det är film i magasinet. Misstänker att det är ett fel i magasinet. Räkneverket räknar inte upp, utan film i och för sig. Förstår inte heller funktionen för hur räkneverket skall nollställas normalt med eller utan film. Billigaste lösningen för mig är att ta bort spärren i magasinet så jag kan exponera med magasinet på kameran. Magasinet blir ju då förstört men det fungerar ju ändå inte som det är nu. Det är ju kul att höra klonket med magasinet monterat. Jag har ett C16 magasin.

Sen imponeras jag av bygget. Kameran är tillverkad 1952 och fungerar fortfarande förutom magasin. Kameran känns lika stabil som en stridsvagn.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Tack för all värdefull hjälp jag har fått. Det är fel i magasinet med att räkneverket inte fungerar, det går inte att exponera även när det är film i magasinet plus lite till. Nu står jag inför två val.

1. Borra ett hål där stången från exponeringen går in i magasinet så att jag kan exponera med magasinet (utan film) monterat. Jag vill höra klonket. Jag förstör magasinet ännu mer men det är ju redan trasigt. Den minst tidsödande lösningen.

2. Försöka åtgärda att exponeringen spärras i magasinet. Då måsste jag ta bort lädret på höger sida för att komma åt skruvar som håller locket till magasinet. Jag har hittat ritningar på magasinet och det är många små prylar som drar fram filmen och räkneverket. Jag misstänker att lädret är torrt o sprött efter alla år (Magasinet är från 1967) och det kommer att bli fult efter montering igen.

För mig lutar det åt alternativ 1. Hur skulle ni gjort? Jag skall inte fota med kameran utan bara ha den i vitrinskåpet men vill kunna exponera för att höra klonket i slutaren.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Tack för all värdefull hjälp jag har fått. Det är fel i magasinet med att räkneverket inte fungerar, det går inte att exponera även när det är film i magasinet plus lite till. Nu står jag inför två val.

1. Borra ett hål där stången från exponeringen går in i magasinet så att jag kan exponera med magasinet (utan film) monterat. Jag vill höra klonket. Jag förstör magasinet ännu mer men det är ju redan trasigt. Den minst tidsödande lösningen.

2. Försöka åtgärda att exponeringen spärras i magasinet. Då måsste jag ta bort lädret på höger sida för att komma åt skruvar som håller locket till magasinet. Jag har hittat ritningar på magasinet och det är många små prylar som drar fram filmen och räkneverket. Jag misstänker att lädret är torrt o sprött efter alla år (Magasinet är från 1967) och det kommer att bli fult efter montering igen.

För mig lutar det åt alternativ 1. Hur skulle ni gjort? Jag skall inte fota med kameran utan bara ha den i vitrinskåpet men vill kunna exponera för att höra klonket i slutaren.
tog fram ett gammalt magasin och pillade lite, samma problem som du har. Helt plötsligt så hoppade räkneverket fram och det gick att exponera med filmmagasinet på kameran.
När jag försökte igen så fungerande det inte, lite mer pill och plötsligt kom räkneverket fram och det fungerade.
Man skall ha film i magasinet, när man dragit fram och det är 1 i hålet bak på magasinet så skall man ta vredet moturs. Här hände ingenting, men när jag tyckte vredet inåt samtidigt som vred moturs så händer det att räkneverket kommer fram. förhoppningsvis fungerar det på ditt magasin också.

ändring. Det var inte så enkelt, har fått fram räkneverket två gånger och då har det stått 6 eller 7 på magasinet. Att trycka in vreden när man vrider motsols gör nog ingen skillnad, var nog bara en tillfällighet. Jag skall fortsätta försöka motionera mitt magasin och se om det blir bättre över tid.
 
Senast ändrad:

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Nu har det skett ett genombrott i hur man kommer åt mekaniken i magasinet. Man lossar locket med tre skruvar. En skruv inifrån magasinet. Den sitter i mitten av fästet till inspektionsluckan till att se siffrorna på filmrullen. De två yttre skruvarna från insidan av magasinet där "mörkskivan" slutar. Se https://www.instructables.com/Hasselblack-film-back-cleanup/
Det som strular är reset av räkneverket när man vrider filmmataren moturs. Jag kan med en liten skruvmejsel peta till en "arm" som är fjäderbelastad med en hård fjäder utlösa reset och räknaren hoppar till "1". Sen funkar allt tills man kommer till slutet. Då kan man inte reseta med filmmatar igen. Nu hinner jag inte felsöka mer förrän på söndag. Men nu ser det ljusare ut.

Redigerat med att det är tre skruvar i stället för en.
 
Senast ändrad:

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Eric Schalin. Vi har träffat varandra på ett företag i Göteborg där vi jobbade. På den tiden diskuterade vi olika typer av slalomskidor, för och nackdelar. :)
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Nu har det skett ett genombrott i hur man kommer åt mekaniken i magasinet. Man lossar locket men en skruv inifrån magasinet. Den sitter i mitten av fästet till inspektionsluckan till att se siffrorna på filmrullen. Se https://www.instructables.com/Hasselblack-film-back-cleanup/
Det som strular är reset av räkneverket när man vrider filmmataren moturs. Jag kan med en liten skruvmejsel peta till en "arm" som är fjäderbelastad med en hård fjäder utlösa reset och räknaren hoppar till "1". Sen funkar allt tills man kommer till slutet. Då kan man inte reseta med filmmatar igen. Nu hinner jag inte felsöka mer förrän på söndag. Men nu ser det ljusare ut.
Det är väl så det skall vara? När filmen är klar och du tar ut filmkassetten så skall väl räkneverket återställas och då borde du väl kunna göra så att räkneverket börjar på 1, eller?
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Nu funkar det. Jag kunde ju naturligvis inte hålla mig till söndag. Hur man kommer åt mekaniken se ovan. Genom att pilla på några armar med fjädrar så lossade friktionen orsakad av oxiderad metall. Jag passade på att lägga på olja och nu fungerar det felfritt. Att ha film i magasinet har ingen betydelse. Kameran funkar för demo men inte att fota med då ljustätningar är borttorkade och Exponeringstider kan man nog inte heller lita på.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Nu funkar det. Jag kunde ju naturligvis inte hålla mig till söndag. Hur man kommer åt mekaniken se ovan. Genom att pilla på några armar med fjädrar så lossade friktionen orsakad av oxiderad metall. Jag passade på att lägga på olja och nu fungerar det felfritt. Att ha film i magasinet har ingen betydelse. Kameran funkar för demo men inte att fota med då ljustätningar är borttorkade och Exponeringstider kan man nog inte heller lita på.
Superkul! Till nyare magasin har jag köpt ny ljustätningssats till magasinet kostar ca. 100kr och fungerar bra. Vet inte hur det ser ut och hur det passar på äldre magasin.

Finns en app till mobilen som heter shutter-speed där man kan mäta slutartider.
En mer avancerad variant av samma utvecklare.

För att komma åt mekanismen, är man tvungen att göra alla stegen i instruktionen?
 
ANNONS