Annons

Hjälp med inställning, Canon 1300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas.adia

Ny medlem
Hej på er!

Nu har jag ställt till det.
Här är glada amatören som trycker på alla knappar på kameran som jag hittar.

(Jag är inte så bra på "kameraspråket" ännu så hoppas att ni förstår vad jag menar) =)

När jag köpte min kamera och startade att fotografera så skapades det 3 filer av mina bilder. (Se bild nedan) Jag hade inte ändrat någon inställning innan jag startade att fota.
- 1 färg
- 1 svartvit
- 1 fil som heter AAE

Efter lite experimenterande så har jag ändrat till Jpeg/ cr2

Är det någon som vet hur jag kan ställa in min kamera så att det automatiskt blir 3 bilder igen?

Hälsningar från en glad amatör




IMG-20240418-WA0001(1).jpg
 

G-son

Aktiv medlem
Hej på er!

Nu har jag ställt till det.
Här är glada amatören som trycker på alla knappar på kameran som jag hittar.

(Jag är inte så bra på "kameraspråket" ännu så hoppas att ni förstår vad jag menar) =)

När jag köpte min kamera och startade att fotografera så skapades det 3 filer av mina bilder. (Se bild nedan) Jag hade inte ändrat någon inställning innan jag startade att fota.
- 1 färg
- 1 svartvit
- 1 fil som heter AAE

Efter lite experimenterande så har jag ändrat till Jpeg/ cr2

Är det någon som vet hur jag kan ställa in min kamera så att det automatiskt blir 3 bilder igen?

Hälsningar från en glad amatör




Visa bilaga 174124
Du skriver att det skapades 3 filer, vart menar du att dom skapades någontans?
Det kan inte ha skapats på minneskortet direkt när du tar bilden som du visar.
Antingen väljer du att det sparas som JPG eller i RAW (CR2)format, eller båda formaten samtidigt på minneskortet när du tar bilden ( jag är inte 100 om 1300 D klarar detta att spara båda formaten samtidigt).
Du får ta bild på menyinställningen du har inställt på så får vi se om vi kan se vad som är galet.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
.AAE-filer är xml-filer som kan användas för att beskriva ändringar i filer, t.ex. bildfiler. Antagligen är det din dator som skapar dessa filer vid import/redigering i t.ex. iPhoto eller liknande. Så det är inga bildfiler.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag skulle misstänka att den svartvita bilden är .jpeg bilden, du har helt enkelt ställt in kameran på svartvit fotografering. Färgbilden är troligen RAW bilden som visar det som kamera såg, utan någon bearbetning.

Det är .jpeg bilderna man visar. Vill du ha även .jpeg i färg, så laddar du ner Canon DPP på din dator, öppnar RAW filen för editering och går tillbaka till färg.
 

Jonas.adia

Ny medlem
Du skriver att det skapades 3 filer, vart menar du att dom skapades någontans?
Det kan inte ha skapats på minneskortet direkt när du tar bilden som du visar.
Antingen väljer du att det sparas som JPG eller i RAW (CR2)format, eller båda formaten samtidigt på minneskortet när du tar bilden ( jag är inte 100 om 1300 D klarar detta att spara båda formaten samtidigt).
Du får ta bild på menyinställningen du har inställt på så får vi se om vi kan se vad som är galet.
.AAE-filer är xml-filer som kan användas för att beskriva ändringar i filer, t.ex. bildfiler. Antagligen är det din dator som skapar dessa filer vid import/redigering i t.ex. iPhoto eller liknande. Så det är inga bildfiler.
Det är precis som du berättar =)
Det syntes inte någon 3:e bild i kameran.
Det var först när jag förde över bilderna till datorn som AAE-filen dök upp.

Vad bra. Då vet jag vad en AAE-fil är =)
Tack så mycket för informationen =)
 

Jonas.adia

Ny medlem
Jag skulle misstänka att den svartvita bilden är .jpeg bilden, du har helt enkelt ställt in kameran på svartvit fotografering. Färgbilden är troligen RAW bilden som visar det som kamera såg, utan någon bearbetning.

Det är .jpeg bilderna man visar. Vill du ha även .jpeg i färg, så laddar du ner Canon DPP på din dator, öppnar RAW filen för editering och går tillbaka till färg.
Hej och tack för dina tips,

I från början så hade jag inte gjort någon ändring av inställningarna....det var det som är så konstigt.
Fast nu har jag laddat ner DPP. Den är ju superbra.
Nu har jag fotat svartvita RAW-bilder och experimenterat i DPP och fått dem till färg, (och tvärtom....färg till svartvitt)

Nu har jag hittat ett nytt effektivt sätt att redigera bilderna på.

Stort tack för dina tips. Nu är det bara att ge sig ut och fota.

Ha en fin helg
Hälsningar
Jonas =)
 

Jonas.adia

Ny medlem
Du skriver att det skapades 3 filer, vart menar du att dom skapades någontans?
Det kan inte ha skapats på minneskortet direkt när du tar bilden som du visar.
Antingen väljer du att det sparas som JPG eller i RAW (CR2)format, eller båda formaten samtidigt på minneskortet när du tar bilden ( jag är inte 100 om 1300 D klarar detta att spara båda formaten samtidigt).
Du får ta bild på menyinställningen du har inställt på så får vi se om vi kan se vad som är galet.
Hej!

Tack för ditt svar.

Jag har fått lite tips om de olika filerna.

Det är precis som du berättar.
Den tredje filen (AAE) skapades när jag förde över bilderna till datorn. Den var ingen fil/ bild som skapades på själva minneskortet.

Det gick bra att ställa om formaten både till JPG och RAW samtidigt. (y)

Jag fick ett bra tips om att använda programmet DPP, Digital Photo Professional.
Jag har laddat ner programmet och därigenom kan jag enkelt ändra från svart-vitt till färg eller från färg till svartvitt.

Jag kommer att fortsätta att använda detta program fortsättningsvis =)

(Om jag kommer på hur inställningen var från början så kommer jag att skriva in inställningarna här)

Stort tack för att svarade på min fråga.
Ha en fin helg
Hälsningar
Jonas :)
 
ANNONS