Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kabel D-tap (Vmount batteri) till DC in (okänd standard) Smallrig 120B.

Produkter
(logga in för att koppla)

Swexplorer

Medlem
Hej!

Bifogar en bild på DC-ingången till den nyinköpta videobelysningen. Tre stift.

Det medföljer kabel för ström som sitter fast på transformatorn när du köper denna videobelysning.
Jag vill inte behöva klippa sönder den utan skaffa en separat kabel när batteri ger strömmen.

Alltså en kabel från ett Vmount batteri, utgången som kallas Dtap till ingången på videobelysningen jag bifogar i bild.

Har sökt på flera ställen och kablar jag hittar har flera stift än tre som ni ser på bild.

Vad detta betyder är att videobelysningen inte kan strömsättas från batteriet jag skaffat.

Trots manualer som lämnar mer att önska samt favoriserande recensioner på youtube där man förbigår denna väsentliga grej står jag kvar som ett frågetecken.

Vad är det för kabel och var hittar jag den? Vad kallas denna standard med tre stift om det ens är en standard?

D-Tap från batteriet till ingången ni ser i den bifogade bilden.

Tack på förhand om ni gör er besväret.
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Om jag ska gissa bara utifrån bilden så har de använt en XLR-kontakt.

Tillägg: Det är i så fall inte säkert att alla tre stiften är kopplade. Egentligen är den avsedd främst för balanserat ljud, men den är rätt robust och har låsning, så den går ju att använda till lite av varje om man vill, givet att man inte börjar koppla ihop fel saker.
 
Senast ändrad:

Swexplorer

Medlem
Tack! Så blir det och då är det. XLR finns från 3 till 7 stift enligt wikipedia. Alltså ska jag jaga kabel med "XLR3" på ena änden och D-Tap på den andra. Eller en XLR med adapter till D-Tap.
 

Swexplorer

Medlem
Smallrig gör även reklam för en egen V-mont platta (och troligen inkluderande adapter D-Tap.jpg"powercable") som monteras enligt bild t.h.. Om den säljs har jag inte hittat dock ännu.
 
Senast ändrad:

Swexplorer

Medlem
Hejsan!

Nu passar jag på att uppdatera denna tråd för andra intresserade. Den udda kontakten som Smallrig använder, 3-stift XLR, är som gjord för att konsumenten ska hänvisas till att köpa tillbehör av samma tillverkare.

Smallrigs V-mount platta fick jag beställa från Tyskland då återförsäljare inte hade den i lager i Sverige. Ännu en kritik mot Smallrig, att videobelysning är tillgänglig och saluförs med olika kampanjer. Men när den ska användas med batteri behöver vi köpa tillbehör utomlands eller vänta.

Väl på plats känns plattan bra och kvalitativ. Faktiskt är jag glad att höra ett ordentligt "klickljud" när XLR-kabeln kopplas in i belysningen. V-mount-batteriet (där finns ju flera tillverkare) klickar fint in i monteringsplattan. Den monteras enkelt på ljusstativet. Känslan av tex en liten USB-C-kontakt, som ofta glappar, är jag glad att slippa.

En annan sak i detta - kan vi inte få en ny USB-standard? Ungefär som USB-C fast modell större som klickar fast i våra apparater, kameror och datorer. På samma sätt som större hdmi känns mer kvalitativ.

Släpade hur som iväg belysningen i vinterlandskapet, lagom till solnedgången. Minus tio grader.Testade även en extra hjälpbelysning med inbyggt batteri, Ulanzi 40w. Ingen softbox eller diffusering följde med då det var nog med grejer att släpa runt i skogen.

Kunde fota mig själv med ISO 100 och 1/160s slutare och ett manuellt 135mm Samyang, bländare F2 utan att bli en siluett med solnedgången i ryggen.
 

Bilagor

ANNONS