Annons

Hjälp mig välja en "riktig" kamera (System)...

Produkter
(logga in för att koppla)

2enjoy

Aktiv medlem
Hej Fotovän
Jag skall precis ta steget från vanliga små digital-kameror (har Sony Cybershot W7 och Canon Ixus 850 just nu) till en stor "riktig" kamera en s.k. systemkamera (ex: Canon 400D, Nikon D80, Pentax K10 etc)

Nu behöver jag DIN hjälp med att hitta "rätt" systemkamera. Du har säkert en massa erfarenheter från de kameror du använt och när du läst nedan kanske du har några bra tips på vettig system-kamera för mina behov.

Kanske har jag överskattat fotosidan.se hjälpsamhet mot oss nya "rockies" och isf ber jag om ursäkt, annars ber jag om din hjälp nu. Både stora och små tips / rekommendationer välkomnas!

Tack på förhand;
Peter, som snart skall fota med "riktig" systemkamera ;-)


Behovs-bakgrund:
----------------
Jag är en glad fotoamatör som tröttnat på de små digitalkamrorna som oftast gör mig besviken så fort det blir lite mindre ljus eller mera rörelse i bilden. Jag har fotat (amatör) sedan de första digitala kom, min första var en digital Kodak (-96 tror jag det var).

Låt mig också göra klart på en gång att jag inte (iaf inte idag) har något intresse av att köpa en kamera med miljoner finesser som jag aldrig kommer använda (t.ex Canon 40D, 5D etc).

Jag vill kunna ta fram kameran och sätta den i t.ex. Sportläge och skjuta mina bilder av en innebandy-match direkt. Inget onödigt pillande. Det gör jag efteråt i Photoshop CS3 eller Aperture på min Mac vid behov.


Det här vill jag bl.a. fota:
-----------------------------
A) Sportevent inomhus.
Ex: Mina tonåringar spelar innebandy och det är ett mycket snabbt spel. Mina kameror jag har nu hinner ej med och det blir det oftast (9 av 10) suddigt och oskarpt eller bara mörka bilder.

B) Shower / uppträdanden
Ex: Mina tonåringar går musikskola och det är mycket evenemang och uppträdanden inomhus med scen-belysning som ofta inte är den bästa.

C) Natur / Stockholms skärgård