Annons

Hjälp mig välja en "riktig" kamera (System)...

Produkter
(logga in för att koppla)

2enjoy

Aktiv medlem
Hej Fotovän
Jag skall precis ta steget från vanliga små digital-kameror (har Sony Cybershot W7 och Canon Ixus 850 just nu) till en stor "riktig" kamera en s.k. systemkamera (ex: Canon 400D, Nikon D80, Pentax K10 etc)

Nu behöver jag DIN hjälp med att hitta "rätt" systemkamera. Du har säkert en massa erfarenheter från de kameror du använt och när du läst nedan kanske du har några bra tips på vettig system-kamera för mina behov.

Kanske har jag överskattat fotosidan.se hjälpsamhet mot oss nya "rockies" och isf ber jag om ursäkt, annars ber jag om din hjälp nu. Både stora och små tips / rekommendationer välkomnas!

Tack på förhand;
Peter, som snart skall fota med "riktig" systemkamera ;-)


Behovs-bakgrund:
----------------
Jag är en glad fotoamatör som tröttnat på de små digitalkamrorna som oftast gör mig besviken så fort det blir lite mindre ljus eller mera rörelse i bilden. Jag har fotat (amatör) sedan de första digitala kom, min första var en digital Kodak (-96 tror jag det var).

Låt mig också göra klart på en gång att jag inte (iaf inte idag) har något intresse av att köpa en kamera med miljoner finesser som jag aldrig kommer använda (t.ex Canon 40D, 5D etc).

Jag vill kunna ta fram kameran och sätta den i t.ex. Sportläge och skjuta mina bilder av en innebandy-match direkt. Inget onödigt pillande. Det gör jag efteråt i Photoshop CS3 eller Aperture på min Mac vid behov.


Det här vill jag bl.a. fota:
-----------------------------
A) Sportevent inomhus.
Ex: Mina tonåringar spelar innebandy och det är ett mycket snabbt spel. Mina kameror jag har nu hinner ej med och det blir det oftast (9 av 10) suddigt och oskarpt eller bara mörka bilder.

B) Shower / uppträdanden
Ex: Mina tonåringar går musikskola och det är mycket evenemang och uppträdanden inomhus med scen-belysning som ofta inte är den bästa.

C) Natur / Stockholms skärgård
Ex: Fota de vackra miljöerna i ytterskärgården under vår, sommaren och höst när vi är ute med båten. Både nära och milsvida utsikter.

D) Allmänna vanliga foton
Ex: Familjefoton hemma, utomhus och på resor till diverse länder.


Dessa kameror har jag kollat hittills:
--------------------------------------
Har skrivit några synpunkter på varje som jag själv kommit fram till (vet ej om allt är rätt, men iaf min uppfattning så här långt. Rätta gärna om jag har fel).

1) Canon 400D
Känns skön i handen, eftersom jag har små händer men lite lätt. Lättfattliga reglage och bra användargränssnitt (lättförståelig).
+ Liten!
+ Billig
+ Har sportläge m.fl.
+ Bra bilder även i höga ISO-tal.
- Verkar vara mycket dåligt kit-objektiv man får med. Totalsågat i de flesta fototesterna jag läst.
- Gammal, släpptes i USA för 18 mån sedan.

2) Nikon D80
+ Utbildning på köpet
+ Bra bilder även i höga ISO-tal.
- Lite dyrare
- Sportläge
- Gammal, släpptes för över 1 år sedan.

3) Samsung GX10 / Pentax K10D (samma hus?)
Känns gedigen, välbyggd, snabb. Dock finns inget direkt Sportläge utan man får "bygga" själv en profil i User-läget.
+ Helt nysläppt (när detta skrivs).
+ Fruktansvärt snabb (800Mb/s till&från kort).
+ Vann TIPA 2007 (SLR Expert)
+ Vunnit många tester.
- Inget direkt fördefinerat Sportläge.


Min favorit just nu (i skrivande stund):
----------------------------------------
Helt klart Samsung GX10. Denna är tydligen identisk med Pentax K10D (enligt flera tester, endast småsaker som skiljer) och eftersom Samsung är betydligt billigare (nästan 2000), känns det som ett bättre val. Lägger hellre det på ett bättre objektiv.

Denna kamera är f.n. min favorit och troligen den jag tänker köpa. Men vilket objektiv skall jag ha till isf?

Till sist:
----------
Frågorna blir snabbt många när man skall "kliva upp" till system-kameranivån från att bara använda små digitalkameror. Jag hoppas på många tips och råd i denna beslutsprocess. Kanske blir det något bra jul-erbjudande som kommer fälla avgörandet eller så blir det just dina råd som hjälper mig att hitta "rätt" systemkamera för mina behov.

Tack för din tid & engagemang :)
/ Peter
 
Tack för länken ovan, läste den med intresse. Du gav där svar på flera av mina frågor ovan.

Speciellt intressant för mig var att Canon 40D (praktiskt testat av dig) har snabbare autofocus och därmed bättre för sportlägen som jag behöver.

Gillade även detta med programmeringsbara lägerna (C1, C2, C3) för snabbt byte av kamerainställningar för den bild man skall ta. Smart.

Men,
Jag tror att Canon 40D hamnar lite över mitt egentliga behov (och min kunskapsnivå ;-) ) och det är mer än dubbla pengarna mot det jag tittar på f.n.. Är inte beredd att betala så mycket eftersom jag endast skall det till "amatör"-foton. Kanske har du även andra tips?

P.s. Även Samsung GX10 / Pentax K10D är kraftigt väderskyddade :)
 
Använder du en Samsung GX10 / Pentax K10D?

Om du har en Samsung GX10 (samma som Pentax K10D), så är jag extra nyfiken på att höra vad du tycker om den + vilka objektiv du valt. Tack :)
 
Peter

Med risk för att förstöra din fråga lite så skulle jag vilja lägga in en annan vinkel.... Om det nu är så att du vill ta steget upp till en riktig kamera dvs en systemkamera (vilket jag varm rekommenderar) så betänk att det viktigaste är objektiven.... Med risk för att vara lite för schablonmässig så är alla de val du listat bra kameror som med bra objektiv som passar för dina behov kommer funka bra. Se därför till att tänka till på kombinationen av kamera och bild.

Och sedan som en helt personlig kommentar så har jag 3 tonårsbarn och har suttit otaliga timmar och tittat på innebandy, fotboll, dans med mera. En systemkamera ger ju helt andra möjligheter så du kommer uppskatta detta oavsett val. Ett ljusstarkt halvlångt zoomobjektiv (typ 70-300) är ett bra objektiv och ett "monopod"-stativ är super. Sportläge använder jag inte så ofta men att kunna få bra bilder vid höga ISO-tal är kritiskt liksom att kunna ställa om vitbalansen för att passa olika typer av lysrörsljus. Personligen har jag en D80 kombinerat med 24-120 VR och/eller 70-300 VR för just dessa bilder tillsammans med ett Manfrotto litet monopodstativ.

Jag kör också en hel del naturfoto och då kommer även 18-35-zoomen fram för landskap liksom 50 och 105 MICRO.

Lycka till!
Jon
 
Objektiv till Pentax/Samsung

Jag har själv en Pentax K10 vilken jag kan varmt rekomendera. Den största anledningen att jag valde Pentax istället för Canon eller Nikon (har två analoga Nikon hus med div. objektiv) var den inbyggda skakreduceringen som jag anser är rena revolutionen.
Den inbyggda skakreduceringen sänker objektivkostnaden regält om du tänker att skaffa några längre tele objektiv.
Mina objektiv är för övrigt:
Pentax DA18mm3,5 - 55mm5,6
Pentax FAJ 75mm4,5 - 300mm5,8
Pentax DFA 100mm 2,8
Signa 300mm 2,8
Jag är nöjd med samtliga objektiv men framför allt de fasta 100mm och 300mm objektiven teknar en fantastisk skärpa och är mycket prisvärda.
 
Tack Jon & Lennart för era bra tips.
Förstår att ni gått igenom samma "resa" som jag nu står inför när det gäller system-kameraval.

Jag är så "bekväm" att jag gärna vill använda bara ett objektiv till att börja med, som skall kunna allt ;-) Jag vet att det är omöjligt... Men vilket objektiv skall jag välja?

Ju mer jag läser på detta utmärkta forum (+ deepreviews lysande recension: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Samsung/samsung_gx10.asp) så blir jag mer och mer övertygad att Samsung GX-10 verkar vettigt för mina (ännu) amatöramässiga behov.
 
Ytterligare info jag nyss läste på forumet, skrivet av Lennart Aspman (hoppas det var ok att jag kopiera texten hit). Annars hittade ni hela den tråden här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=82447&highlight=Samsung+GX10


Lennart Aspmans test av Samsung GX-10 / Penatax K10D;
--------------------------------------------------
Har testat båda grundligt. Som tidigare inlägg säger: Ingen skillnad hårvarumässigt. Men håller med om att handgreppet på GX10 känns lite bättre.

Sedan finns det en viss skillnad i menysystemet där det är smaken som får avgöra. Mer struktur och logik, enl min åsikt i GX10.

Focus Trading som är generalagent har lagt ut firmware för GX10.

Kamerorna delar också samma nackdel vad gäller att det är lätt att bränna ut högdagrar vid lågt iso och få lite väl mörka skuggor. Men det kan justeras i personliga inställningar. Den sk "live-vitbalansen" är suverän på båda.

Något problem att köra DA-optik på GX10 upplevde inte jag. Pentaxen tog även Schneideroptik som följde med Samsungkameran. Kitoptiken är identisk förutom loggan och några smådetaljer. Smarta motljusskydd på båda.

Samma antiskaksystem som fungerar identiskt.

Pentax har 2 rawformat att välja emellan: PEF och DNG medan Samsung GX10 enbart kör DNG. Iofs ingen nackdel, men de filerna tar mer plats.

Alltså: jag kan inte se någon direkt vinnare här. Vad som talar för Samsungen är att man kan spara en tusenlapp i vissa affärer.

Men vill man ha Pentaxloggan så...

Båda kamerorna har en liten nackdel: Kör man Adobe Camera Raw så kan det bli lite besvär med högdagrarna IBLAND. Dock sällan med normalmotiv. Har funkar faktiskt medföljande rawkonverterare lite bättre.

Men båda kamerorna ger förbaskat mycket kamera för pengarna. Tror inte det finns så välbyggda och vädertätade kameror med så många smarta finesser i det här prissegmentet än just Pentaxen och Samsungen. Nikon D80 känns inte så gedigen. Ej heller Canon 400D.

Men som sagt var: Det är mina privata åsikter.

Mvh/Lennart Aspman
--------------------------------------------------

Denna test ger ytterligare vatten på min kvarn, att kanske köpa just Samsung GX-10:an. Dock kvarstår fortfarande frågetecken om hur jag kan få till programmerade "Sport"- och "porträtt"-lägen" i kameran. Någon som vet?
 
Val av objektiv

Pentax har kommit med ett objektiv 18-250mm som till att börja med kommer att täcka dina behov mer än väl. Senare när du kommit underfund om vilka brännvider som du har störst behov av skaffar du objektiv med fast brännvid som är ljusstarkare.
Ett ljusstarkt objektiv med fast brännvid ger betydligt bättre kvalite på bilden jämfört med ett zom objektiv men naturligtvis så har zomen ett mycket bredare användnings område..
 
Porträtt och sportprogram

"Färdiga" sport och porträttlägen m.m.hittar du endast på "instegs kamororna".
Sport, porträtt, lanskapslägen ställer du in själv genom lämpligt val av kombination tid/bländare samt vitbalans. Grundläggande tips om detta finns det mycket litteratur att hitta.
Bland annat tidningen FOTO har en bra och lättlästa instuktions/utbildningshäften som du kan införskaffa om du kontaktar tidningen.
För tid/bländarinställning har Pentax och jag utgår från att det är lika på Samsung ett mycket bra P-läge. I P-läget så kan jag samtidigt med tummen på baksidan av avtryckaren köra tids automatik och på framsidan köra bländar automatik med pekfingret. Där väljer jag lämplig kombination av tid och bländare om det är sport- natur eller något annat.
Jag exponerar alltid så jag får en JPEG och en RAW kopia av varje bild. Då kan jag justera vitbalans, ISO tal, kontrast m.m. redan i kameran om jag vill. Men det naturliga är kanske att det görs i datorn när du kommer hem. Men det viktiga är att man kan kontrollera och justera i kameran efteråt om jag behöver DELITA bort för att minneskortet börjar bli fullt. Färdiga program för olika andamål är inget du kommer att sakna, tvärs om ger det möjlighter att du börjar med egna inställninger, det ger bättre reultat när du kommit underfund med tekninken.
Lycka till med fotandet
mvh
Lennart
 
Stort tack för värdefulla tips Lennart!

Förresten, är det någon som har en uppfattning om vad ett vettigt begagnat-pris (när kameran är ok) är på en Pentax K10D och vilka objektiv m.m. som bör följa med?
 
Jag kollar nu beg.annonserna på Pentax K10D / Samsung GX-10 och en fråga kommer upp;
- Vad betyder antalet exponering för beg.-priset på en digitalkamera som dessa?
Har läst en test någonstans att de garanterar upp till 50.000 exponeringar från tillverkaren...
 
2enjoy skrev:
Jag kollar nu beg.annonserna på Pentax K10D / Samsung GX-10 och en fråga kommer upp;
- Vad betyder antalet exponering för beg.-priset på en digitalkamera som dessa?
Har läst en test någonstans att de garanterar upp till 50.000 exponeringar från tillverkaren...

Om kameran har gått över 50 tusen borde du kunna pruta ner den massor. Lägger Pentax och samsung in antalet bilder tagna med kameran eller gör dom som canon och gör så att bara service ställen kan det.
 
Kommer ej köpa en kamera som gått så många exponeringar (Läs: över 5.000). Tror det är bättre ekonomi att köpa en ny då. Men får jag rätt pris / antal exponeringar / tillbehör (objektiv framför allt) som jag behöver så slår jag nog till...

Timing is everything ;-)
 
Re: Porträtt och sportprogram

LESTRA skrev:
"Färdiga" sport och porträttlägen m.m.hittar du endast på "instegs kamororna".
Sport, porträtt, lanskapslägen ställer du in själv genom lämpligt val av kombination tid/bländare samt vitbalans. Grundläggande tips om detta finns det mycket litteratur att hitta.


Förstår synvinkeln på detta, jag försöker ju "lyfta" min nivå... :)
Skulle du (eller andra på tråden) kunna ge mig och andra newbee's förslag på vettiga grundinställningar att göra i de programeringsbara lägerna/profilerna för t.ex. Sport, Porträtt etc? Se ovan i denna tråd för mina behov (just nu iaf). Tacksam för lite "start-info" på detta område.
 
När du kör sport så ställer du in följande autofokus serietagning bländarprioritet (AV heter det på canon) och största bländaren typ 2,8.
 
ANNONS