Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsfotografer: Hur hittar ni bra ställen när ni reser?

Produkter
(logga in för att koppla)

jphotog

Aktiv medlem
Eller mindre avancerad... Rikets nät är ett tvådimensionellt koordinatsystem i kartdatumet RT90. SWEREF 99 är en svensk realisering av det europeiska systemet ETRS89, som är tredimensionellt. Det är i princip samma sak som WGS84, vilket de flesta GPS använder som standard.

Poängen med de alternativa systemen är att det är lättare att beräkna avståndet mellan två punkter. Nackdelen är att det bara fungerar inom Sverige. Därav snarare mindre avancerat.
Jag har hört om en app som heter Google Maps. Sägs fungera även utanför Sverige ;-)
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Btw, någon som har ett smultronställe för fotografering i Portugal?

Min plan är att bilar runt två veckor i början av Oktober.
Bilade runt i en surfbuss i en månad för andra gången i Portugal på lågsäsong. Föredrar Spanien på alla sätt och vis men det finns ju mycket att fota. Gillar dock ej storstäder så höll oss undan Lagos och Lissabon.

Praia do Castelejo för kust landskap

IMG_20220224_120944_554.jpg
Sintras bak gator
DSCF3456.jpg

Carrapeteira mysig by med lite turister. Bästa maten på resan.

Nazare om det är stort swell med vågor. Mysig by också, gillar den övre delen bäst. Världens största vågor.
Visa bilaga DSCF4993.jpg


I Ericeira och Arrifana finns det också mycket att fota

Visa bilaga DSCF3988-01.jpeg
 

Bilagor

jphotog

Aktiv medlem
Jag planerar att hyra bil i omgångar. Först stannar jag ett par dagar i Lissabon, sen bil ner för att utforska Algarvekusten. Norrut till Sintra. Droppa bilen i Lissabon och ta tåget till Porto för ett par dagar. Sen hyra bil igen och utforska Dourofloden och den norra kusten. Tåg tillbaka och flyg hem.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Det finns många som hjälper till med att lägga in det man stöter på och ser fattas på OpenStreet map (OSM) kartan i Sverige. Inkl mig själv då och då

När man zoomar in på städer och sevärdheter på andra ställen i världen verkar benägenheten tom vara ännu större.

Har en surfplatta monterad i bilen med OSM kartan installerad. Kartorna kan även laddas ned och man behöver därmed ingen kontakt med Internet. Filerna är ju stora men man väljer de länder eller områden man är intresserad av. Kan även lägga Wikipedia ovanpå kartlagret för att via den siten få mer info om platsen.

Har både den fasta GPSÉN i bilen igång samtidigt med plattan med de nedladdade OSM kartorna. Den i bilen är mer för att på ett överskådligt sätt ta mig snabbast och enklast efter bilkartan.

Plattan med OSM kartan har en hög zoom bar detaljeringsgrad. Den är i kvadrat bättre. Google maps används också men mer semi parallellt. Den kompletter ju bra med det de tjänar pengar på.. 😀

Man upptäcker mycket att kolla på när följer tänkta rutten nästkommande dag på OSM kartan.

Har OSM nedladdad till mobilen också. Även en sk "tracker" där man kan spela in hur man har gått. Bra när man vill hitta tillbaka till bilen i någon av Europas kultur städer

Finns rivaliteter.. Tror du först kan behöva installera appen för Duckduckgo och sedan via den söka efter hur du gör med OSM

Kollade nyss och OSM appen finns numer att installera från mobilens "Play"
 
Senast ändrad:

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Jag planerar att hyra bil i omgångar. Först stannar jag ett par dagar i Lissabon, sen bil ner för att utforska Algarvekusten. Norrut till Sintra. Droppa bilen i Lissabon och ta tåget till Porto för ett par dagar. Sen hyra bil igen och utforska Dourofloden och den norra kusten. Tåg tillbaka och flyg hem.
Sintra ligger bara några mil utanför Lissabon. Quinta da Regaleira var våran absoluta höjdpunkt där. Som en Sagan om ringen film. Ser ut som Rivendell.

Algarve kusten var mest fullt av turister, även på lågsäsong i Mars. Mest intressant var nog lilla surf/fiskebyn Burgau och området/kusten runt Sagres.

Ericeira ligger nära Lissabon och är perfekt för streetphotography, fiskyby känsla, gamla kullerstensgator och actionsports etc.

Gott kaffe och magiska Pastel de nata (mini bakelse) finns överallt.

 

jphotog

Aktiv medlem
Sintra ligger bara några mil utanför Lissabon. Quinta da Regaleira var våran absoluta höjdpunkt där. Som en Sagan om ringen film. Ser ut som Rivendell.

Algarve kusten var mest fullt av turister, även på lågsäsong i Mars. Mest intressant var nog lilla surf/fiskebyn Burgau och området/kusten runt Sagres.

Ericeira ligger nära Lissabon och är perfekt för streetphotography, fiskyby känsla, gamla kullerstensgator och actionsports etc.

Gott kaffe och magiska Pastel de nata (mini bakelse) finns överallt.
Tack för fina tips!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Sintra ligger bara några mil utanför Lissabon. Quinta da Regaleira var våran absoluta höjdpunkt där. Som en Sagan om ringen film. Ser ut som Rivendell.

Algarve kusten var mest fullt av turister, även på lågsäsong i Mars. Mest intressant var nog lilla surf/fiskebyn Burgau och området/kusten runt Sagres.

Ericeira ligger nära Lissabon och är perfekt för streetphotography, fiskyby känsla, gamla kullerstensgator och actionsports etc.

Gott kaffe och magiska Pastel de nata (mini bakelse) finns överallt.
Kan bara hålla med, var i Portugal förra året i Oktober. Vänliga människor, behagligt klimat och i jämförelse med Sverige, väldigt billigt.

Även jag åkte till Sintra och besökte (bl a) Quinta da Regaleira, men det är inte bara Quinta da Regaleira som är sevärd i Sintra, det finns sammanlagt sju (7) sevärdheter där. Vad man bör vara uppmärksam på är att om man vill besöka samtliga, går det på ~1 000 svenska pesetas. F ö är Sintra helt magiskt och väl värt återkommande besök. En tågbiljett från Lissabon till Sintra (en resa som tar ~1 1/2 h) kostade ~ 50 svenska pesetas.

Bifogar några snaps från mobilen tagna i Sintra;

20211110_170718.jpg20211112_123142.jpg
Quinta da Regaleira;
20211112_153648.jpg20211112_153906_optimized (2).jpg20211112_153958.jpg
 
Senast ändrad:
ANNONS