Annons

Hjälp! undersidan har spruckit på min fujifilm xt100

Produkter
(logga in för att koppla)

Cigarrdanne

Medlem
Hej.

Som ni ser på bilden så har jag skruvat sönder undersidan på min fujifilm xt100. Jag undrar om man kan täcka över detta med någon form av half leather case med inbyggt skruvhål Men då tänker jag att dem kanske måste monteras i skruvhålet som har gått sönder och då är det kört eller behöver man inte sätta fast ett sådant skal i det skruvhålet ?

hur hade ni gjort?
 

Bilagor

mikoto

Aktiv medlem
Ja, det där är en lite tråkig skada. Det bästa hade varit om du kunde hitta någon fördärvad likadan kamera att ta chassit ifrån. En fuktskadad eller med spräckt skärm tex. Men de har väl inte sålts i så stora mängder att det dräller av defekta exemplar tyvärr.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Oj vad tråkigt. Något slags half case måste ju vara den bästa lösningen, men problemet är ju att de jag sett alltid använder det där skruvhålet för montering.. Hm, tror nog tyvärr det får bli stativ-fritt med det kamerahuset i fortsättningen.. :confused:
Själv använder jag aldrig stativ, så jag hade bara sett till att täcka över hålet, fylla ut med något i hålet och sen lägga nån liten tillskuren plastbit över hålet och sen tejpa över med någon riktigt bra tejp.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gjort som Daniel.
Fast jag hade limmat igen det stegvis med ngt tvåkomponentslim o ngn plastbit för att täcka hålet.
Kanske försökt att limma dit gängan oxå men det kommer aldrig att bli riktigt bra men det kanske inte spelar ngn roll.
Samtidigt börja titta efter en annan kamera.
Nu kan du använda den här till all riskfotografering.
 

Micromundus

Aktiv medlem
Jobbigt. Det verkar som att flera rapporterat om Fujikameror där fästet bryts av. Det finns en video där du kan lyssna om liknande upplevelser med Fuji GFX50s och vad Fuji sagt om situationen. Dessutom finns jämförelser med andra kameramärken där konstruktionen verkar vara bättre. Som förebyggande läsning nämns att alltid använda en L-bracket (L-platta) som stöd för kamerans bottendel. Då belastas hela ytan istället för bara det lilla fästet. Själv har jag en GFX100s och den verkar också vek. Den flexar tydligt om man vickar på stativfästet via huvudet. Jag använder numera alltid en L-platta.

Se viden med start vid 18 minuter:

 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Går det inte attlimma fast en tunn plåtbit, typ bleckplåt, aluminium eller mässingsplåt,
ca 0.3 - 0.4 tjock på insidan av bottenplattan ?


Jag hade ( kanske ) provat med detta eller likande lim:

Reservdel från Fuji, borde väl vara bäst ?

//MW
 

Cigarrdanne

Medlem
Jobbigt. Det verkar som att flera rapporterat om Fujikameror där fästet bryts av. Det finns en video där du kan lyssna om liknande upplevelser med Fuji GFX50s och vad Fuji sagt om situationen. Dessutom finns jämförelser med andra kameramärken där konstruktionen verkar vara bättre. Som förebyggande läsning nämns att alltid använda en L-bracket (L-platta) som stöd för kamerans bottendel. Då belastas hela ytan istället för bara det lilla fästet. Själv har jag en GFX100s och den verkar också vek. Den flexar tydligt om man vickar på stativfästet via huvudet. Jag använder numera alltid en L-platta.

Se viden med start vid 18 minuter:


Ja jag ska köra med L-bracket på nästa kamera helt klart.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag tappade min Fuji i asfalten så att jag fick skicka den på verkstad. Det blev billigare än jag trodde, så med lite tur kanske du också kan få kameran lagad till ett rimligt pris.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Går det inte att få den reparerad till rimlig kostnad, så är mitt förslag att reparera med epoxi som armeras (och något under så det inte rinner in i innanmätet (kanske går att ta av delar av höljet, medan det plastas) och avsluta med en permanent monterad snabbplatta eller L-bracket.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Går det inte att få den reparerad till rimlig kostnad, så är mitt förslag att reparera med epoxi som armeras (och något under så det inte rinner in i innanmätet (kanske går att ta av delar av höljet, medan det plastas) och avsluta med en permanent monterad snabbplatta eller L-bracket.
Armerad epoxi borde gå att gänga så att ett läderskal kan monteras utanpå med sin skruv.

Men egentligen borde även originaldelen gå att ”gjuta” fast i epoxi.

Ännu ett alternativ är en tjock bit aluminium med ett gängat hål, som limmas utanpå. Men då passar inte läderskal.
 

martley

Aktiv medlem
Ja, man vill ju inte ha ett hål i kameran, och stativfästet kan vara bra att ha. Bästa men dyraste alternativet är förstås en reparation. Då handlar det om hur mycket man anser att kameran är värd i förhållande till vad det kostar att reparera den. Det är dock inte självklart att originalverkstad är dyrast. Som jämförelse hade mitt barnbarn sönder min Samsung-surfplatta för ett tag sedan, skärmen sprack. Vid en koll bland diverse ställen som lagar såna var det dyraste alternativet nästan 3000 Kr, och då verkade det som att han tänkte beställa reservdelen från Ali Express och det skulle ta minst 14 dagar att reparera. Samsungs egen verkstad på Kungsgatan i Stockholm var dock billigast, 1750 Kr, och då utfördes reparationen med originaldelar och med bibehållen garanti på produkten och dessutom med garanti på reparationen, och den var reparerad och klar att hämta efter bara några dagar. Sen fick jag ut ett par hundralappar efter att självrisken räknats bort från försäkringsbolaget.

Att försöka täta hålet med plastbitar eller plåtbitar eller olika sorters lim blir aldrig särskilt snyggt och är nog mest att se som en nödlösning tills en mer permanent reparation blir aktuell.

Läderfodral brukar använda stativgängan för att fästa dem, men som alternativ skulle man ju kunna tänka sig dubbelhäftande tejp, även om det kan bli lite krångligt att få loss kameran senare ifall det är stark tejp. Batteri och minneskortslucka vill man sannolikt fortfarande komma åt, och kanske även en del kontakter på sidorna. Det finns självhäftande magneter, såna som sittr på "kylskåpsmagneter" som går att hitta i hobbyaffärer, som kanske skulle gå att använda. Man klistrar fast dem i bottnen på kameran och sedan limmar dit något lämpligt magnetiskt i fodralet.
 

janc

Aktiv medlem
Hej.

Som ni ser på bilden så har jag skruvat sönder undersidan på min fujifilm xt100. Jag undrar om man kan täcka över detta med någon form av half leather case med inbyggt skruvhål Men då tänker jag att dem kanske måste monteras i skruvhålet som har gått sönder och då är det kört eller behöver man inte sätta fast ett sådant skal i det skruvhålet ?

hur hade ni gjort?
I första hand kollat upp vad en reparation skulle kosta. Att försöka sig på en egen reparation med epoxy etc blir inte gratis och jag har svårt att tänka mig att det går att få till så att gänga kommer på plats - och är användbar...

I andra hand leta efter en half-case som inte använder stativgänga. Fuji har sålt sådana till X-Pro 2 med en lucka för att komma åt batteriet och kanske finns det en passande även till XT100?

I sista hand nöja mig med att tejpa över skadan med en riktigt bra tape. (Kanske bör man göra göra detta även om man hittar en half-case?)
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Kolla med ditt försäkringsbolag innan du gör något.
Man kan bli förvånad över vad som hemförsäkring t ex täcker.
Ska du laga själv så tänk på att lim har en frmåga att krypa innan det är genomhärdat så ställ kameran upp på en bit hushållsplast medan det härdar.
Gladpack m fl brukar gå att få bort från härdad epoxi.
 
ANNONS