Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobbigt lägga in annonser på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Jag vill börja med att jag är tacksam över funktionen ”köp och sälj” på Fs.
Därmed inte sagt att den inte går att förbättra.
Välj kategori. Här skall jag söka upp något lämpligt, ofta optik.
Enklare vore att jag skriver ”o” och får upp förslag a la google, spotify mfl.
Samma gäller för ”passar till”. Värst blir det när jag skall hitta prylen i recensionsbanken. Mycket skrollande blir det.
När jag äntligen hittar objektivet med namn som skulle duga som password för en bank, så kan jag inte kopiera det och placera i rubrikrutan. Istället måste jag skriva ✍ in bokstav för bokstav och siffra för siffra.
Jag vet inte hur svårt det kan vara att ändra dessa saker, men det skulle vara trevligt om det gick.
För övrigt är Fotosidan fantastisk.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att det finns en enorm förbättringspotential just i Köp&Sälj. Det är uppenbart att det är en mycket ålderstigen del av hela FS-världen. Det saknas till exempel kameramodeller. Till exempel har Minolta visserligen blivit uppdaterad till att också inkludera Sony men var finns Sony E-mount? Det blir ju en aning bökigt när Passar till blir Sony Alpha/Minolta AF när det handlar om Sony E.

En annan detalj, där vi medlemmar är den stora boven, är alla objektivvarianter för ett och samma objektiv. Det verkar som att somliga har svårt att läsa vad som står runt frontlinsen och därför hittar på egna namn på sitt objektiv som de då tror att ingen lagt in tidigare. Här skulle det vara bra om alla dessa varianter kunde slås ihop till ett namn, förslagsvis det som står på objektivet.

Jag kan dock förstå att detta inte är något prioriterat område från Fotosidans sida. Det ligger ju inga pengar i detta.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Lyfter ämnet!
Har just suttit och lagt in några annonser. Som övriga skribenter retar jag mig på att det är i det närmaste omöjligt att hitta rätt objektiv om man vill lägga in en referens till det man vill sälja. Idén med det hela är väl inte fel men just nu är mest irriterande om man vill använda länken.
Inser att det är ett jättejobb som antagligen inte skulle ge en krona i ökad intäkt för fotosidan.
Min fråga är om det inte vore bäst att helt enkelt ta bort funktionen i annonssektionen. Att söka efter sitt objekt i en rullista som är flera hundra rader lång är inte kul.
Måste ju vara bättre om man själv bara klistrar in länken i annonsen.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
År 2020 skrev jag ovanstående om att Sony´s spegelfria E-mount inte finns som val när frågan "Passar till". Detta gäller fortfarande märkte jag nu när jag la in några nya annonser på bland annat Sony E-mountobjektiv. Det är lite konstigt med tanke på att E-mount presenterades år 2010, alltså 14 år sedan.

När Nikon, åtskilliga år senare kom med sina spegelfria kameror med ny objektivfattning tog det inte lång stund innan denna fanns med i prylavdelningen och blev valbar när man skulle lägga in annonser. Konstigt nog har även Canons spegelfria system däremot hamnat i samma skugga som Sony medan Hasselblad fått sina olika system representerade.

Det skulle vara roligt att läsa vad det är för anledning till att vissa objektivfattningar hamnar i onåd medan andra får skina i offentlighetens ljus.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Vill påtala att som inbiten Nikonist(?) så är min kunskap om andra märken ytterst begränsad. Självklart ska även andra märken än Nikon representeras!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Finns alltid saker att förbättra och det är självklart inte onåd utan missar. Uppdaterat med:

Sony E
Canon RF
Canon RF-S
L-mount

Att peka ut det enskilda objektivet är inte tvingande. Och det är lurigt att göra det smidigare eftersom det är så pass mycket produkter inlagda. Men vi har ett gränssnitt som vi skulle kunna byta till. Lägger in todo om att justera till den.
 
ANNONS